Gå til innhold

Makroobjektiver og 1:1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva du mener her, men det finnes ingen vidvinkler som har 1:1 forstørrelse. Da må man finne seg ett macro-objektiv som du henviser til i emnefeltet ditt.

 

Litt om macro og forstørrelser:

Når ett motiv, f.eks en sukkerbit som er ca. 10mm høy, har en tilsvarende fortegnelse på filmplanet (10mm) så har man ett forhold 1:1 eller 1x. True Life Size kalles dette forholdet 1:1. Ingen vidvinkler kan dette, normalt ligger vidvinkler innenfor 0,1-0,2x forstørrelse.

Man kan oppnå mer forstørrelse enn 1x, Canon har ett objektiv som heter: MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro og dette gir opp til 5x Life Size (5:1) og det blir ganske spennende bilder av dette.

 

1X: mp_e65_28_1_5_pix1.jpg

3X: mp_e65_28_1_5_pix3.jpg

5X: mp_e65_28_1_5_pix5.jpg

 

Review av MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro:

http://www.photo.net/equipment/canon/mp-e-65.html

 

Her er noen linker til bilder tatt med dette objektivet:

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=13229

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=13230

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=13231

 

 

Canon har også ett annet macro-objektiv: EF 180mm f/3.5L Macro USM som har 1:1, hvor man med 1.4x eller 2x konverter kan øke forstørringen tilsvarende til 1.4:1 eller 2:1.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Den vil ikke øke forstørrelsen, men arbeidslengden, dvs den vil gi 1:1 på lengre avstand enn det man ville fått uten.

Jo den gjør det. Se Canon's Camera Museum og spesifikasjonene for EF180mm f/3.5L Macro USM.

Der står det vitterlig følgende:

 

     This telephoto macro lens is capable of close-ups up to 1X without any adapter....

     Maximum magnification can be increased either 1.4X or 2X by using Extender EF1.4X or EF2X.

 

Etter hva jeg vet så er magnification = forstørrelse.

Lenke til kommentar

Når cycorax snakker om en ting (telekonvertere) og Pingla om noe annet (mellomringer) er det ikke rart det blir krøll :-)

 

Unsett har dere begge rett selv om cycorax blander inn telekonvertere uten at Pingla har nevnt det. Uansett brukes det mm mål på mellomringer.. 25 mm 50 mm osv.

 

Etter hva jeg vet så blir ikke forstørrelsen større ved bruk av telekonvertere pga nærgrensen til fokusen øker tilsvarende.. ? correct me if i'm wrong.. :ermm:

 

mellomringer har den effekten at man kan kortere nærgrense men må da bevege objektivet nærmere for å få større forstørrelse. Mellomringer har ingen effekt på teleegenskapene til objektivet.

Lenke til kommentar
Når cycorax snakker om en ting (telekonvertere) og Pingla om noe annet (mellomringer) er det ikke rart det blir krøll :-)

Jeg snakker om telekonvertere (Extender EF1.4X og EF2X), ikke mellomringer (Extension Tube EF12 og EF25)

ex_ef_2xii_586x225.jpg

 

Og henviser til Canon's Camera Museum utsagn. Har også testet dette selv med konvertere.

Se også utklipp fra Canon's EF Lenses folder:

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

lurte meg hvertfall :hrm:

Sorry, skriveleif :blush:

;-)

 

Lærte noe selv jeg, så ;-)

 

:D

 

Telekonverteren forstørrer en del av bildet, men har ingen effect på fokus avstanden. Så når en normalt får 1:1 på minimal fokus avstand, vil en 2x tele vel gi dobbelt så stor forstørring som du hadde på samme avstan, i dette tilfellet 2:1

Du får fortsatt 1:1 om du øker avstanden til objektet.

Endret av cycorax
Lenke til kommentar

Forsøker en gang til på samme spørsmål, (for å se hvor mye jeg misforstår).

 

Når jeg skrev vidvinkel mente jeg ved nedre brennvidde på macroobjektivet.

 

Får man 1:1 ved alle avstander og brennvidder? (med et macroobjektiv med zoom oppgitt til å ha 1:1 og uten bruk av tilleggsutstyr)

Lenke til kommentar
Hvordan vil et ca 10år gammelt tamron 90mm F2,8 macro objektiv være på 350D? (Min søsters, som ikke bruker sitt gamle analoge canon SLR)

Antakelig vil det fungere helt utmerket, jeg antar at er det AF-utgaven som ble solgt fram til 2004 før den ble oppdatert med en sånn DG-oppdatering (ny coating). Jeg bruker et slikt på mitt 10D.

 

Tamron har hatt lite kompatibilitetsproblemer på den måten Sigma har hatt såvidt meg bekjent.

 

Optisk er det helt utmerket, som mange makroobjektiver er det knallskarpt fra største til minste blender og med gode optiske egenskaper ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...