Gå til innhold

skader det reciveren å kople den i en pc?


Anbefalte innlegg

Du skal IKKE bruke denne type kabler som digitalkabler! Det er en god grunn til at man lager dedikerte koaksialkabler som skal overføre digitale audio signaler fordi det er satt en standard til 75 ohm! Stakkars dekodere som må jobbe med det her. Og det er absolutt kjempemessige muligheter for "tap" i den koblingen selv om det går i 0 og 1. Jitter er vår alles fiende, og det får dekoderen din til å jobbe ekstra med å "feilsjekke" signalet, som igjen gir dårligere lyd. Kjøp en dedikert en. Koster ikke mye..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal IKKE bruke denne type kabler som digitalkabler! Det er en god grunn til at man lager dedikerte koaksialkabler som skal overføre digitale audio signaler fordi det er satt en standard til 75 ohm! Stakkars dekodere som må jobbe med det her. Og det er absolutt kjempemessige muligheter for "tap" i den koblingen selv om det går i 0 og 1. Jitter er vår alles fiende, og det får dekoderen din til å jobbe ekstra med å "feilsjekke" signalet, som igjen gir dårligere lyd. Kjøp en dedikert en. Koster ikke mye..

5013733[/snapback]

 

Det er helt sant, men hvor får man tak i en 75 ohm kabel som passer til et lydkort med minijack digital ut -- og som ikke koster 2000kr? Det blir kanskje ikke mye dyrere med et lydkort med optisk utgang... Hva slags lydkort kan være å anbefale i såfall?

 

For min del er iallfall det interessant. Spesielt siden optisk som sagt gir galvanisk skille, noe som gjør det umulig for lydkortet/strømforsyningen i pc'en å ødelegge forsterkeren hvis man skulle være uheldig.

Lenke til kommentar
Det hadde kanskje vært greiest å bare kjøpe et skikkelig lydkort med optisk utgang, så er man sikret 1:1 overføring, samt det gir galvanisk skille.. Men gode lydkort koster fremdeles litt penger

 

nettop å penger er noe jeg ikke har ;)

5013765[/snapback]

Dersom du har pc og forsterker i strømuttak med jording, skal det mye til å få problemer med kabelen du har... Evt. kunne du prøvd deg med en kortere kabel av samme type hvis det går an. Da blir det mindre tap i kabelen selv om du ikke har matchet impedansen.

Lenke til kommentar

Den digitale utgangen på lydkortet ditt er tilpasset Creative's digitale høyttalere, og følger ikke standarden som brukes på recivere.

 

Du må bruke line out inn til reciveren analogt. Med mindre du har en relativt ny eller dyr reciver tipper jeg det gir deg langt bedre lyd i tillegg.

 

Skal du ha sourround ut til reciveren og har optisk digitalinngang på reciveren anbefaler jeg dette http://www.hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7785 det fungerer prikkfritt mot surroundrecivere og leverer korrekt signal for dts osv.

 

 

 

johan

Lenke til kommentar
Skal du ha sourround ut til reciveren og har optisk digitalinngang på reciveren anbefaler jeg dette http://www.hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7785 det fungerer prikkfritt mot surroundrecivere og leverer korrekt signal for dts osv.

 

johan

5013876[/snapback]

Dette usb-kortet så ganske interessant ut, men usb er vel ikke det smarteste å gå for når det gjelder forsinkelser? Echo MIA har vel bare coax ut, finnes det gode lydkort med optisk utgang?

 

EDIT: Echo Gina kan kanskje være et fint lydkort til sånt? I tillegg kan det jo brukes til å få en god tilkobling for MIDI utstyr...

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Du må bruke line out inn til reciveren analogt. Med mindre du har en relativt ny eller dyr reciver tipper jeg det gir deg langt bedre lyd i tillegg.

forsterkeren jeg har er jo ny da, det er en denon avr 2105.

hvis man kobler analogt vil man jo bruke lydkortet sin prosessor og den er ikke like bra som den i reciveren dermed får amn dårligere lyd, så jeg vil helst unngå å koble analogt.

 

Den digitale utgangen på lydkortet ditt er tilpasset Creative's digitale høyttalere, og følger ikke standarden som brukes på recivere.

vil det si at det ikke er fysisk mulig å få det til å virke som det skal med det lydkortet jeg har?

 

75 ohm kabel som passer til et lydkort med minijack digital ut ,

hvis jeg får tak i en slik en løser alt seg da?

 

Det er en god grunn til at man lager dedikerte koaksialkabler som skal overføre digitale audio signaler fordi det er satt en standard til 75 ohm!

så hvis jeg skaffer en coaxial kabel med minijack i den ene enden så skal alt være i orden?

 

Hjelp! Jeg var innom Elkjøp i dag, og han sa at minijack til coax umulig kunne bli noe annet en analog lyd? Det måtte være enten optisk eller coax utgang på lydkortet mente han! Tror han tar feil!

dette leste jeg på et annet forum. vil det si at jeg må ha tak i en kabel som er minijack til optisk eller noe sånt? jeg skjønner ingenting jeg!?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
jeg fant en ting på internett en gang  det var en ting du plugget inn i lydkortet der det står digital out, så kan man bruke en vanlig coaxial kabel, da vil jo alt løse seg, men hvor i norge kan jeg finne en slik?!

5014237[/snapback]

 

Har du funnet noe sted dem selger vanlige coax kabler på 75 ohm med riktig plugg for forsterkeren? Og til en grei pris? Isåfall er det vel bare å bytte ut den ene enden med en minijack-plugg...

Lenke til kommentar
Har du funnet noe sted dem selger vanlige coax kabler på 75 ohm med riktig plugg for forsterkeren? Og til en grei pris? Isåfall er det vel bare å bytte ut den ene enden med en minijack-plugg

 

jeg fant det oppe på hifiklubben, en kabel med minijack i den ene enden og coax i den andre enden, det er vel en slik kabel som jeg trenger det? hvis jeg kjøper en sånn så trenger jeg ikke tenke på om jeg kan ødelegge forsterkeren?

Lenke til kommentar
Jeg fant det oppe på hifiklubben, en kabel med minijack i den ene enden og coax i den andre enden, det er vel en slik kabel som jeg trenger det? hvis jeg kjøper en sånn så trenger jeg ikke tenke på om jeg kan ødelegge forsterkeren?

5014384[/snapback]

 

Har den coax-kabelen 75 ohms impedans? Jeg kan ikke se noe likt på www.hifiklubben.no iallfall.. Er det noen som vet hvor dem selger slikt?

Lenke til kommentar
er ikke sikker på om det er 75ohms impedans på den, men en jeg kjenner kjøpte en forsterker så fikk han emd en feil kabel det var en slik emd minijack i den ene enden. men hvis det er 75ohm impedans i den så kan jeg bruke de`? og koble det slikt jeg har det nå?

5014438[/snapback]

Det bør fungere bra det ja... Vel og merke hvis du har jordet strømuttak på BÅDE forsterker og pc, slik at du ikke risikerer at du jorder hele pc'en gjennom forsterkeren eller omvendt. Det kan gå galt.

Lenke til kommentar
men da er det klart? det eneste jeg trenger å gjøre er å få tak i en slik kabel så er problemet løst?

5014544[/snapback]

Det kan du ikke vite sikkert, jeg synes det høres rart ut at en kabel med gal impedans skal ødelegge en transistorbasert forsterker. Men overføringen av signalet vil bli bedre pga. båndbredden på kabelen.

Lenke til kommentar

tenkte jeg bare skulle skyte inn at de fleste digitale minijack utgangene jeg har vært borti har vært optiske... f.eks i minidisc spillere er det minijack optisk ut... Så jeg innbiller meg at du trenger en minijack til vanlig toslink optisk kabel. En slik kabel finner du stort sett hvor som helst, f.eks elkjøp og expert... Alt fra en billig 50 kroners kabel til dyrere...

 

Hvis dette ikke er faktum og at det faktisk er en digital coax minijack utgang så har jeg faktisk aldri sett en slik kabel, annet en til monster cable sine xbox kabler, der er det noe som likner på en digitalcoax minijack, men dette er vel spesialkoblinger...

 

Så sjekk i bruksanvisnigen til hovedkortet, se om det står der om den digitalutgangen er en optisk utgang (i tillegg til vanlig analog coax utgang, slik som er det er i minidisc spillere), hvis det er det trenger du bare en slik kabel jeg nevte ovenfor...

 

Fant ingen kabel sånn fort på nettet, men fant en overgang (trenger ikke overgangen, det finnes kabler (jeg vet expert pleier å ha det, har jobbet der) Som har vanlig toslink i ene enden som passer i forsterkeren din, og en slik kontakt som du ser på linken under i andre enden, som passer i minijack utgangen på PCen din... Men dette funger bare hvis den digitale utgangen i pcen din sender optiske signaler da, som jeg trur den gjør.

 

http://www.comparestoreprices.co.uk/audio-...nijack-male.asp

Lenke til kommentar

la meg nå se om jeg har forstått dette her riktig, jeg tar alt ordentlig nå:

 

1.for det første det er ikke sikkert at pc'n er grunnen i det hele tatt for at forsterkeren gikk i stykker, for det problemet jeg hadde er det veldig mange med samme forsterker som har hatt.

 

2. det virker som dere har veldig delte meninger her, noen mener jeg bare må skaffe en ordentlig kabel, noen mener jeg må bytte lydkort noen mnere noe jeg ikke aner hva betyr en gang så det er vanskelig for meg det her.

 

3. det kan godt være at den utgangen på lydkortet mitt er optisk ikke vet jeg, og som sagt er det ett creative audigty 2zs kort, det er IKKE det onboard lydkortet. men kan noen prøve å finne ut om det er en optisk utgang?

 

4. og hva er en minijack til toslink for noe? slik som han espenc mener jeg trenger, det får jeg vel kjøpt på elkjøp å ekspert å sån, men så er det noen som mener jeg må ha en coaxial kabel på 75ohm elns så her er jeg usikker nå.

 

5. og hvis jeg kjøper en slik toslink ting åssen kobler jeg det da? vet ikke engang hva det er.

Lenke til kommentar
tenkte jeg bare skulle skyte inn at de fleste digitale minijack utgangene jeg har vært borti har vært optiske... f.eks i minidisc spillere er det minijack optisk ut... Så jeg innbiller meg at du trenger en minijack til vanlig toslink optisk kabel. En slik kabel finner du stort sett hvor som helst, f.eks elkjøp og expert... Alt fra en billig 50 kroners kabel til dyrere...

Hvis du ser på dette fra Creative:

If your receiver has a Dolby Digital SPDIF-In, connect it to the Digital Out jack on the sound card with a 3.5mm (mono or stereo) to RCA adaptor.

 

Note: DVD-Audio cannot be played back via digital speakers.

Så ser det ut til at det skal funke med en hvilkensomhelst kabel... Og at dette er en ikke-optisk utgang.

Lenke til kommentar
tenkte jeg bare skulle skyte inn at de fleste digitale minijack utgangene jeg har vært borti har vært optiske... f.eks i minidisc spillere er det minijack optisk ut... Så jeg innbiller meg at du trenger en minijack til vanlig toslink optisk kabel. En slik kabel finner du stort sett hvor som helst, f.eks elkjøp og expert... Alt fra en billig 50 kroners kabel til dyrere...

Hvis du ser på dette fra Creative:

If your receiver has a Dolby Digital SPDIF-In, connect it to the Digital Out jack on the sound card with a 3.5mm (mono or stereo) to RCA adaptor.

 

Note: DVD-Audio cannot be played back via digital speakers.

Så ser det ut til at det skal funke med en hvilkensomhelst kabel... Og at dette er en ikke-optisk utgang.

5014623[/snapback]

 

 

nå skjønner jeg bare mindre å mindre, kan jeg bruke den kabelen jeg har eller ikke?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...