Gå til innhold

Yonah og Turion


rsidny

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ett par spørsmål om Yonah og Turion.

 

Jeg har lest at Windows har anbefalt at man burde ha 64bit prosessorer for best mulig utnyttelse av Windows Vista. Vista kommer i 2006. Bare noen måneder før lanseres Yonah. En prosessor uten mulighet til å få det beste ut av det nye operativ-systemet. Jeg synes dette virker veldig merkelig, men så har jeg ikke allverdens kunnskap om dette heller. Derfor lurer jeg på om noen kan forklare meg hvorfor man Yonah ikke blir en 64bit prosessor.

 

I tillegg lurer jeg på om AMD skal lansere enn dobbelkjerne Turion-utgave? Og i tillfelle når?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror grunnen er at 64bit ikke egner seg for implementasjon i Pentium-M kjernene og at bærbare PC'er normalt har mindre minne en stasjonære PC'er. Dvs. 4GiB-grensa er mindre truende på bærbare enn på stasjonære. I stedet for at Intel innfører 64bit på Yonah så har de tydeligvis valgt å bare gjøre en relativt enkel krymping av kjernen til 65nm og la det være nok inntil neste generasjon kjerner kommer.

 

Neste generasjon med "Merom" i spissen vil være etterfølgeren til Pentium-M men blir nok vesentlig forskjellig på mange måter. 64bit er bare en av tingene. Det viktigste er at merom er bygget opp på en helt ny lest. Altså ikke en arvtager for hverken netburst (Pentium4-serien) eller banias (Pentium-M-serien). Siden merom er så radikalt forskjellig så tipper jeg at de endrer navnet i samme slengen. Merom er ventet 2. halvår 2006.

 

Jeg har hørt at AMD har planer om en dobbeltkjerne som er beregnet for bærbare PC'er. Jeg har hørt snakk om 1. halvår 2006 selv om det ikke står på det offisielle veikartet. Navnet er ennå ikke avslørt, men jeg kan tippe på enten Turion64 X2 eller Athlon64 X2 Mobile. Kanskje mest trolig den førstnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...