Gå til innhold

Artifacts....alltid temp. som er grunnen ?


Ozelot

Anbefalte innlegg

Opplevde noe igår, og opplevde det mye mer idag: Artifacts.

 

 

Er eneste grunn til artifacts , temperatur ?

 

 

Nå kan jeg jo innrømme det at det har vært veldig varmt idag 21 i skyggen når jeg kom hjem, men jeg synes det allikevel er rart at det ikke skal mer til, for at artifacts skal begynne og vise seg.

Har sett flere andre(dog med toppmodellene til ati) som har mye høyere load-temp, uten å klage på artifacts.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Eller bugs i driverne, men det kan vi vel utelukke siden de kommer plutselig. Og selv om temperaturøkningen ikke er stor så går jo grensen et sted vet du :-) Ikke alle temperaturmålinger som er like nøyaktige heller. Og så er selvsagt, som du sier, noen kort bedre til å overklokkes enn andre.

 

Edit: Du kan jo sjekke om det er en vifte eller noe sånn som har tatt kvelden...

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Noen spill kan vere sensetive for overklokking, og kan skape antifacts uten at tempen er for høg...

Den skjønte jeg ikke..? Hvordan merker spillet om et kort er overklokket hvis det ikke gir seg utslag i så høye temperaturer at det blir artifacts? Edit: :hmm::hmm:

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Ok, men da har det vel strengt tatt ikke noe med tempen å gjøre. Nå vet jeg ikke hvordan disse artet seg hos deg men med artifacts blir alt bare helt crazy så det kjenner man lett igjen. Tror heller det var vanlige bugs du slet med...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
9800pro kortet mitt viste artifacts i doom 3 lenge før alle andre spill.

 

det kortet jeg har nå kjører fint på 475/1200 i noen spill, men etter en time i fear så får jeg atrifacts pga varmen.

Er på meget tynn is her, men dette er vel kanskje fordi Doom3 krever såpass mye av kortet at det blir varmere enn i andre spill og at det er der artifactsene kommer inn i bildet?

Lenke til kommentar
har ikke vært overklokket, så det kan ikke ha noe med det å gjøre

Overklokking framskynder bare oppvarmingsprosessen. Problemet ditt kan ligge i kjøleelementet, eller skadet ram. Eller så kan problemet være i andre retninger.

 

Poenget med Powerstrip er at du skal klokke ned ram-hastigheten i en periode, når du opplever fragmenter over tid. Prøv med 20 % Hvis dette hjelper er fragmentproblemet fra skjermkort-ram'en din, eller VS.

Lenke til kommentar
9800pro kortet mitt viste artifacts i doom 3 lenge før alle andre spill.

 

det kortet jeg har nå kjører fint på 475/1200 i noen spill, men etter en time i fear så får jeg atrifacts pga varmen.

Er på meget tynn is her, men dette er vel kanskje fordi Doom3 krever såpass mye av kortet at det blir varmere enn i andre spill og at det er der artifactsene kommer inn i bildet?

Det syntes jeg virker veldig logisk :)

Lenke til kommentar
9800pro kortet mitt viste artifacts i doom 3 lenge før alle andre spill.

 

det kortet jeg har nå kjører fint på 475/1200 i noen spill, men etter en time i fear så får jeg atrifacts pga varmen.

Er på meget tynn is her, men dette er vel kanskje fordi Doom3 krever såpass mye av kortet at det blir varmere enn i andre spill og at det er der artifactsene kommer inn i bildet?

Hva er det 9800pro kortet opprinnelig kjører på? Tenker spesielt på rammen, og hvilken type ram er det?

 

Lurer litt på hvor mye jeg kan klokke mitt x800. Har nemlig vannkjøling på kjerna, så den har jeg kontroll på, men det er vanskligere å finne ut hvor mye rammen klarer.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvor mye jeg kan klokke mitt x800. Har nemlig vannkjøling på kjerna, så den har jeg kontroll på, men det er vanskligere å finne ut hvor mye rammen klarer.

 

Anbefaler alle som skal klokke sitt x800 til å sette ramsinks på minnet (husk begge sider!) - særlig dersom man har redusert luftgjennomstrømmingen i kabinettet som følge av installasjon av vannkjøling.

 

En grei test er å sette fingeren (husk antistatisk armlenke) på minnet under load - kjennes det ubehagelig ut så er det for varmt etter min mening.

 

Bruk gjerne litt større ramsinks enn det som følger med i diverse sett - selv bruker jeg deler av en gammel P3-ribbe. Er man redd for å lime de på, så bruk dobbelsidig termisk tape.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har samme problem i Oblivion med mitt POV 6800ultra 256 MB. Artifaktene dukker opp selv om systemet er kaldt (altså pc'n nettopp skrudd på). En bekjent av meg mente det kunne være utilstrekkelig strømforsyning, men jeg har Mist 550w, og kun én harddisk og én DVD-skriver. Skulle holde det?

 

Artifaktene opptrer flekkvis, og "blafrer", og kun på rollefigurene i spillet.

 

Hva kan jeg gjøre for å lokalisere feilen?

Lenke til kommentar

Hovedsakelig 4 grunner til artifacts:

 

- Temperatur

- Driverprobemer

- Hardware feil

- For høy overklokk (dvs. du kan veldig lett få artifacts om du klokker for høyt, sev om chippen din bare er 5 grader C pga. du har fasekjøling eller noe.

 

Hvis det bare har kommet av seg selv for ditt tilfelle, og du ikke har klokket, så er det nok enten drivere eller temperatur sansynligvis.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

ID Software (skaperne av Doom3) gikk jo ut i lanseringsfasen av Doom3 og advarte mot overklokking av skjermkortet; at spillet dro nytte av skjermkort på en annen måte enn tidligere spill, og at overklokking sannsynligvis ville møte døra tidligere i Doom3.

 

Så det kan til en viss grad være utslagsgivende hva slags spill man spiller, men som oftest er det da varme og/eller hardware-feil.

Lenke til kommentar

En ting som er verdt å tenke på i disse varme stundene er at dersom rommet er ganske varmt, vil luftstrømmen som viftene benytter seg av, ha en høyere temperatur. Det vil si at luften som blir brukt til nedkjøling er meget høyere enn det som er vanlig. Nedkjølningen vil derofr bli meget redusert. Utfra d som nevnes her er jeg ganske sikker på at det er et varmeproblem som er grunnen til dine artifacts..

 

Victurus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...