Gå til innhold

Styre en annen sin maskin fra ens egen

ADT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hopp, hei hopp!

Jeg lurer på hvordan jeg enklest mulig kan koble meg til mine besteforeldre sin PC. Jeg betrakter meg selv som ganske datakyndig, men det er desverre ikke besteforeldrene mine ;). Jeg vet om det innebygde "Remote Assistence" evt. "Fjernhjelp" i Windows XP (som vi begge har), men jeg lurer på den absolutt enkleste måten jeg kan ta kontroll over deres datamaskin på. Vi bor ca. 500km unna hverandre, så det blir litt vanskelig å bare "stikke innom" for å fikse problemet. Instrukser for hva de skal gjøre på deres maskin er et must, og siden jeg selv ikke er en kløpper i nettverk, kunne kanskje jeg trenge noen tips også :)

Alle svar tas imot med stor takk :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere begge har WinXP så er det enkleste at dere bruker dens innebygde Remote funksjonen.

Besteforledrene dine må høyreklikke på min datamaskin -> Egenskaper -> Remote -> Og se til at begge feltene er huket av! Så må de gi deg dems IP. Besteforeldrene dine må også ha et passord på brukernavnet de logger seg inn på.

Comprende?

Skrevet

hmmm.. ikke fullt så enkelt, om en av dere kjører med ruter, kan også denne utgjøre et problem, ettersom de ofte har innebygd NAT/NAPT som kan hindre remote assistance.. prøv og få de til og åpne porter som remote assistance går på.. om alt annet slår feil da selvfølgelig :)

mvh Sweet™

Skrevet

Sørg for å forwarde port 3389 til datamaskinen som har RDP aktivert.

(dette gjør du i egenskaper for min datamaskin > Eksternt).

Så, på klientmaskina gjør du følgende:

hvis winXP: start - kjør - mstsc

hvis annet os: gewgle.com/search?q=download RDP

Skrevet

Remote Desktop er enkelt og greit.

Men dersom dere ønsker å kunne overføre filer mellom pc-en du fjernstyrer og din egen, så er Symantec PCAnywhere knall! ;)

Skrevet

Det går fint an å overføre filer via RDP-protokollen. Streaming av audio funker også fett!

Du kan dra med deg eksterne enheter, diskstasjoner, printere og serielle porter når du kobler deg til via RDP.

Skrevet
Det går fint an å overføre filer via RDP-protokollen. Streaming av audio funker også fett!

Du kan dra med deg eksterne enheter, diskstasjoner, printere og serielle porter når du kobler deg til via RDP.

Det har du sannelig rett i :)

Visste ikke om det at man kunne mappe opp diskstasjonen på pc-en man kobler fra før jeg testet det nå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...