Gå til innhold

Riktig installering av temperatur sensor?


dercaS

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har nettopp fikset opp min gamle pc, og blant annet kjøpt nytt kabinett. Et In-Win S710 eller hva det nå heter. De har det på Komplett.

 

På dette kabinettet er det et snasent frontpanel med blant annet måling av temperatur. Inne i kabinettet er det 2 ledninger med hver sin temperatursensor. Så langt alt bra.

 

Nå er spørmålet mitt, hvor skal jeg sette de så de gjør mest nytte? Den ene satte jeg på ene harddisken. Og den andre rett på CPU. Dvs, tapte den fast med den medfølgende tape biten som var med kabinettet rett på oversiden av CPU.

Det vil si mellom CPU og kjøleribben. Passet godt på slik at sensoren ikke kom i kontakt med noen annet enn plasten/epoksyen eller hva det nå heter på cpu.

Det vil si, den er ikke i kontakt med noen ledende elementer.

 

Nå er mitt store spørsmål. Hvorfor viser temperaturmåleren i bios 44 grader på cpu, når frontpanelet viser bare 37? Jeg vet at sensoren virker, fordi jeg så at temperaturen på frontpanelet gikk opp under kjøring av Aquamark og 3DMark. Og da jeg lot CPU hvile, så gikk den ned igjen.

 

Men hvilken avlesning skal jeg stole mest på? Hovedkortet er et Asrock K7V88.

 

På forhånd takk for svar. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

I de fleste tilfeller, er det misvisning mellom Bios temp, frontpanel (sensor direkte på CPU) og eventuelle "health" program som viser temp på CPU, northbridge, system osv.

Min erfaring er at temp fra sensor direkte på CPU (som i ditt tilfelle), er den mest korrekte...

Oppdatering av Bios, minsker ofte temp forskjellen mellom forskjellige målinger.

 

Håper dette var til hjelp! ;)

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg håper ikke trådstarter har satt sensor *oppå* CPU - *mellom* CPU/HS og kjøler?

Slik jeg tolker siste innlegg er den festet inntil CPU .. på "plastikken"(PCB)..

Jeg går da utifra at det ikke er en P4 eller A64 da disse har en HS som dekker (nesten) hele PCB'en.. Kun Socket-A og Socket-479 (Athlon XP og "Dothan") har en liten kjerne uten HS.

Sensor skal plasseres *inntil* kjernen/HS, men altså ikke oppå.. :) Gjerne med en liten "klatt" pasta for å overføre varme godt fra kjerne til sensor.

På mitt ene system - MSI i875p - [email protected] stemmer sensor veldig bra med temp. rapportert via Bios.. Det er selvsagt litt "lag" ved raske endringer av load, mellom Bios-temp og sensor, men det er normalt da "probe" i CPU/Bios kun måler en mostand/spenning som regnes om til en verdi..

Den vil selvsagt reagere øyeblikkelig på endringer i load, mens HS/sensor må "varmes" opp først..

Det er ihvertfall slik jeg tror det fungerer.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...