Gå til innhold

Stor forkjell mellom laser og optisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm..okey? Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener.. :hmm::dontgetit:

 

Jeg trodde at optisk var den kula under musa, mens laser var laser, har jeg tatt feil da eller?

optisk er et rødt lys under musa(feks. mx 518 er optisk), mens laser er en slags optisk(mx1000 er laser).

Slik mus du tenker på med kule under tror jeg heter analog mus. De holder på å dø ut fra markedet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm..okey? Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener.. :hmm:  :dontgetit:

 

Jeg trodde at optisk var den kula under musa, mens laser var laser, har jeg tatt feil da eller?

optisk er et rødt lys under musa(feks. mx 518 er optisk), mens laser er en slags optisk(mx1000 er laser).

Slik mus du tenker på med kule under tror jeg heter analog mus. De holder på å dø ut fra markedet. :thumbup:

okey, tusen takk, nå forstår jeg!

 

Men er den musa jeg vurderer å kjøpe verdt å kjøpe...?

Lenke til kommentar

Vel...for å kverrulere litt: En kulemus er strengt tatt også optisk.

 

Kula driver et hjul.

Dette hjulet har masse hull.

På den ene siden av hullet sitter det en optisk sender (lysdiode, ir-diode, laser).

På den andre siden av hullet sitter det en optisk sensor.

 

Når musa flyttes vil hjulet inni musen snurre rundt, og skape vekselvis åpning eller stenging av lyset mellom sender og mottaker. En databrikke registrerer disse signalene, og beregner deretter retning og hastighet som musepekeren skal flyttes på skjermen.

 

Det sitter 2 hjul i en slik mus, en for x-aksen og en for y-aksen.

 

Sånn, kverrulering fullført! :w00t:

Lenke til kommentar

Sikker på det? Alle de kulemusene jeg har åpnet har hatt 3 hjul, og ingen av dem har noen som helst form for hull i seg. Jeg har alltid vært under troen at aksen på hvert av de tre hjulene er en bevegelses-sensor, som sier hvor langt musen beveger seg i den og den aksen, som så sender disse dataene til pc'en.

Lenke til kommentar

Joda, det stemmer som hakrist skriver. Selve kulen ligger inni et hulrom, og på toppen har man hjul for horisontal og vertikal bevegelse. Disse driver igjen disse hjulene med "eiker" hvor lys skinner gjennom.

 

For å svare trådstarter, jeg har hatt både MX1000 og Razer Diamondback, og kan ikke akkurat si at jeg merket noe forskjell på dem, presisjonsmessig. De er begge svært gode mus, men jeg foretrekker Diamondback på grunn av utformingen og vekten. MX1000 ble for høy og for tung.

Lenke til kommentar
Joda, det stemmer som hakrist skriver. Selve kulen ligger inni et hulrom, og på toppen har man hjul for horisontal og vertikal bevegelse. Disse driver igjen disse hjulene med "eiker" hvor lys skinner gjennom.

vel, da lærte jeg noe nytt i dag også da. men mener fremdeles bestemt at det er 3 hjul *åpne opp den gamle musen for å sjekke*

 

 

Joda, er 3 hjul, to svarte og ett hvitt. Men er vel sikkert slik at det er de to svarte som "teller", mens det hvite bare er det for å hjelpe til å holde hjulet på plass. eller?

 

 

 

Edit: ok, dette blir waaaay offtopic, men måtte bare få det med. åpnet opp en kulemus, og joda, "hull" og optisk sensor og greier. og tre hjul. bilde følger.

post-25-1129033843_thumb.jpg

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

 

For å svare trådstarter, jeg har hatt både MX1000 og Razer Diamondback, og kan ikke akkurat si at jeg merket noe forskjell på dem, presisjonsmessig. De er begge svært gode mus, men jeg foretrekker Diamondback på grunn av utformingen og vekten. MX1000 ble for høy og for tung.

okey, tusen takk for svar! Så jeg går for den musen

Lenke til kommentar
Joda, er 3 hjul, to svarte og ett hvitt. Men er vel sikkert slik at det er de to svarte som "teller", mens det hvite bare er det for å hjelpe til å holde hjulet på plass. eller?

Det 3'dje hjulet er bare for å holde kulen på plass.

Somregel er denne fjærbelastet, for å presse kulen inn mot de 2 andre hjulene slik at det blir god kontakt mellom flatene.

 

Sånn on-topic, så har jeg Razer diamondback selv. Anbefales!

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

akkurat nå bruker jeg en mx510 som jeg fikk låne av en kompis. Er generelt misførnøyd med den fordi:

 

- For stor

 

- Liker ikke hvordan den glir på musematten. Er det forkjell mellom Razer diamondback plasma limited edition sitt "laser/rulle" system en mx510'en? Jeg vet jeg kan kjøpe ny mussematte, men vil helst ikke det pga har nettopp fått en ny. For dere som lurer så er det bare en random musematte fra allsop

Lenke til kommentar

Og med dette kan vi si at passformen til musa varierer fra person til person.

Bruker selv mx1000 til vanlig, men har i reserve liggende en mx510 som jeg har brukt før. Er ikke helt trygg på trådløs mus enda.

 

Først syntes jeg mx510 var perfekt mus for meg, satt som et skudd i handa. Nå etter jeg har gått over til mx1000, passer ikke mx510 musa meg slik den gjorde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...