Gå til innhold

Pussig oppførsel Canon 300D og blitz


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem med et 300D og blitzbruk.

 

Setter jeg kameraet på P så får jeg f4 og 1/60 sekund og riktig eksponering.

 

Setter jeg det på M og setter f4 og 1/60 sekund så blinker det og jeg må opp på nærmere 1 sekund lukkertid før det mener at eksponeringen er ok. Dette skjer både med intern blitz og en ekstern 380EX.

 

Er det noe feil med kameraet eller er det jeg som gjør noe feil?

 

Kameraet er 1 mnd gammelt så kan egentlig bare levere det inn på garanti hvis det er noe feil.

 

MVH

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det har noe med at det er kompensering for blitz-eksponering på "P"-programmet.

 

Har hatt 300D i nesten to år sjøl, om du skal ha blitzen rett på et motiv er det kun på "P" bildene blir bra.

 

Det beste med ekstern blitz er selvfølgelig å kjøre den i taket eller veggen, da går det som regel greit med manuelt.

Lenke til kommentar

Jo men M Av og Tv skal vel også ta høyde for blitzen?

 

Og den eksterne setter jeg jo gjerne i tak eller vegg, men hvis jeg feks vil bruke 100mm (160mm med crop) så bør man ha nesten 1/200 sek lukkertid. Setter jeg lukkertiden til det så er ikke engang f1,8 og iso1600 nok.

 

MVH

 

Erik

Endret av knutmy
Lenke til kommentar

Jeg har en D350. Der kan man velge mellom langsom og rask synkroniseringstid på blitzen. Hvis jeg f.eks. velger å bruke blitz på AV, Tv eller M vil kamera velge tid eller blenderåpning som om jeg ikke hadde blitz. Blitsen kommer i tillegg. Ved å endre til rask synkronisering vil jeg trolig få andre innstillinger. Synkroniseringstiden velges i den såkalte customiseringen.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke D300 men på D350 er customiseringen i den siste av av menyene. På på engelsk heter Custom Functions. Antar at det eksistere noe tilsvarende på D300.

 

I tillegg er det kanskje et poeng at blizen din er en systembliz dvs en Canon blitz som kameraet kan "snakke" med.

Endret av Sojourner1
Lenke til kommentar
Så da hadde jeg altså rett? At 300D i utgangspunktet kun har blits-kompensering på P?

 

Burde vel oppgradert programvaren og fått ordnet dette for lenge siden jeg også, men men...har oppgradert til 20D nå, og da ble alt straks så mye enklere  ;)

4992716[/snapback]

 

Hmm fant denne linken og den forklarte alt.

 

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

 

Det var ingenting feil på kameraet bare brukeren =)

 

MVH

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...