Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

koblingskjema. Hvordan fungerer dette oppsettet?


apegryn

Anbefalte innlegg

jeg ser det er MANGE her som virkelig ikke har skjønt dette med dimensjonering av kabel og vern (sikring).

ikke nok med det...de kommer atpåtil med "gode" råd og påstander som er helt bak mål.

 

ingenting er verre enn folk som uttaler seg om ting de ikke har greie på. jævla irriterende...men i dette tilfellet er det jo det i tillegg farlig, og veeeeldig teit da...når brannvesenet ser brannåsaken i bilen. da blir det lite penger fra forsikringsselskapet.

 

SÅNN er det: sikringen skal ha en lavere Ampere-størrelse enn strømføringsevnen til kabelen...hvis ikke, tar kabelen fyr, uten at sikringen ryker (dumt).

 

SELEKTIVITET blant vern (sikringer): ha den første sikringen rett ved batteriet. denne skal være større enn den som sitter i forsterkeren.

 

kjør en 60 Amp glass-sikring ved batteriet, og et kabeltverrsnitt på 16mm

 

denne sikringen skal ta kortslutningsstrømmer/store pulser.

evt. overbelastning over tid, men ditt anlegg trekker ikke i nærheten av dette.

 

del for gjerne tverrsnittet på flere kabler om du vil...no problemo.

 

unngå å legge signalkabelene sammen med strømkablene, da dette genererer støy pga. el.mag.felt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...