Gå til innhold

Har 3 HD, hvilken burde jeg bruketil win os?


War

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sitter her med

1 stk 80G HD 8mb C

1 stk 80G HD 8mb C

1 stk 300G HD 16mb C

 

Burde jeg bruke den store harddisken kun til lagring når den har 16 mb hurtigminne? Eller kanskje kjøre di 2 80G diskene i raid?

Hva ville dere ha gjort?  :hmm:

Takker for svar :yes:

5008789[/snapback]

 

Vel det er mye å tenke på her. 2stk 80GB i raid er nok det raskeste, men mest risikofylte alternativet. 80GB diskene er kanskje gamle og raid sliter mere på diskene siden de spinner hele tiden. Dette ville jeg kun valgt om jeg hadde kjøpt to disker som var beregnet for raid. 300GB er nok det overall beste alternativet da den er vesentlig raskere enn 80GB og vil derfor f.eks. starte windows raskere.

Selv har jeg en Raptor 10.000rpm delt i to med OS på den ene delen og innstallerte spill på den andre delen. Bare husk å dele opp 300GB disken og ikke bruk 300GB på windows partisjonen, da blir windows tregere enn om du bruker f.eks. 30GB av disken til OS.

Lenke til kommentar

Fordelen med å dele opp en stor disk som skal brukes til windows (OS) i partisjoner er at ikke disken trenger å lete igjennom f.eks 300GB data for å finne en fil som kjøres sammen med Windows. Lager du en partisjon på 30GB på 300GB disken vil alt som legges inn på denne plassen ligge på et avgrenset området på hd'en. Så jeg det er en bra løsning.

Lenke til kommentar

IDE er den eldste teknologien, og i teorien den tregeste. Men harddiskene nå til dags greier ikke å utnytte maks båndbredde på IDE (133MB/s). Så forskjellen mellom IDE og S-ATA er ikke så store.

 

Men hvis du har S-ATA-kontroller på hovedkortet, ville jeg gått for det, siden det er det nyeste og kablene er mye tynnere og greiere enn IDE-kabler.

Lenke til kommentar

å legge windows på en liten del av den 300gb disken er nok et klokt valg da de 80gb diskene er sikkert ganske gamle nå. og det fører jo ofte med seg flere negative ting, som diskkræsj, ulyder og sånt.

 

men 30gb er faktisk veldig mye til windows dersom du ikke kjører mange og store programmer. selv har jeg satt av drøyt 12gb på min raptor til windows, og da har jeg en 5-6gb ledig. men husk å ha minst 2-3gb ledig på windows disken da det er den delen som vanligvis blir brukt til swapfila. og det er viktig at det er nok ledig plass til den fila så maskina ikke blir så sykt treg hver gang den swaper. og det er ofte.

Lenke til kommentar
men 30gb er faktisk veldig mye til windows dersom du ikke kjører mange og store programmer. selv har jeg satt av drøyt 12gb på min raptor til windows, og da har jeg en 5-6gb ledig. men husk å ha minst 2-3gb ledig på windows disken da det er den delen som vanligvis blir brukt til swapfila. og det er viktig at det er nok ledig plass til den fila så maskina ikke blir så sykt treg hver gang den swaper. og det er ofte.

5019864[/snapback]

 

Jeg leste en veldig fint guid om å partisjonere 1 stor disk i flere primary partisjoner slik at windows faktisk oppfatter de som flere harddisker. Oppsettet var en til windows en til programer og en til lagring, men hvis du hold på f.eks videoredigering så var den beste et eget extended logisk partisjon men jeg klarer ikke å finne artikkelen igjen! :( , har leta litt men til ingen nytte, den var på englesk....... :cry: .

Lenke til kommentar

Uansett hvilken disk du lager som OS disk

 

ha en partisjon til OS, en til SWAP fil, og en til øvrig ting (du trenger tross alt ikke sløse bort en hel 80GB disk til bare OS.

 

Grunnen til å ha en egen partisjon til swap fil er at du da slipper all den defragmenteringen som eller skjer hvis du legger swap filen på samme partisjon som OS :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

SWAP filen er den delen av HD som Windows bruker som "ekstraminne" når den ikke får plass i RAM (og ja, selv med 1-2GB ram, så bruker Windows swap fil flittig)

 

swap filen er som oftest 1.5 ganger så stor som den fysiske RAM, men kan ofte utvides dynamisk.

 

Du fyller denne lille Partisjonen ved å angi en annen lokasjon for windows å plassere swap filen. :)

Lenke til kommentar

Da lager jeg en til os på ca 15-20 g

så en på 5-6 g til swap (og på en eller annen måte forteller datan at den skal swappe der)

stemmer?

Dette blir bra, hva hadde jeg gjort uten dere, sittet med 300g os disk treg som et lokmotiv.

Endret av War
Lenke til kommentar
Da lager jeg en til os på ca 15-20 g

så en på 5-6 g til swap (og på en eller annen måte forteller datan at den skal swappe der)

stemmer?

Dette blir bra, hva hadde jeg gjort uten dere, sittet med 300g os disk treg som et lokmotiv.

5021800[/snapback]

 

 

Swapfila eller vekslingsfil som enkelte ville kallt det er en fil som Windows ( Vinduer) genererer selv, dermed trenger du ikke lage egen partisjon til den. Partisjonerer du den 300 Gb disken din så er vel det greitt nok det.

Har selv hatt litt problemer med slikt oppsett. Hjelper lite med flere partisjoner hvis disken begynner å dø. Men hvorfor ta sorgene på forskudd ;)

 

PS! i enkelte tilfeller kan man oppleve en ytelses forbedring ved å sette windows til å ha vekslings filen på en annen fysisk disk enn Operativ system disken.

Lenke til kommentar

jo, egen partisjon til swap fil er nyttig.

 

man slipper tross alt endel defragmentering. Det er en stoor fil (1.5GB hvis man har 1GB ram) og den skrives og leses fra/til hele tiden. Den vil aldri ligge sekvensiellt på en disk men føre til mer og mer fragmentering. Har du den på en egen disk unngår man det problemet.

Lenke til kommentar

Det hjelper ingenting å dele opp 300GB til OS/SWAP/Lagring.

En IDE harddisk kan kun lese fra en plass av gangen og når lesehodet må bytte mellom å lese på to partisjoner/steder på hd'en så vil det gå tregere enn om Swap filen hadde ligget på samme plass som OS. Da trenger ikke lesehodet flytte seg så mye. Derfor bør du heller ha swap fila på en av 80GB diskene som kan lese denne uavhengig av OS disken. Dette er det raskeste. En swap fil tar slett ikke 5-6GB om du har 1GB ram. Swap fila trenger kun 2GB plass og det trenger ikke være på en egen partisjon. Om du f.eks skal ha en av diskene kun til musikk og/eller film så ville jeg lagt swap fila her. Grunnen til at jeg vil ha den sammen med musikk og film er fordi at windows trang for swap fil er størst når du kjører krevende spill. Derfor bør ikke swap fila ligge sammen med f.eks. spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...