Gå til innhold

temperatur i kabinett

sickboi

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg har et kabinett av typen lian li(husker ikke nummeret)

den har i alle fall noen voldsomme bråkete vifter, har nå koblet ut 2 av dem...

dene ene helt bakerst og den i toppen. og det ble i alle fall dobbelt så stille.

det jeg lurer på er hvor mye temperaturen kan/bør ligge under?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så hvis kabinette mitt kjøre på 41 grader å cpu på idle/surfing 58/59 e det for høyt?

skal kjøpe en strømforsyning med med vifte som peker nedover å trekker luft ut trur eg no i det minste, ser ingen vits i at den skal blåse den inn i kassa. Det eg lure på da e kossen eg skal ha di andre to viftan mine da. Eg leste nåkka på en brukerguid ting her at over trykk e tingen. Skal da di to andre viftan mine blåse luft inn i kassa da å la strømforsyninga trekke den ut?

Sånn som det e no med den høye temperaturen e en vifte framme å sug inn luft å en oppe under strømforsyninga å blåse ut. *viftene skal åsså byttes ut, forslag til vifter som senker temperaturen å e rimelig stille ønskes*

Skrevet

Når du legger opp viftene i kabinettet er det viktigere at du tenker luftstrøm, enn nødvendigvis overtrykk og undertrykk og det å få inn mest mulig luft..

Om alle vifter blåser inn og bare psu ut så blir det bare turbulens inni kassa. du pisker bare den samme luften rundt i ring.

Tenk på at varmen stiger, og i toppen av kabinettet gjør varmen lite skade. Det viktigste er å få en kald luftstrøm over harddisker, forbi cpu-kjøler og opp. Du ønsker friskluft inn nede ved gulvet fremme (hvor den er kald), og ut i bakkant av kabinettet.

1. Alle vifter i bakkant og toppen av kabinettet skal suge luft ut.

2. Flere vifter suger ut enn inn.

3. tett åpninger og luftehull i bakveggen, feks ved pci-spor som ikke er benyttet. Disse suger bare inn varm luft som samles bak kabinettet.

4. En vifte nederst i front av kabinettet som suger luft direkte utenfra og rett inn i kabinettet. Bruk tunell om nødvendig.

5. vurder å tette lufteriller i dører og slike ting.

På denne måten oppnår du å samle varm luft øverst og bakerst i kabinettet og blåse den ut der, samt selv ha kontroll på hvor friskluften kommer fra. Luftstrømmen får en tydelig retning gjennom kabinettet og passerer alt som betyr noe på veien.

Det er feil å tro at man kjøler ned noe ved å blåse mest mulig luft på det.. man kjøler ned noe ved å fjerne varmen.

Skrevet (endret)

Jah, skal prøve det du sa der i det gamle kabinette mitt, pluss bytte ut alle viftan å strømforsyninga.

fungere ikke det så trur eg eg skal kjøpe meg ett nytt kabinet

Endret av Defus
Skrevet
Det er feil å tro at man kjøler ned noe ved å blåse mest mulig luft på det.. man kjøler ned noe ved å fjerne varmen.

Fjerner man liksom ikke varmen da?

Nødvendigvis ikke mest mulig luft.

Men det beste er som du sier.

For eks blåse luft rett over en harddisk, slik jeg gjør det

Skrevet

Etter å ha fjerna det "pynte dekselet" på mitt 7800GTX, samt byttet ut "gipsen" på RAM og GPU,smurt på As5, satt eg på ein 80mm vifte på kjøleribba og vips så overstiger eg knapt 50 grader på kortet ved full load. Den låg som regel på 78 grader før :thumbup:

Skrevet (endret)

Poenget er at man må få ut den gamle lufta (eller få inn ny kald luft) hvis ikke blåser man bare den samme gamle varme lufta tilbake på HD/CPU/Whatever.

Edit: Og ved å ha litt overtrykk i kabinettet så slipper man problemet med at gammel varmluft blir sugd inn i sprekker bak på kabinettet.

Edit2: Og har man litt overtrykk kan man sette støvfilter på inn-viftene og slippe støv.

Endret av sedsberg
Skrevet

Ved å blåse inn overtrykk oppnår du at den varme luften forsvinner ut alle mulige åpninger i kabinettet, og like gjerne suges rett inn igjen i kabinettet av en vifte.

Du oppnår også mer turbulens i kabinettet som spre varmen ut i kabinettet istedenfor å samle den i toppen.

Jeg står ved mitt syn, beste er å samle varmluften bak kabinettet og sørge for å bare hente friskluft fra fronten. Da blir det et klart skille mellom innsug og eksos.

Dog, støv-argumentet er godt.

Skrevet

oki, så hvis eg bare har for eksempel 1 vifte forran å en bak (begge justerbare), pluss en strømforsyning som trekker lufta fra kassa for å kjøle seg ned. Da skal den vifta som står bak stå på en mindre hastighet enn den som står framme?

Skrevet

Mange kabinett har mer enn én vifteplass i front. Da kan man lett lage overtrykk og alikevel få varmluften ut bak og kald luft fra front. Det er bare snakk om et veldig lett overtrykk, ikke trykk som får kabinettveggene til å bule ut. :p

Skrevet

ikke mitt gamle, så eg trur bare eg bytte ut hele driten :D

foresten, trur eg skal ha bra mye vifte inne i kabinette for å sette isammen et over trykk som e så stort at det bule ut ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...