Gå til innhold

Touchpad funker i Linux, men ikke Xp nå!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel, det var Linux-innstallasjonen som føkket det hele til...

Hadde jeg postet i Xp forumet vedder jeg en 10er på at jeg hadde fått beskjed om at dette strengt tatt var en linux ting :p

Prøvde å innstallere driver på nytt (i Xp) og det funker.

Skal boote linux igjen og se om det føkker til enda en gang. Hvis så er det ut med linuxen er jeg redd... Har litt lyst å sette meg inn i dette, så får se.

 

Forresten: noen som vet hvordan jeg bytter rekkefølgen på Os'ene i boot-menyen?

(Leeloo eller hva den heter)

 

takk

Lenke til kommentar
Hadde jeg postet i Xp forumet vedder jeg en 10er på at jeg hadde fått beskjed om at dette strengt tatt var en linux ting :p

 

Windows-forumet...

 

Nei, då er det noko rart med folka der. Eit OS kan ikkje klusse til for eit anna på den måten.

5002881[/snapback]

 

 

Et OS kan utmerket vel klusse til for et annet, men stort sett bare ved å rote til til Master Boot Record og partisjonstabellene på harddiskene.

 

Linux er også litt farligere ved at operativsystemet lar deg få lov til å sette dumme rettigheter på windowspartisjonene - du kan hvis du vil som linux admin godt sette full skrivetilgang for både kjerring og unger og andre brukere, til systemmappene til Window. Men det gjør jo ingen med vettet i behold.

 

Windows derimot spør deg derimot når den oppdager den derre disken med det rare filsystemet ; Disken er ikke formatert , vil du formatere nå - ja / nei

 

Ellers så er det riktig - Systemene er helt separtert og klusser ikke med hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg har sett tilfeller hvor windows ikke gjenkjente en ps/2-mus etter en varm omstart fra linux (andre veien gikk flott). Men så lenge den fikk en kald omstart gikk alt flott. Vil tippe det skyldes at windows ikke re-initialiserte musekontrolleren skikkelig, da den var i en annen "state" en ved en kald boot.

Lenke til kommentar
Jeg har sett tilfeller hvor windows ikke gjenkjente en ps/2-mus etter en varm omstart fra linux (andre veien gikk flott). Men så lenge den fikk en kald omstart gikk alt flott. Vil tippe det skyldes at windows ikke re-initialiserte musekontrolleren skikkelig, da den var i en annen "state" en ved en kald boot.

5003542[/snapback]

Det er noe i den duren ja. Jeg opplever det samme selv. Hvis jeg rebooter fra linux til windows på laptopen så fungerer ikke touchpaden som den skal i windows, men hvis jeg skrur av maskinen i mellomtiden så fungerer den fint. Tror ikke jeg har det problemet andre veien, altså fra windows til linux.

Lenke til kommentar
Hvis jeg rebooter fra linux til windows på laptopen så fungerer ikke touchpaden som den skal i windows, men hvis jeg skrur av maskinen i mellomtiden så fungerer den fint. Tror ikke jeg har det problemet andre veien, altså fra windows til linux.

Dette ser ut til å være problemet hos meg og, men bare av og til. Det hele så ut til å ordne seg når jeg innstallerte driverne til touchpadden, hadde tidligere bare kjørt på en eller annen standarddriver som Xp hadde foreslått.

 

Så nå er det meste fint, bortsett fra at jeg ikke har lyd i Mandriva da, men regner med at litt Googling og testing fikser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...