Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Innlogging på 2 routera med samme ipadresse


Anbefalte innlegg

Tja.

 

Først ville jeg slå av og kople ifra zyxel routeren din, slik at dne ikke er i drift og at det ikke er noe kontakt mellom denne og SMC'en din.

 

så tar du en nettverks kabel og kopler den mellom din PC (nettverks kortet) og inn på en LAN port på SMC.

 

I windows går du til start-knappen og velger kjør/run her skriver du "cmd" og trykker så enter, da vil du få opp et svart "Dos" vindu hvor du skal skrive følgende: "ipconfig" trykk så enter igjen.

 

Her vil du da få opp følgende informasjon:

 

Windows 2000 IP Configuration

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

 

Connection-specific DNS Suffix . :

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

 

Det du skal legge merke til her er Default Gateway, jeg bruker en Zyxel router. du kan enten bruke følgende kommando for å komme inn på den: "telnet 192.168.1.1" eller du kan skrive dette IP nummeret i web browseren din. Du må da eventuelt skrive inn admin bruker navn og passord.

 

For å være sikker på at du får en IP tildelt fra SMC så kan du jo skrive "ipconfig /renew", følg så videre de rådene du har fått fra de andre brukerne her.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du i utgangspunktet hadde kontakt med routeren tror jeg nok du gjør noe galt selv - ikke at dette er feil med selve routeren.

Når routeren var koblet til Zyxel'en fikk du jo kontakt da!? De har ikke hatt samme IP (!), så du kunne kommet deg direkte inn ved å bruke den IP-adressen som SMC'en ble tildelt av Zyxel'en.

 

Når SMC'en nå ikke er koblet til Zyxel'en lenger må den "lage" sin egen IP-adresse. Det er nok bare slik at du må finne akkurat den!

Lenke til kommentar
Siden du i utgangspunktet hadde kontakt med routeren tror jeg nok du gjør noe galt selv - ikke at dette er feil med selve routeren.

Når routeren var koblet til Zyxel'en fikk du jo kontakt da!? De har ikke hatt samme IP (!), så du kunne kommet deg direkte inn ved å bruke den IP-adressen som SMC'en ble tildelt av Zyxel'en.

 

Når SMC'en nå ikke er koblet til Zyxel'en lenger må den "lage" sin egen IP-adresse. Det er nok bare slik at du må finne akkurat den!

OK..

 

Så viss Zyxel routerne gir ip adresse 192.168.1.35 til SMC'en så skal jeg komme meg inn på den..

 

Slik å forstå?

Lenke til kommentar
Så viss Zyxel routerne gir ip adresse 192.168.1.35 til SMC'en så skal jeg komme meg inn på den..

 

Slik å forstå?

Jepp! Akkurat slik å forstå!

Da må du telnette eller bruke nettleser eller noe slikt - til 192.168.1.35

 

Slik er det med nettverk.

Endret av IngerK
Lenke til kommentar
Så viss Zyxel routerne gir ip adresse 192.168.1.35 til SMC'en så skal jeg komme meg inn på den..

 

Slik å forstå?

Jepp! Akkurat slik å forstå!

Da må du telnette eller bruke nettleser eller noe slikt - til 192.168.1.35

 

Slik er det med nettverk.

Uheldigvis er det mange timer til jeg slutter på jobb...... :cry:

Lenke til kommentar

Fortvil ikke, nå har du mange timer på å fundere på hva du gjør galt. Ta en tur på nettet se om du finner mer informasjon, så når du kommer hjem har du alt klart og kan bare følge en oppskrift... :) Slik pleier jeg å gjøre det, så slipper jeg å stresse ørten timer hjemme.....

 

Vel er jo arbeidsledig så det blir endel timer forran maskinen hjemme da...hehe

 

Frankie

Lenke til kommentar

Kanskje dhcp er skrudd av i routeren? Da må du sette en fast ip på PC'en i samme område som routeren bruker. f.eks. 192.168.1.9

Så kan du forsøke deg på 192.168.1.1

 

Men - dette fungerte jo tydeligvis når den sto koblet til Zyxel'en din - da fikk den en IP-adresse, og den IP-adressen fant du jo. Den kunne du ha brukt. Prøv den muligheten igjen hvis du ikke "får napp" på den andre måten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...