Gå til innhold

NorthQ eller Zalman CPUkjøler på DFI lanparty?


Gompedyret

Anbefalte innlegg

Ja, dere. Tiden har kommet for å bestille deler til ny maskin. Et DFI lanparty ultraD er allerede på plass sammen med et Lian Li PC7BScand, og skal kompletteres med en AMD64 3000+. Denne skal overklokkes til, tja, 2400-2500 Mhz er vel et greit mål, så jeg vil ha noe bedre enn stock. Stillhet er selvsagt også en prioritet, så under vanlig surfemodus bør vifta være på godt under 20 dB.

 

Noen kandidater:

-NorthQ Giant UFO Alu 120mm (492 gram, 12-24 dB (a)) Med 14 cm på tvers vil den vel spise enten av skjermkortplassen eller minneslot'ene, eller hur?

-NorthQ Ufo Alu 92 mm (442 gram, 17-27 dB (a), 114x114x65 mm) Denne er mindre og muligens den beste kandidaten.

- Zalman CNPS7000B-AlCu (438 gram, 18.0 ~ 27.5 dB, 109x109x62 mm) Og så har du jo en rekke Zalmankjølere, som denne, som vel NortQ har kopiert.

 

Hva skal man velge? Fordelen med disse er at de er på lager nå hos www.shg.no og med hyggelige priser på rundt 200 kroner. Jeg innbiller meg også at måten de er utformet på gjør at resten av systemet også vil få kjøleeffekt, men det er muligens av mindre betydning da kabinettet allerede har to vifter. Så det viktigste spørsmålet er i grunnen: hvor stor kan en slik sak bli og likevel få plass i mitt system?

 

 

Denne northq-kjøleren har fått dritbra kritikk, men kan ikke tenke meg at den passer på hovedkortet. Og så tyngden, da! Jeg synes 700-800 gram høres ut som en temmelig stor belastning for hovedkortet. Men lavt tyngdepunkt etc. gjør det muligens ikke så ille likevel.

 

Mye strøtanker her, men vettuge tilbakemeldinger hadde likevel vært særs hyggelig. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke gjøre noe annet og anbefale denne...

 

Kan ikke si noe om alle de andre, men kan si at 700-800g er ingenting. Den som sa at hovedkortet ditt kan knekke med så stor belastning har ikke hatt mitt Asus P4S800!

 

Det som er mitt lille problem er at jeg modde om hele kabinettet for å få plass til PSUen, men vet at DFI layouten på de NF4 korta er lagd får og ha en 120mm som f eks Zalman.

 

Så det jeg vil si er vel "go for it!"

 

Til slutt vil jeg si: har du penger så kjøp en Thermalright XP120 med en Papst vifte...det er nok det beste når det gjelder luft. Koster da en del mer til slutt siden du må kjøpe vifte. Skal selv modde inn ny vifte på min Zalman hvis jeg får tak i en Papst 120mm

 

-Jolt

Lenke til kommentar
Kan ikke gjøre noe annet og anbefale denne...

 

Kan ikke si noe om alle de andre, men kan si at 700-800g er ingenting. Den som sa at hovedkortet ditt kan knekke med så stor belastning har ikke hatt mitt Asus P4S800!

 

Det som er mitt lille problem er at jeg modde om hele kabinettet for å få plass til PSUen, men vet at DFI layouten på de NF4 korta er lagd får og ha en 120mm som f eks Zalman.

 

Så det jeg vil si er vel "go for it!"

 

Til slutt vil jeg si: har du penger så kjøp en Thermalright XP120 med en Papst vifte...det er nok det beste når det gjelder luft. Koster da en del mer til slutt siden du må kjøpe vifte. Skal selv modde inn ny vifte på min Zalman hvis jeg får tak i en Papst 120mm

 

-Jolt

4997663[/snapback]

Den har jeg hatt selv, og var rimelig fornøyd. Enkelt og greit så kjøler Tt Big Typhoon "mye" bedre, og da mener jeg at den kjøler mye bedre på samme (16dB viftestøy) 1300RPM uansett. Mens du må skru opp RPM på 7000Cu, er dette en deilig ting med Big Typhoon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for tips, begge to!

 

Da er en big typhoon på vei i posten fra shg. I følge den store kloke webben skal den passe på dfi lanparty ultra-d, så da får jeg heller prøve å venne meg til tanken på høy vekt. (som tydeligvis ingen ser på som noe problem uansett!)

 

Snart klart for PC-bygging! *gni seg i hendene og le vanvittig* :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...