Gå til innhold

Elkjøp: reklamasjon på bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hvor lang reklamasjonsrett er det egentlig på bærbare pcer. Da tenker jeg ikke på batteriet men selve pcen.

2 eller 5år?

 

Hvis dere sier 5år; er det tatt en avgjørelsi på dette noen plass eller er det bare spekulasjoner? Er det tatt en prinsipell avgjørelse på dette fra en offentlig instans?

5157549[/snapback]

 

Det er nå hvertfall avgjort i FTU at harddisker på bærbare maskiner har 5 års reklamasjonsrett.

5157638[/snapback]

 

Noen som vet noe om resten av pcen da? Men det vel mest sannsynlig 5 år det også.

Har en reklamasjonssak på en 1 uke gml bærbar gående.

 

Gidder ikke å betale flere tusen for en 3 års garanti fra butikken. Godt å vite at jeg kan reklamere hvis pcen igjen klikker etter 2,5 år. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er en HP som er en uke gammel, og det er hardwarefeil, så kan du forlange en ny maskin. Det enkleste er å kontakte HP support for å få konstatert hardwarefeil, få referansenummer og så ta med dette til butikken. Dersom du gjør det innen 30 dager fra kjøpsdato kan butikken ta det videre med sin distributør uten at du skal lide noe av det.

Lenke til kommentar
Dersom det er en HP som er en uke gammel, og det er hardwarefeil, så kan du forlange en ny maskin. Det enkleste er å kontakte HP support for å få konstatert hardwarefeil, få referansenummer og så ta med dette til butikken. Dersom du gjør det innen 30 dager fra kjøpsdato kan butikken ta det videre med sin distributør uten at du skal lide noe av det.

5158639[/snapback]

 

 

Neida. Det er ingen HP. Internettkjøp. Saken (og dataen) er til behandling nå.

Tenkte bare litt fremover. Hvis det skulle oppstå et problem etter tid. (Å levere defekt vare er jo ikke særlig tillitsvekkende)

 

Edit: Jeg har vel ikke automatisk rett på ny vare i følge forbrukerloven? Det må vel i så fall være en garanti fra produsenten? Eller kan du opplyse meg på dette punktet.

 

Butikken er forresten dansk men selger via .no internettside og må vel derfor forholde seg til norsk lov ved salg her i landet. Selgeren jeg snakket med når jeg skulle reklamere kjente ikke engang til 14 dagers returrett på internett salg. Må nok jobbe hardt for å få lånepc der.

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
Edit: Jeg har vel ikke automatisk rett på ny vare i følge forbrukerloven? Det må vel i så fall være en garanti fra produsenten? Eller kan du opplyse meg på dette punktet.

5158823[/snapback]

 

Nei, Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven gir deg ikke automatisk rett på ny PC. 30-dagersregelen er noe HP har bestemt seg for. DOA-perioden varierer fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar
skyt meg hvis jeg tar feil her men DOA er da en avtale med Forhandler <-> Leverandør.

 

Kunde  har ikke noe med DOA å gjøre i det hele tatt..

5167968[/snapback]

 

Vel, det er jo som regel kunden som merker at et produkt er DOA ;)

5168405[/snapback]

 

Det er sant :) Men det er jo da opptil butikken om de ønsker å reparere produktet eller å la kunde få nytt.. Men så er vi jo inne på det at kunde har rett til å heve kjøp hvis det ikke påfører selger unødvendig kostnad... Og hvis selger har en DOA avtale og feilen oppstår innen dette så er ved dette kvalifisert.. Men igjen. Kun en avtale med Leverandør / Selger så kunde har i utgangspunktet noe med det :)

Lenke til kommentar
skyt meg hvis jeg tar feil her men DOA er da en avtale med Forhandler <-> Leverandør.

 

Kunde  har ikke noe med DOA å gjøre i det hele tatt..

5167968[/snapback]

 

Vel, det er jo som regel kunden som merker at et produkt er DOA ;)

5168405[/snapback]

 

Det er sant :) Men det er jo da opptil butikken om de ønsker å reparere produktet eller å la kunde få nytt.. Men så er vi jo inne på det at kunde har rett til å heve kjøp hvis det ikke påfører selger unødvendig kostnad... Og hvis selger har en DOA avtale og feilen oppstår innen dette så er ved dette kvalifisert.. Men igjen. Kun en avtale med Leverandør / Selger så kunde har i utgangspunktet noe med det :)

5170572[/snapback]

 

hevingsretten begrenses ikke av om selger påføres kostnader. Har produktet oppfylt reglene for heving, så får forhandler bite det i seg.

Om produktet går på DOA, så vil jeg si at butikken er rimelig dum om de forlanger å reparere. DOA betyr i de aller fleste tilfeller ny enhet.

 

Og jo; jeg vil si at kunden har noe med saken. Det er ikke en DOA avtale selger kjøpslår seg til, det er en felles "garanti" fra produsenten som ikke er lengre eller kortere om du velger spaceworld fremfor elkjøp.

Lenke til kommentar
skyt meg hvis jeg tar feil her men DOA er da en avtale med Forhandler <-> Leverandør.

 

Kunde  har ikke noe med DOA å gjøre i det hele tatt..

5167968[/snapback]

 

Vel, det er jo som regel kunden som merker at et produkt er DOA ;)

5168405[/snapback]

 

Det er sant :) Men det er jo da opptil butikken om de ønsker å reparere produktet eller å la kunde få nytt.. Men så er vi jo inne på det at kunde har rett til å heve kjøp hvis det ikke påfører selger unødvendig kostnad... Og hvis selger har en DOA avtale og feilen oppstår innen dette så er ved dette kvalifisert.. Men igjen. Kun en avtale med Leverandør / Selger så kunde har i utgangspunktet noe med det :)

5170572[/snapback]

 

hevingsretten begrenses ikke av om selger påføres kostnader. Har produktet oppfylt reglene for heving, så får forhandler bite det i seg.

Om produktet går på DOA, så vil jeg si at butikken er rimelig dum om de forlanger å reparere. DOA betyr i de aller fleste tilfeller ny enhet.

 

Og jo; jeg vil si at kunden har noe med saken. Det er ikke en DOA avtale selger kjøpslår seg til, det er en felles "garanti" fra produsenten som ikke er lengre eller kortere om du velger spaceworld fremfor elkjøp.

5170981[/snapback]

 

"Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

Det var denne jeg snakket om, så jeg ordla meg litt feil... Gjelder ikke heving av kjøp ;)

 

Og ja jeg er enig i at den leverandøren som forlanger å reparere er dum.

 

Og jeg tror at noen butikker har forskjellige avtaler med leverandører når det gjelder DOA / Teknisk retur. Og kunden får jo aldri kreditt direkte fra leverandør så jeg ser ikke at dette er en del av garanti betingelsene til kunden. Men jeg skal ikke banne på det.

Lenke til kommentar
Nokia har jo etter hva jeg vet 2 dager på mobiltelefoner :).

5160609[/snapback]

 

Jepp... 2 dager eller 5 minutter aktivt bruk - whatever comes first :-D

 

Så om du setter inn simkortet, ringer til en kompis og snakker i 5 minutter før du tester kameraet som ikke virker i det hele tatt, så kommer ikke Nokia til å godkjenne en DOA. Har kranglet med dem flere ganger om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...