Gå til innhold

Helt Grønn, lei av Windows.


Anbefalte innlegg

Hei,

Håper dere kan hjelpe meg litt her. Har lest rundt omkring. Men vil vite hva som ville passet meg best.

 

Jeg er ute etter en Linux versjon som er brukervennlig. m.a.o Windows "lik".

Det er viktig at det er støtte til bl.a. Photoshop, da jeg driver mye med bilderedigering.

 

Jeg spiller lite, så vet ikke om det er så veldig viktig om at alle spill skal støttes.

Men hadde vært greit hvis det er noe som kjører f.eks HL2.

 

Hvilken versjon vil dere anbefale?

 

Mvh,

Alexander.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil: Versjon

Rett: Distribusjon

 

Som du kanskje veit er Photoshop kun laga for Windows og MacOS? Ein kan få til PS via Crossover Office, men dersom Photoshop er ditt primære program ville og holdt meg til Windows, evt ha ein dual-boot.

 

HL2 er kun for Windows, men ein kan få det vil med Cedega (funkar OK med NVIDIA-skjermkort), men også her er nok det best å halde seg til Windows.

Lenke til kommentar

Hvis du MÅ bruke Photoshop og HL2 er det like greit å holde deg til Windows. Det er mulig å få både Photoshop og HL2 til å virke på Linux, men Photoshop vil få redusert hastighet... og selv man kan få HL2 til å funke relativt bra vil det ikke nå opp i samme performans som i Windows.

 

Hvis du fortsatt har lyst til å teste ut Linux og du vil ha en Windows vennlig GUI går det jo ann å anbefale Knoppix 4.2, Kubuntu LiveCD, osv, osv som bruker KDE GUI som har mange likheter med Windows før du eventuelt bestemmer deg for å installere Linux ved siden av Windows.

 

Med en Live CD installerer du ingenting, alt blir kjørt fra CD'en... det fører også til noe redusert hastighet.

Lenke til kommentar
Trenger ikke tweake noe for å få spill som er offisielt støttet av Ceddega til å funke. For meg gjelder i hvertfall dette WoW og Steam.

Prøv hl2 (hvis du har) og fortell hvordan det gikk da vel. Her gikk det veldig dårlig.

Det var først og fremst HL2 jeg mente. Går så det hyler hos meg. Eneste gangene det trøbler er når Valve oppdaterer Steam, men fikser kommer kjapt. WoW kjører faktisk bedre på GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Trenger ikke tweake noe for å få spill som er offisielt støttet av Ceddega til å funke. For meg gjelder i hvertfall dette WoW og Steam.

Prøv hl2 (hvis du har) og fortell hvordan det gikk da vel. Her gikk det veldig dårlig.

Det var først og fremst HL2 jeg mente. Går så det hyler hos meg. Eneste gangene det trøbler er når Valve oppdaterer Steam, men fikser kommer kjapt. WoW kjører faktisk bedre på GNU/Linux.

jo WoW kjører bedre på Linux for det er et OpenGL spill uten Windows avhengig tull ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville blitt kjent med linux med engang visst dette ikke bare er rykter angående Vista

 

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

 

Blir det slik som det står i linken kommer musikken du kjøper online til å bli låst til din pc og du kan ikke brenne den samme gjelder programmer og mye mer

Har en følelse av at Xp blir mitt siste OS fra microsoft! :(

kommer ikke til og finne torrenten til Vista iallefal ;)

Lenke til kommentar
Siste jeg hørte var at de by default kom til å kryptere disken din, samt at word-dokumenter etc. kunne komme til å bli kryptert og signert vha DRM....

 

Scary.

ta bare keyen ut av windows og vent på at noen lager et prosjekt som lar deg dekryptere windows disken.

 

til word: kommer dokumentere til og bli uleselig hvis du tar dem med til en annen pc? Nei. så OpenOffice og andre vil fint greie og få det til (I hope)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...