Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

koblingskjema. Hvordan fungerer dette oppsettet?


apegryn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal funke bra det der

 

personlig villa eg ha brukt effektforsterkaren på fronthøytalarane i staden for hattehylle høytalarane.

 

Dette avhengig av at du har litt størrelse på frontsettet.

 

du kan også vurdere å sette inn en kondensator bake ved forsterkaren

legg + og - kabelen en tur innom kondensatoren på vei inn til forsterkaren

Lenke til kommentar

Den separate effektforsterkeren har gain ja. Men volumet på spiller og forsterker vil variere forskjellig.

 

F.eks. Du stiller gain inn så forsterkerne spiller likt ved (nesten) full gass så kan det hende at du får aalt for lav lyd i en av forsterkerne når du så skrur ned lyden.

 

Eller at du stiller gain inn så lyden stemmer ved lavt/normalt volum så blir forskjellen alt for stor når du guffer på.

Lenke til kommentar

Enig med utsagnet om at du absolutt bør prioritere lyd foran.

 

I tillegg til at du kobler til høyttalerne foran på forsterker bør du også plassere sikringene så nær batteriet som mulig. Vitsen er jo å hindre kortslutning ;)

Anbefaler også å oppgradere det eksisterende ledningsnettet fra dynamo - batteri, batteri - jord, dybamo - jord.

21mm2 kabel vil holde lenge her, du kan med fordel beholde de gamle originalkablene i tillegg.

 

Får du trøbbel med skrangling og slikt så er gummilister med lim en finn sak for å dempe dette. For større vibrasjoner må du nok til med dempematter.

 

Lykke til med bygginga :thumbup:

Lenke til kommentar
...bør du også plassere sikringene så nær batteriet som mulig. Vitsen er jo å hindre kortslutning ;)

Ser ut som sikringen i forsterkeren er på 40A.

Sikringen på kabelen bør være litt strørre,

slik at du får selektivitet (=evne til å velge bort)

 

dvs: Sikringen på forsterkern skal ryke før sikringen på kabelen.

Dette lett gjør en eventuell feil søking også.

 

Ellers er jeg enig med det Jalla skriver.

Lenke til kommentar

Tror aldri jeg kommer til å få meg noen større eller flere forsterkere. Jeg var egentlig på leit etter en 4-500w forsterker men jeg fikk et godt tilbud på en 900w + rockford sub, så jeg gikk for det isteden. Er det ikke noe ulempe med å ha 100A sikring da? Jeg er ikke sikker på hvordan det hele funkerer i strømsystemet, men en må vel ikke ha for stor sikring heller..?

 

Men hvor stor kabel tror du jeg kan trenge på dette? Jeg var å spurte på bilradiospesialisten, og de forklarte meg at rundt 10mm2 skulle holde for en slik forsterker. Stemmer det?

 

Jeg har en gjeng med småkabler på 4-5mm2, kan jeg kombinere dem (2 eller 3) til strømmen? Altså legge dem samlet og koble dem sammen i endene (og med sikringen)? Gidder ikke kjøpe nye kabler visst jeg ikke må.

Lenke til kommentar
Tror aldri jeg kommer til å få meg noen større eller flere forsterkere. Jeg var egentlig på leit etter en 4-500w forsterker men jeg fikk et godt tilbud på en 900w + rockford sub, så jeg gikk for det isteden. Er det ikke noe ulempe med å ha 100A sikring da? Jeg er ikke sikker på hvordan det hele funkerer i strømsystemet, men en må vel ikke ha for stor sikring heller..?

 

Men hvor stor kabel tror du jeg kan trenge på dette? Jeg var å spurte på bilradiospesialisten, og de forklarte meg at rundt 10mm2 skulle holde for en slik forsterker. Stemmer det?

 

Jeg har en gjeng med småkabler på 4-5mm2, kan jeg kombinere dem (2 eller 3) til strømmen? Altså legge dem samlet og koble dem sammen i endene (og med sikringen)? Gidder ikke kjøpe nye kabler visst jeg ikke må.

Hvor stor sikring du trenger er avhengig av hvor stor forsterkeren er.

Du skriver 900W. Er det RMS verdien?

Har du en link?

 

Ikke noe problem å paralell koble flere kabler.

2x 5 mm2 kabel = 10 mm2.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke RMS verdien. Har ingen dokumentasjon på forsterkeren, foruten det som står på forsterkeren;

- Boschmann '900w max' zx-II extreme d-mosfet z-8428x

 

Tviler på at denne modellen selges ennå, så har ingen link.

 

Det greie med å paralellkoble kabler er at da kan jeg på plass under listene langs dørene istedenfor å ha en så tykk kabel.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Det greie med å paralellkoble kabler er at da kan jeg på plass under listene langs dørene istedenfor å ha en så tykk kabel.

Husk for all del å sikre HVER enkelt kabel!

Ikke plasser 100A sikring på 10 5 mm2 kabler.

 

Lett å tenke

10A sikring pr kabel = 100A

 

 

Får du feil på en av kablene vil hele bilen brenne opp uten at sikringa ryker.

 

Måtte bare si det,lett å ta den enkle veien (å spare noen kroner).

Lenke til kommentar
Altså legge dem samlet og koble dem sammen i endene (og med sikringen)?

Du misforstod litt her, kan forklare hva jeg mente med en tegning:

 

Her har jeg laget et eksempel med 3 kabler paralellkoblet, der de går sammen på batteriet, sikringen og forsterkeren, ikke separat hele tiden.

post-228-1128189636_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det vil virke ja.

men får du en feil på 1 av kablene må feil strømmen være

over 100A (om du bruker den sikringen).

Kabelen på 5 mm2 tåler ca 50A.

Om feil strømmen er 75A vil ikke sikringen på 100A ryke,

det vil med andre ord begynne å brenne i bilen din.

Det er derfor vi bruker sikring,for at det IKKE skal brenne.

Lenke til kommentar

Hmm da får jeg heller kjøpe en tykkere kabel. Denne idèen jeg kom med var egentlig bare for å spare penger, men må jeg punge ut uansett (sikringer), kan jeg jo likesågodt bare kjøpe en tykkere kabel. Mindre arbeid.

 

Men noen som vet hvor stor jeg bør ha? Fikk råd fra Bilradiospesialisten om ca 10mm2, høres det fornuftig ut? (forsterkeren er 900w max)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

den forsterkeren du har er sikkert kjøpt fra torshov. de selger den nå. den er jo snart ett år gammel nå. hværtfall så har de solgt den i snart ett år. bruk størst mulig kabel og heller sett på en splittblokk baki bilen slik at du kam gå ned på kabelstørrelse slik at den passer i forsterkeren.

 

forsterker på 900w skal, i følge bilradiospesialisten ha minst 30mm2 eller mer på 6m kabel og ca 30mm2 på 5 m kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...