Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva delefilter og forsterker ?


[FaLcOn]

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal kjøpe meg 2 stk av disse og ha i bilen:

 

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...283%20&cart_id=

 

Hva delefilter skal jeg bruke ? skal ha begge i en kasse. Eneste jeg vet er at jeg trenger delefilter, men ikke hvorfor. Kan noen forklare meg det ?

 

Har ikke bestemt meg for forsterker enda heller. Noen som har noen alternativ som vil drive disse pusene bra ? Pris helst ikke over 5000,-

Endret av [FaLcOn]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' date='05/10/2005 : 17:56'] Eneste jeg vet er at jeg trenger delefilter, men ikke hvorfor. Kan noen forklare meg det ?

 

Et delefiler deler opp lydens frekvensområde i signalet.

 

En sub kan spille "forholdsvis" lyse toner (høy frekvens), men for at lyden skal bli penere og dypere, bør den brukes til det den er laget for; bass. Et delefiler bruker nettop lydsignalet og sorterer ut visse frekvensområder, f.eks. mellomtone og diskant, slik at det kun er lave basstoner som kommer frem.

Lenke til kommentar

det er hovedsakelig 2 typer delefiltre:

passive som består av passive komponenter som kondensatror, spoler og motstander. De gir en del effekt tap og ikke så steile avkjærings punkter (+ en del andre ting) og aktive delefiltre som den typen defus beskriver.

 

De fleste forsterkere har som regel innebygde aktive delefiltre som kan velges mellom høy pass -så den spiller fra ca 70-80Hz og oppover- og lav pass -som spiller frekvenser under 180-70Hz og ned over-

 

Steilheten på disse varierer, men skarpere filtren er, dyrere blir den også... da det gir bedre kontrol og mer fase linjæritet. 12dB filtre er ikke så ofte man ser de nå, 18dB er det mest vanlig og 24dB er de "beste" gjerne Linkwitz/Riley type.

De aller beste og mest effektive er av digital type med steilheter som 34-38dB men har ikke sett de som standar i vanlig amper ennå..... bare i dyre DSP processorer og dyre hovedenheter.

 

Skal du ha en meget bra og rimelig forsterker send meg en PM, da jeg vet om "noen" som skal selge Phoenix Gold og alle de skulle vist være med 24dB delefiltre. :dribble::thumbup:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

ja ok!

 

 

Takker for svar ! Men noen som har noen konkrete alternativer på hva jeg skal velge ? http://www.ljudia.no har delefilter som er beregnet til bilstereo, er det dette jeg bør velge ?

 

Har sett litt på denne forsterkeren:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...086%20&cart_id=

 

Tror dere den driver subbene bra ?

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...283%20&cart_id=

Lenke til kommentar

står at subbene har en frekvens på 25-300hz, men jeg vil vel ikke satt dem særlig høyere enn til mks 120hz.. da får de mindre å jobbe med å spiller mye mye bedre :) dessuten kan for høye frekvenser sprenge dem..

 

detta ser jo brukanes ut :)

sub-filter

 

forsterkeren ser veldig bra ut den, hvertfall i brokobling :yes:

den har jo innebygget lavpassfilter og, så da burde du slippe unna med de delefilterene jeg foreslo over, penger spart :thumbup:

 

håper dette hjalp, lykke til :w00t:

Lenke til kommentar

deler 15 tommerne mine på 50hz

 

frontsette e eg lei å bryr meg ikke spesielt om så det dele eg på 80 hz

 

Har ingen aning om kossen db eg har dem på, men mene å huske eg gjor nåkka genialt.

 

Alt dette blir gjort på spillern min, en alpine 9833. Skal sette meg ned med enya å stille inn litt bedre i mårra, har en ulyd såm garantert skyldes dårlige delefiltran på jbl gto sette mitt. vurdere faktisk å sette alt på fire kanalern å sette spillern i tre vei modus å gjøre all delinga på spillern, bare for å se om det funke.

Endret av Defus
Lenke til kommentar

For det første. Høye frekvenser kan IKKE sprenge høyttalere. :!: Det er de lave frekvensene som sprenger høytt. De lave frekv. gir større utslag på membranet for å flytte luft, og det krever effekt. Greier ikke forst. å flytte membranet nok oppstår det forvrengning/klipping. Denne forvr. høres ut som skurring i høytt. DA MÅ DU SKRU NED! :scared:

 

Å parallellkoble to basser på et passivt delefilter går desverre ikke da du halverer impedansen inn på filteret og delefrekvensen blir også redusert med en oktav(halvert).

 

Har du høy og lavpass-filter i forsterkeren eller spilleren med mulighet for deling rundt 80Hz, ville jeg helt klart ha brukt det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok... da tror jeg at jeg går for den fortsterkeren..

 

Men en liten ting til.. Forsterkeren yter 2x340W Rms i 4ohm når den er brokoblet..

Da er det vell bedre at jeg lager til en tilkobling (terminal) til hver av subbene ?

Da får jeg 340W inn på hver subb, istedenfor at jeg bare har 1 tilkobling (terminal) som går til begge subbene. Da får jeg vell bare 340W delt på begge subbene ?

 

Eller er jeg helt på villspor ?

Lenke til kommentar
' date='06/10/2005 : 14:51'] Ok... da tror jeg at jeg går for den fortsterkeren..

 

Eller er jeg helt på villspor ?

;) litt ja.... :whistle:

 

 

 

Da får jeg 340W inn på hver subb, istedenfor at jeg bare har 1 tilkobling (terminal) som går til begge subbene. Da får jeg vell bare 340W delt på begge subbene ?

altså, den ampen TÅLER ikke lavere belastninger enn 4ohms ved brokobling... ser du på datane så står " Brokoblet 2x340 W RMS 4 Ohm. Max 155W. og det vil si at den begrenser effekten om impedansen er mindre enn 4 ohms ved brokoling..... Har sagt det før: du får det du betaler.... normalt skule effekten bli enda høyere -ideellt skal den dobles ved halvering-.

 

Men en liten ting til.. Forsterkeren yter 2x340W Rms i 4ohm når den er brokoblet..

Da er det vell bedre at jeg lager til en tilkobling (terminal) til hver av subbene ?Da får jeg 340W inn på hver subb, istedenfor at jeg bare har 1 tilkobling (terminal) som går til begge subbene. Da får jeg vell bare 340W delt på begge subbene ?

forsterkeren levere 2x340 watt ved brokobling, om du har FEKS kobler 2 stk høytallere i den ENE utgangen så må disse 2 stk høytalerne dele på den samme effekten siden den kommer fra den ENE samme utgang... hjelper IKKE å lage extra tilkoblings punkter så begge høytallerne får 340watt hver.... :tease:

OG siden dette blir en 2 kanals brokoblet forsterkere blir FEKS at du kobler 2 elementer på kanal 1+2 og 2 elementer på kanal 3+4 og disse 4 elementene må dele på 340+340watt....

 

i praksis må du koble opp slik: et element med spole i serie, altså spole 1 i serie med spole 2 så det blir 4+4=8ohm som igjen i bro på kanal 1+2 blir til 4 ohms belastning og igjen dine 340 ewatt...

samme oppleg på element 2 og spole 1 i serie med spole 2 og den i kanal 3+4 som er i bro... osv...

 

da blir uansett 340watt FORDELT på begge spolene siden de er i serie... ohms lov... 340/2= 170 watt per spole... :cry::whistle: håper ikke du blir forvirret mer nå.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...