Gå til innhold

Nytt hovedkort, treig oppstart


Elmud

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt hovedkort Asus P4P800-E Deluxe (og prosessor og RAM) men den vil omtrent ikke starte opp. Bruker utrolig lang tid på å komme forbi oppstarten hvor det står info om prosessor og sånt...

 

Vet ikke om det har noe å si, men oppstartsrekkefølgen er: Floppy, CD-ROM og så HD

 

Noen som har peiling på hva som kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det har noe å si, men oppstartsrekkefølgen er: Floppy, CD-ROM og så HD

Trenger du ikke boote fra noe annet, så er det raskeste å sette hdd først og disable resten, men det er nok mere i oppsettet som ikke stemmer siden det går så tregt (hvor tregt?). Enable diverse cache-innstillinger i Bios.

 

Har du sjekket i enhetsbehandling om hdd (flere?) står i PIO-modus, eventuelt sett 'DMA-mode'.

Lenke til kommentar

Har koblet til 4-pin strømmen til prosessoren ja.

 

Fastboot er aktivert.

 

Hjalp ikke å bare ha HD'en i oppstart. Tar ca 2-3 minutter å starte, men før jeg kommer inn i windows så restarter den seg bare (kan være at jeg må reinstallere windows fordi det var en annen socket før)...

Den sto i DMA-modus. Diverse cache instillinger er aktivert i bios, men det hjalp heller ikke.

 

Noen andre forslag??

Lenke til kommentar
Hvis du skifte hovedkort må du også instalere windows på nytt.

Ellers så ligger driverne fra d gamle korte i windows, å det vill ikke funke på det nye.

5002388[/snapback]

OK! Trodde egentlig det var noe sånt jeg ja... Men du har vel ikke noe forslag til hva som kan gjøre at det går så treigt i oppstarten?

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikke næi, har samme hovedkortet selv å d funker som bare det.

Så du må bare prøve å instalere windows på nytt.

Hvor i bootinga er det den bruker lang tid?

5002419[/snapback]

Det hvor boot bildet kommer fram og du må trykke del for å gå inn i bios'en...

Lenke til kommentar
Kan hende at den bruker lang tid på å finne enten HD, CD, floppy.

Prøv å trykk TAB når bildet kommer å se hva som står der da.

Det kommer opp på ei liste etter hvert som den finner hardware, så er det bare å se hva den bruker lang tid på.

5002450[/snapback]

Fikk opp at den brukte lang tid på "Checking NVRAM..". Vet du hva den driver på med da? Noe peiling på hvordan den kan la være å gjøre det?

Lenke til kommentar
Hadde samme feil på mitt ASUS P5LD2 hovedkort og da var det på grunn av at jeg hadde rota med noen instillinger i BIOS...

 

Derfor tok jeg ut batteriet, et minutt og endret bare nødvendige instillinger i BIOS og alt gikk lynkjapt!

5018411[/snapback]

Har allerede hatt uttav batteriet og nullstilt BIOS'en, men fremdeles så er den like treig...

Lenke til kommentar
Hva slags ram brikker har du kjøpt da?

Har du testet dem med f. eks memtest?

Og er du helt sikker på at de står i de rette socketene?

 

EDIT: Hva slags CPU er det?

5018485[/snapback]

RAM Brikker: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302393

Har ikke testet de, men skal gjøre det når jeg kommer hjem i dag.

Det står ingenting om at de blå eller de svarte socketene skal brukes som primary i HK boken (ikke som jeg har sett ihvertfall).

 

Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123709

Endret av Elmud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...