Gå til innhold

RAID1 og daglig bytte av den ene disken


Anbefalte innlegg

Si at jeg har et RAID1 oppsett med 2 disker. Er det mulig å ha en 3. disk som regelmessig byttes ut med en av diskene i dette RAID1 oppsettet? Vil den "nye" disken automatisk oppdateres med dataene som er forskjellig fra forrige gang disken var i RAID arrayet, eller må det gjøres noe spesielt (formatering?) før dataene synkroniseres. Noen erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si at jeg har et RAID1 oppsett med 2 disker. Er det mulig å ha en 3. disk som regelmessig byttes ut med en av diskene i dette RAID1 oppsettet? Vil den "nye" disken automatisk oppdateres med dataene som er forskjellig fra forrige gang disken var i RAID arrayet, eller må det gjøres noe spesielt (formatering?) før dataene synkroniseres. Noen erfaringer her?

Dersom dine data er så kritiske at dette er mer ment alvorlig enn "kjekt å ha", så vil jeg heller anbefale en titt på Veritas Storage Foundation, hvor du skal ha mulighet til å ha et RAID-1 sett med tre disker online.

 

Et av problemene med løsningen du skisserer er at disken som har siste data kan ryke under gjenoppbygging av den gamle. Dersom dette skjer vil du miste alle oppdateringer som har skjedd etter at du tok ut "backup-disken". Du har i så måte faktisk dårligere feiltoleranse med din løsning enn et enkelt RAID-1 sett.

 

Dersom du tenker vurderer løsningen med tre disker for å slippe å reinstallere windows når harddisken crasher ville jeg heller anbefale et image av systemdisken, med etterfølgende system state og fil-backup. Det tar noe lenger tid å kjøre en restore, men til gjengjeld er løsningen mindre følsom for disk-crash.

 

Jeg håper jeg har klart å forklare hvorfor jeg mener den skisserte løsningen er dårlig.

Lenke til kommentar
Et av problemene med løsningen du skisserer er at disken som har siste data kan ryke under gjenoppbygging av den gamle. Dersom dette skjer vil du miste alle oppdateringer som har skjedd etter at du tok ut "backup-disken". Du har i så måte faktisk dårligere feiltoleranse med din løsning enn et enkelt RAID-1 sett.

 

Gode poeng. En annen ting jeg lurer på ang RAID1. Når disken som har vært "ute" en periode (og nå mangler div. data) settes inn igjen, vil oppbygningen av data gå helautomatisk eller må jeg aktivt gjøre noe (bios etc) for at dataene skal gjenoppbygges på denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...