Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL 2+ Router til NGT linje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da skal du ha tunga rett i munnen... Ikke missforstå, men om du synes NAT'inga i ST516i er vanskelig, er nok ikke kjøp av en tredjeparts router løsningen.

 

Men for all del, sjekk ut hvilken ANNEX ST516i kjører på, og sørg for PPPoA støtte.

 

Husk at de aller fleste ADSL2(+) modemene på markedet støtter maksimum 1 mbit/s oppstrømshastighet.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke selve NATinga som er vanskelig, men det at den ikke fungerer når jeg NATer.

Har prøvd alt i både web-grensesnittet og telnet, men uansett hva jeg gjør så får jeg det ikke til å virke.

Har jo vært borti sikkert 10 forskjellige routere før og har aldri hatt problemer med det før, men denna routern er jo helt ute å kjører.

 

Selv etter at NGT skulle fikse det over telefon så virka remote og FTP i 2 dager så ville det ikke mer.

 

Men du mener da at det vil være enda mer styr med å kjøpe en tredjepartsrouter?

Og de fleste støtter bare 1Mbit upload?

 

Ingen som har prøvd dette da?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange som har ADSL2+ i Norge enda.

 

Jeg har samme router, og 20/1,2 linje. "Desverre" har jeg fast subnet, så jeg får ikke prøvd NAT lenger (Ble så lei av å bli nektet å benytte min egen router, passthrough eller bridge fungerte aldri tilfredstillende).

 

"Modulasjon: G.992.5 Annex B" står det i routeren. Nå støtter ikke ANNEX B ADSL2+ i seg selv, så jeg må si jeg er litt usikker på hva "G.992.5" står for...

 

Man kan jo alltids kjøpe en ADSL2+ router på komplett og returnere den før 30 dager om den ikke funker. Porto er jo ikke all verden ;)

Lenke til kommentar

Har ikke sett noe problemer med nat'ing og slik. men i oppskrift kaller de det virtual servers. Legger ved link om pdf manualen for den slik at du se for deg selv. Ang. uthastighet fikk jeg ikke sjekket siden jeg hjalp ham over tlf ;)

 

Men standarden ITU G.992.5 tilsier at du kan ha opptil 1,5 Mb/s ut og 24 Mb/s inn viss linjelengden liten på god kabel.

 

Selv har jeg ca 16 Mb/s inn på 1,7 km fra sentral med litt dårlig kabel i linjenettet med ngt sin thomson 516.

 

7202 Manual

Endret av Amundo
Lenke til kommentar
Billion 7202

 

Denne har jeg sjekket med en kompis og kan bekrefte at den virker mot ngt sitt nett på adsl2+ og grei pris har den :thumbup:

Et lite obs angående 7202. Bruker du mye P2P så er den routeren elendig den er ikke kraftig nok til å takle mange concurrent connections, så hvis laster ned fra bittorrent samtidig som du surfer så går det veldig tregt, selv om du setter ned upload hastighetene, den har også et elendig web grensesnitt.

 

Den var også utrolig treig til å koble seg til adsl linjen....

Lenke til kommentar
Billion 7202

 

Denne har jeg sjekket med en kompis og kan bekrefte at den virker mot ngt sitt nett på adsl2+ og grei pris har den :thumbup:

Et lite obs angående 7202. Bruker du mye P2P så er den routeren elendig den er ikke kraftig nok til å takle mange concurrent connections, så hvis laster ned fra bittorrent samtidig som du surfer så går det veldig tregt, selv om du setter ned upload hastighetene, den har også et elendig web grensesnitt.

 

Den var også utrolig treig til å koble seg til adsl linjen....

hmm.. Dette var ikke bra etter det du forklarer. Har du testet 7202? Kan du gi mer detaljer på hva du syns om ruter og funksjonalitetene på den :)

Lenke til kommentar

Har selv en 7202G og har ikke opplevd tregheten du snakker om.

 

Den er oppkoblet til ADSL linja på 52 sekunder fra kaldstart. ( Tele2 )

 

Jeg syns personlig at menyene på webgrensesnittet er oversiktlige og ryddige,

muligens etter å ha blitt vant til stilen i fra mitt forrige modem, en Billion 740GE.

 

 

Arnulf

 

Edit: 7202G fungerer også med Tele2s IPtelefoniadapter - VOOD VRG121

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

På min tok det flere minutter før den finner linja (har telenor uheldigvis).

 

Jeg har ikke hatt billion før og for meg er det webgrensesnitte elendig. Men det er en smaksak så klart :thumbup:

 

Som sagt så hadde jeg den en uke før jeg leverte den tilbake. Var ikke førnøyd i det hele tatt. Hvis jeg surfet på en side om gangen funka allt bra, men hvis den fikk mere å gjøre slik som p2p så ble den uendelig treig og endte opp med å henge seg.

Lenke til kommentar

hmmm...nå er jo bitcomet flittig i bruk her så da er vel ikke den routern noe å satse på.

 

Noen som har noen andre som kan takle flere tilkoblinger enn 7202?

Spiller endel online også så det hadde jo vært en fordel å kunne spille med grei ping samtidig som jeg laster ned. Linja skulle jo klare det hverfall.

Lenke til kommentar

Tenkte på en annen ting...

Sitter her med en Asus WL500g trådløs router. Kan jeg sette Speedtouchen i bridge mode og bruke denne som router istedenfor eller må jeg ha en router som funker med ADSL2+??

Den støtter jo PPPoA og PPPoE hvertfall

Endret av Zephyr
Lenke til kommentar
Et lite obs angående 7202. Bruker du mye P2P så er den routeren elendig den er ikke kraftig nok til å takle mange concurrent connections, så hvis laster ned fra bittorrent samtidig som du surfer så går det veldig tregt,

 

Tja, nå har jo Billion 7202G QoS, jeg har ikke problemer med routeren så lenge QoS er konfigurert riktig. Kan spille BF2 med lav ping, snakke i IP-telefonen og kjøre flere Torrents fra en annenPC uten at det blir sirup.

 

RAH

Lenke til kommentar
Men standarden ITU G.992.5 tilsier at du kan ha opptil 1,5 Mb/s ut og 24 Mb/s inn viss linjelengden liten på god kabel.

Definisjon av ITU G.992.5

 

Dette stemmer fint med det jeg opplever, routeren min sier hastigheten min er 1.345 / 19.142

 

I praksis, mot universitetet i Oslo har jeg nøyaktig 1 mbps.

 

Ikke vet jeg, men om Wikipedia har rett, og det ikke er på grunn av dårlig kobber at jeg ikke får 1.2 mbps (Nextgentel bedyrer at dette er hastigheten jeg skal ha netto, med overhead er den 1.5 mbps) - ja, så kan ikke Nextgentel levere det de skal under denne standarden.

 

Og 1.345 er jo heller ikke 1.2 mbps :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...