Gå til innhold

Min 3 IBM disk går til helvette.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk mistenkelige ulyder fra min 40GB IBM disk for nærmere et år siden. Kjørte et par testprogrammer/sletteprogrammer fra IBM og installerte en Titan diskkjøler fra Microplex. Denne har gått som en klokke siden, mens min noe nyere WD (uten kjøling) takket for seg kort etter... Nå kjører jeg 2 IBM disker med hver sin kjøler uten andre problemer enn viftestøyen... :smile: :sad:

Lenke til kommentar

Det er en ganske kjent sak at disse IBM diskene kneler etter kort tids bruk, spesielt hvis du har maskinen på flere timer om gangen. IBM selv anbefaler at de ikke brukes mer enn 8 timer daglig.

 

Har 3 WD disker som fungerer helt utmerket uten kjøling og ekstra viftestøy (er konstant 40 grader inne i kassa mi, og sikkert mer akkurat rundt diskene). Har alltid hatt WD (siden 1993), og ikke én eneste gang har noen av de sagt takk for seg. Og noen av de har blitt riktig gamle før de har blitt byttet ut på grunn av størrelsen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-17 23:40, Günther skrev:

Men kjøling er en ABSOLUTT NØDVENDIGHET for at diskene skal få litt levetid. KJØL NED IBM DISKENE DINE NÅ!!


 

Så fint at IBM forteller oss dette da!!

Og at det alltid står "vi anbefaler kjøling" når man skal handle disker på webshop!

 

Det er da ikke alle som er klar over dette her i det hele tatt, de fleste forventer at man ikke trenger kjøling på en harddisk og tenker ikke på slike ting når de ikke har fått det opplyst av hverken leverandør eller produsent. Og hvem har kjøpt en ferdigmontert pc der en vifte var montert på harddisk? Dette fører så klart til at man regner med at diskene er laget for å tåle de temperaturene som genereres.

 

"Alle" vet at prosessorer kan ryke uten noen form for kjøling, for her går skrekkhistoriene ut på at deler av den _smelter_ rimelig kjapt uten vifte (rent prinsipielt mener jeg likevel at det burde stått en advarsel på pakken til prosessorene).

 

Jeg har liksom inntrykk av at det var først etter at IBM kom med 75GXP serien sin at kjøling på harddisker ble tema, at emnet har blitt langt mer aktuelt i dag enn det var før. Eller tar jeg feil?

 

[ Denne Melding var redigert av: RedScorpion på 2002-08-18 22:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 19:53, Afseth skrev:

Det er en ganske kjent sak at disse IBM diskene kneler etter kort tids bruk, spesielt hvis du har maskinen på flere timer om gangen. IBM selv anbefaler at de ikke brukes mer enn 8 timer daglig.


Har 3 WD disker som fungerer helt utmerket uten kjøling og ekstra viftestøy (er konstant 40 grader inne i kassa mi, og sikkert mer akkurat rundt diskene). Har alltid hatt WD (siden 1993), og ikke én eneste gang har noen av de sagt takk for seg. Og noen av de har blitt riktig gamle før de har blitt byttet ut på grunn av størrelsen.


 

1. Den 8 timersregelen er bare tull og misforståelser. Ta en kjapp tur over til http://www.storagereview.com og les deres dementi, da det var denne siten som starta denne misforståelsen.

 

2. WD var bare basj inntil for ett par tre år tilbake. Har aldri i min karriere sett så masse retur på ett enkelt produkt som de første WD Caviar diskene.

 

Skal du poste ett innlegg kan det lønne seg å være litt mer sikker i sin sak! Sånn som dette bygger bare opp under den generelle misinformasjonen som flakser rundt på nettet.

 

-KJ

Lenke til kommentar

har hatt wd,seagate,ibm,maxtor.

Har ikke hatt noen problemer med noen av dem, men min erfaring nå er at seagate barracudaen er den beste (mest stillegående og tilnærmet ytelse) disken jeg noensinne har hatt.

 

nå bytter jeg vanligvis ut mine disker etter ca 6 til 8mnd og det er muligens derfor jeg aldrig har hatt en disk som har krasjet.

 

prøv en kroneis med ali kaffe til, det kurerer gruff :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...