Gå til innhold

ved include tolkes ikke lenger php script


Anbefalte innlegg

hei, jeg sliter litt med at php script ikke tolkes hvis jeg inkluderer en .txt fil.

 

koden ser sånn ca. slik ut, denne koden illustrerer hvertfall problemet:

$include = $_GET['side'];
$fil = file_get_contents('include/'.$include.'.txt');
echo $fil;

 

da funker ikke lenger php script som ligger i include/$include.txt. Noen enkel måte å fikse dette på?

 

jeg kunne jo gjort det slik:

include('include/'.$include.'.txt');

 

men jeg ønsker å bruke nl2br() for å gjøre om \n til <br />. da må jeg bruke file() eller file_get_contents først, og da funker ikke lenger php script

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
hei, jeg sliter litt med at php script ikke tolkes hvis jeg inkluderer en .txt fil.

 

koden ser sånn ca. slik ut, denne koden illustrerer hvertfall problemet:

$include = $_GET['side'];
$fil = file_get_contents('include/'.$include.'.txt');
echo $fil;

 

da funker ikke lenger php script som ligger i include/$include.txt. Noen enkel måte å fikse dette på?

 

jeg kunne jo gjort det slik:

include('include/'.$include.'.txt');

 

men jeg ønsker å bruke nl2br() for å gjøre om \n til <br />. da må jeg bruke file() eller file_get_contents først, og da funker ikke lenger php script

Kall filene du includerer for .inc.php istedet. Dessuten var det en veldig dårlig og usikker måte å inkludere på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kan du forklare litt bedre? skjønte ikke hvordan jeg kan kombinere include og file_get_contents

Slik som koden i første innlegg er nå vil den bare lese filen inn i et array for å så printe den ut.

 

For å inkludere koden slik at den kan kjøres gjør du slik:

 

index.php

<?
$include = $_GET['page'];
include("include/". $include . ".inc.php");
?>

 

include/somefile.php

<?
echo "hello";
?>

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
index.php:

<?php

$fil = file_get_contents('fil.inc.php');

echo $fil;

?>

 

 

fil.inc.php:

<?php

echo "Hei";

?>

 

Resultatet er en blank side. :dontgetit:

legger jeg til $fil = nl2br($fil); i index.php får jeg:

 

echo "Hei";

?>

 

hva er galt med den koden da? burde ikke det funka?

Det der er ikke include, hvis du leser inlegget mitt over så ser du at jeg sa at du bare leser hver linje av filen inn i et array.

Lenke til kommentar

vet at det der ikke er include, men jeg skal ha nl2br() inn i bildet også. hvis innholdet i fil.inc.php er:

 

tekst

 

 

tekst

 

Så er det den teksten som skal vises i index.php, ikke "tekst tekst", som skjer hvis jeg bare inkluderer. derfor bruker jeg file_get_contents, men da tolker den ikke lenger php script som ligger i fila fil.inc.php

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
vet at det der ikke er include, men jeg skal ha nl2br() inn i bildet også. hvis innholdet i fil.inc.php er:

 

tekst

 

 

tekst

 

Så er det den teksten som skal vises i index.php, ikke "tekst tekst", som skjer hvis jeg bare inkluderer. derfor bruker jeg file_get_contents, men da tolker den ikke lenger php script som ligger i fila fil.inc.php

Det sier seg jo selv at scriptet ikke lenger tolkes som php da. Hvis du skal gjøre det slik du sier vil jeg foreslå at du enten legger inn <br/> i filen du inkluderer, ellers må du legge stringen i en variabel. Kan ikke helt forså hvordan du mener, for hvis du skal inkludere en phpfil, hvorfor har du da plain text inni der? Ville det ikke vært mer naturlig med html i filen du inkluderer liksom? :hmm:

Lenke til kommentar

Du har ikke noe valg. du bruke include for å kjøre phpkode i filen du inkluderer.

 

file_get_contents vil aldri kjøre phpkode.

 

idet du inkulderer en phpfil, for du passe på å gjøre formatering i den phpfila da?

 

filendelse har ingenting å si, men det er en stor sikkerhestfordel å kalle dem .php, slik at du ikke viser innholdet i filen hvis noen skulle snuble over den og skrive inn hele url'en i nettleseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...