Gå til innhold

Micro-PC, hva er begrensningene?


Anbefalte innlegg

Hei! Ønsker å bygge en pitteliten, stillegående stue-PC (micro-ATX formfaktor). Idéelt sett ønsker jeg å bruke en 3 Ghz P4, GeForce 7800GT, 250 Gb SATA2 harddisk og 1 GB DDR2 PC5300 minne, i et søtt, lite desktop-kabinett :-) Men det er kanskje visse begrensninger å ta hensyn til, både når det gjelder kabinett og hovedkort?

 

Noen som har erfaringer, og kan gi meg noen gode tips?

Endret av XE800
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel generelt sett bli problem å bygge en fullblods spille PC inn i ett slikt kabinett og utenom håpe på at den blir stillegående.

 

Mht CPU/varme tror jeg ikke det vil være noe problem med en 3Ghz P4, men personlig hadde jeg nok heller prøvd å bygge systemet rundt en P-M(evnt turion dersom du vil ha AMD). De er noe dyrere, men vil tro det er en bra investering på sikt ettersom du antageligvis slipper unna endel irritasjoner mht støy etc. Støyfjerning kan være en dyr affære.

Lenke til kommentar
Det kan vel generelt sett bli problem å bygge en fullblods spille PC inn i ett slikt kabinett og utenom håpe på at den blir stillegående.

Vel, alt er relativt. Min nåværende PC er den mest bråkete PC'n jeg noensinne har vært borti. Selv med ørepropper av den beste sorten kan jeg høre den tordne i vei i bakgrunnen. Så med stillegående mener jeg egentlig bare noe som er stillere enn et gjennomsnittlig F16-fly, noe som ville vært en STOR forbedring.

 

Når det gjelder AMD, er det fremdeles slik at de sprekker og blir ubrukelige hvis vifta skulle løsne eller noe sånt? Glemte å sette vifta på skikkelig på min P4, noe som gjorde at cpu'en slo seg av og nektet å virke på flere timer. Men etterhvert kom den til seg selv igjen, og har funket perfekt i flere år nå. Nå har jeg ingen planer om å gjenta den tabben, men greit å vite at konsekvensene ikke nødvendigvis blir grusomme når man først er uheldig.

 

Det siste gfx-kortet jeg kjøpte var et Siluro GF4600. Etter den tid har masse skjedd, bl.a. virker det som om korta er større og til og med har egen strømforsyning? Spørsmålet blir da: passer de fremdeles inn i et m-ATX-kabinett, eller bør man gå for løsninger der gfx-kortet er integrert med hovedkortet? Og hva er isåfall den beste løsningen, da jeg helst vil ha en gfx-løsning som er betraktelig bedre enn GF4600'n som jeg har på den stasjonære?

Lenke til kommentar

ja, det vil fungere, men spørs hvor stille den blir med standard kjøing. Når det er sagt har jeg selv en 3 GHz P4(5 serie uten speestep) og tror neppe "stock" viften til denne er den største synderen i kabinettet(tror det er skjermkortet og HDene), 6 serien som er utstyrt med speedstep bør være ende roligere og spesielt når den er såpass lavt klokket.

 

Mht AMD, så har vel Athlon 64 en liknende "varmespreder" som P4 har, dvs problemet er vel i praksis løst. Jeg vil også tro at nyere CPUer fra AMD takler at f.eks viften faller av ettersom de er utstyrt med en "speedstep" liknende sak, regner med at det er en termisk sensor som kan styre ett eller annet der :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder AMD, er det fremdeles slik at de sprekker og blir ubrukelige hvis vifta skulle løsne eller noe sånt?

AMD Athlon 64 har samme metall-innkapsling som P4. Forskjellen er at en P4 3.0 ligger ca 10C grader over en AMD Athlon 64 3700+ (San Diego).

Lenke til kommentar
Så med stillegående mener jeg egentlig bare noe som er stillere enn et gjennomsnittlig F16-fly, noe som ville vært en STOR forbedring.

Etter å ha vært på flystevne kan jeg med hånden på hjertet si at selv 10 italienske jagefly bråker ikke like mye som en F16. Fy F**n kor den j*velen bråker!

 

Ingen burde ha en pc med det lydnivået! :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...