Gå til innhold

skader det reciveren å kople den i en pc?


Anbefalte innlegg

nå stilnet det vist her,

 

men jeg har egentlig bare blitt mer forvirret,

jeg vil bare vite om det er kabelen sin skyld at forsterkeren gikk istykker og om det ikke skjer igjen hvis jeg kjøper en kabel som er beregnet til å overføre digitale signaler?

 

ifølge det han krislarsen fant så står det jo at det ikke har noe å si om jeg bruker den kabelen jeg har eller?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har problem med det samme..Visst jeg kjøper dette lydkortet og bruker en vanlig digital coax kabel.Vil jeg få DTS og DD lyd da?

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=36676

5015632[/snapback]

 

hvis du har problemer med å få dts eller dd så har vi ikke samme problem får jeg får den lyden uten problem, problemet mitt er bare å få alt trygt tilkoblet, uten noen feil å sånn.

Endret av marius90
Lenke til kommentar
nå har jeg sent mail til creative så får jeg se hva de sier

5015885[/snapback]

 

Hvis du skal være så sikker du bare kan på at lydkortet/pc'en ikke skal kunne ødelegge forsterkeren din, så er det en god idé å kjøpe det billige USB-lydkortet som ble linket til i begynnelsen av tråden. Bruk optisk ut på dette, og ingen spenningspulser/jordingsproblemer etc. kan ødelegge forsterkeren din.

 

Men det er jo ikke noen garanti for at den ikke kan gå istykker av andre grunner, og det er heller ikke sikkert det er kabelen sin skyld at den gikk i stykker sist. Det kommer du aldri til å finne ut hvis du ikke betaler noen tusenvis av kroner for å undersøke forsterkeren din og oppkoblingen din nøyaktig. Så jeg tror du får klare deg med det du vet nå + eventuelt svar fra Creative ;)

 

Selv går jeg enten for et dyrt nytt lydkort av typen Echo Gina eller et billig USB-lydkort med optisk utgang av den typen du så tidligere i tråden... Får tenke et par dager først :)

Lenke til kommentar

Hei. Nei det usb lydkortet kan du bare plugge i hvilken som helst pc, det trenger ikke drivere. Du kan fint ha to lydkort, må bare si hvilket du vil at det skal spille ut på. I winamp f.eks. kan du sette det slik at hvis du trekker ut et lydkort så er det automatisk det andre som gjelder. Det er ikke noe forsinkelse eller noe slikt på det ubs lydkortet. Du spller jo sikkert med mus, -der er det jo ikke mye forsinkelse andre veien. Selv om det er billig å usb så trenger det ikke være dårlig. Kjøp esi juli@ hvis du vil ha et snasent lydkort.

Lenke til kommentar
Har lest litt rundt på nettet at digitalutgangene på Creative-kortene er ganske så ute og kjører.

 

Et standard S/PDIF-signal skal ha en impedans på 75 ohm med signalene -0,5V (binær null) og 0,5V (binær en). En standard lydkabel, slik du har, har en impedans på 50 ohm, hvilket egentlig fungerer greit men endog. Etter litt googling fant jeg også ut at folk har målt mye høyere ut-spenninger enn det som er standard på digitalutgangen på Creative sine kort - dette er absolutt ikke bra.

 

Du har egentlig tre alternativer her:

 

Du kan kjøpe deg et lydkort med optisk utgang.

Du kan ta sjansen på at dette går bra, men jeg vil likevel anbefale deg å bytte kabel til en mono. Altså en jack-plugg der pluggen bare er delt i to seksjoner og som går ut i bare en enkelt RCA (phono)-plugg.

Helst i kombinasjon med punktet over, kjøpe en liten boks som konverterer fra elektrisk digitalt signal (S/PDIF) til optisk digitalt (TOS-LINK), slik at denne evt. tar støyten og ikke receiveren.

 

dette leste jeg på avforum.no og der tror jeg at jeg har løsningen, jeg kjøper en slik boks (alternativ 3) så den kan ta støyten hvis det skule skje noe galt igjenn.

Lenke til kommentar
Hvis du har kjørt digital out (s/pdif) på lydkortet og inn på tilsvarende digitale inngang på forsterkeren, og dette har blåst forsterkeren, ville jeg gjort det samme vha. spdif TOSLINK i stedet. Det er tilsvarende, men optisk og sørger for galvanisk skille mellom PC-en og forsterkeren

 

hva er dette og hvordan gjør man dette?

spdif toslink hva er det? noen som har link til en slik kabel?

Lenke til kommentar

finnes det en eller annen optisk kabel eller en slags konverter eller noe sånt for å få galvanisk skille med det lydkortet jeg har? eller er den eneste muligheten å kjøpe en kabel med minijack til coaxial?

eller kan jeg finne en kabel med miijack til optisk?

 

kan noen svare meg på dette drit i alt det andre bare svar meg på dette, søk på google hva som helst prøv å finn ut hvilken kabel elelr overgang eller konverter eller hva som helst jeg skal bruke, for jeg vil ikke stå oppe i butikken i morra og se ut som en grønsak å ikke ane meg hva jeg kan snakke om.

Lenke til kommentar

ok da jeg tor jeg kjøper det usb lydkortet, jeg gidder ikke mer, men jeg vil vel ike få noen dårligere lyd med det usb lydkortet?

 

det kan l umulig være like bra som creative koret? men det har kanskje ikke noe å si når jeg kobler digitalt?

 

kan jeg bruke driverne som fulgte med creative kortet på dette lydkortet? som f.eks creative volume control?

 

for det er jo i creative volume control jeg styrer bass å diskant og volum og jeg kan vel fortsatt gjøre dette selvom jeg kjøper det usb lydkortet?

 

tror dere de seger det usb lydkortet på expert? jeg har 500kr i gavekort¨på expert, så det hadde vært fint om det var noe jeg kunne kjøpe der.

 

hvis jeg kobler optisk er det sånn at det er samme åssen lydkort jeg har, jeg får likebra lyd uansett? for det er jo forstereren som ordner med lyden ikke lydkortet når jeg har koblet digitalt sant?

Lenke til kommentar
fikk svar fra creative og de sa jeg bare skulle kjøpe en coax kabel med minijack i den ene enden, og at det sansynligvis ikke var lydkortet som var skyld i at forsterkeren gikk istykker.

5025325[/snapback]

Du får slå deg til ro med dette svaret da, eller kjøpe deg noe med optisk utgang. Ingen kommer iallfall til å garantere for deg at det ikke var lydkortets feil, pga. det kan alltids oppstå en feil. Blant annet (uten at jeg husker hvor jeg leste det) har noen målt for høy spenning ut fra digitalutgangen på creative-kort.

Lenke til kommentar
Du får slå deg til ro med dette svaret da, eller kjøpe deg noe med optisk utgang. Ingen kommer iallfall til å garantere for deg at det ikke var lydkortets feil, pga. det kan alltids oppstå en feil. Blant annet (uten at jeg husker hvor jeg leste det) har noen målt for høy spenning ut fra digitalutgangen på creative-kort.

 

ja men jeg tar sjansen på dette først, og hvis samme feilen skjer igjenn, så kjøper jeg ett nytt lydkort med optisk utgang på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...