Gå til innhold

Golfbaner??


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare få si et par ord om noe som foregår i min hjemkommune for øyeblikket..

I Kongsvinger kommune ligger fra før en golfbane. De siste par årene har distriktets to golfklubber hatt lyst til å bygge en NY golfbane. Nå har de selvsagt fått medhold. Og gjett hvor den bygges? MIDT OPPÅ KONGSVINGERS MEST POPULÆRE OMRÅDE FOR FRILUFT OG SKOGTURER!

Jeg er egentlig ingen friluftsmann selv, men dette irriterer selv meg. Hvorfor i alle dager skal de - i en kommune FULL av skog - bruke den ENESTE skogbiten som faktisk folk bruker til friluftsliv og rekreasjon, og bygge en golfbane?? Spørsmålet blir bare enda bedre av at det ligger en bane rett i nærheten fra før!

Det er hundrevis av kvadratkilometer med skog rundt her som ingen noen gang har satt sin fot i - men allikevel må de bruke nettopp den lille delen som er populær for turgjengere?

Dette irriterer meg så vanvittig at jeg har ikke ord. Sammen med turområdene ødelegger de også en av byens fineste badeplasser.

 

Jeg bare måtte få det ut. Hvis den golfbanen blir en realitet, skal de få se gutta sine som kan gjøre motstand.

 

Edit: Skrivefeil her og der

_________________

Pentium 3 933MHz : Abit BX133-RAID : Creative GeForce3 Ti200 : 256MB SDRAM : Western Digital 60GB + IBM Deskstar 120GB : Logitech Dual Optical : IBM P200 20" :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-08-15 20:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehehe har en konge puddel (han er stokk dom) når jeg slepper den løs rundt golfbanene, så klikker det helt vilt for dyret og han springer å tar alle ballene....

 

..og når han kommer med de hjem så legger han seg i sofaen til muderen og bruker ca 2 timer på å tygge i hel de ballene..

 

 

btw: hvem er det som egentilg spiller golf?? de folka må ha et helt stort problem med kroppen sin!!! kjører rundt mellom hvert hull og når de kommer frem så er det ikke mye de gjør der heller før de tar seg en ny kjøre tur med den "mongo" vogna!!!

 

sorry for å si det da, men hvem er det som kaller det en sport???

 

Du trener vel kroppen mere ved å blåse opp et par balonger i ny og ned???

Lenke til kommentar

Det gleder meg å se at det faktisk finnes golfere som forstår problemet :smile: Jordfresertaktikken er mest effektiv, men lite festlig i ettertid, skulle jeg tro :grin:

Brevskrivning, avisinnlegg og diverse er blitt prøvd, men uten særlig hell hittil. Er ikke helt enkelt når kommunen støtter byggingen :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 16:38, tivolieselet skrev:

btw: hvem er det som egentilg spiller golf?? de folka må ha et helt stort problem med kroppen sin!!! kjører rundt mellom hvert hull og når de kommer frem så er det ikke mye de gjør der heller før de tar seg en ny kjøre tur med den "mongo" vogna!!!


sorry for å si det da, men hvem er det som kaller det en sport???


Du trener vel kroppen mere ved å blåse opp et par balonger i ny og ned???


Hehe, har ikke tenkt å starte noen stor diskusjon om dette, men synes jeg må komme med noen svar.

 

Der jeg spiller golf (Jønnevald, Telemark) brukes golfbiler kun av eldre mennesker, og antakeligvis også av mennesker med et eller annet handicap (virkelig handicap, ikke golf-handicap :smile:). Caddier finnes ikke her, og er så vidt jeg vet heller ikke normalt andre steder i Norge.

 

Definisjonen av golf som en sport er faktisk noe jeg også er litt tvilende til. Men jeg synes likevel jeg må nevne at når du tar deg en runde på en 18-hulls bane, går du (i hvert fall her) godt over 1 mil.

 

Poenget med golf er derimot ikke trening, men å ha det gøy. Golf er en gentlemanssport, der det er massevis av regler som kun eksisterer for at spillet skal være så fair som mulig. (Eks.: dersom gruppen som er bak deg spiller merkbart fortere enn dere, inviterer dere dem til å passere.) Handicap-systemet er også ganske genialt, i og med at det gjør konkurranse mellom to spillere på helt forksjellige ferdighetsnivåer mulig. (I prinsippet kan jeg vinne mot Tiger Woods (men i store konkurranser har alle 0 i handicap).)

 

Selv om poenget er å ha det gøy, vil jeg, ved nærmere ettertanke, likevel kalle golf en sport. En ferdighetssport er en riktig definisjon. Er ikke curling en sport, kanskje? Og når du ser en spiller slå en ball rett inn på greenen fra 100 meters hold, er du ikke lenger i tvil om at dette dreier seg om ferdigheter.

 

Jeg vil også, selv om ingen har nevnt dette her, forsøke å avlive myten om at golf er en "snobbe"-sport. Golf er den raskest voksende sporten blant "vanlige" mennesker (som jeg regner meg selv blant), og er slett ikke dyrt. Jeg kjøpte nylig et golfsett til 4000 kr, og dette kan jeg ha i mange år. Det er heller ikke særlig dyrt når du tenker på at det her er 12 forskjellige køller, og en solid golfbag. Å spille en runde koster noen hundrelapper, dersom du ikke eier en andel i banen. Men husk at dette tar flere timer. Dessuten er det (i hvert fall her) en mindre øvelsesbane, der det er gratis å spille.

 

Grunnen til at jeg begynte å spille golf, er at jeg syns det er gøy. Det å komme ut i vakre omgivelser, og i frisk luft, sammen med hyggelige mennesker, er i hvert fall en avveksling fra å sitte foran pc'en hele dagen (nå påstår jeg ikke at noen av dere gjør dette, jeg snakker faktisk om meg selv. :smile:).

 

Jeg trodde heller ikke at golf var noe for meg, før noen venner av meg dro meg med for å prøve. Jeg oppfordrer alle som aldri har prøvd golf før, til å i det minste prøve et par-tre ganger. (Grunnen til at jeg ikke sier at dere burde prøve én gang, er at det skjeldent går veldig bra første gangen.) Dersom dere ikke kjenner noen som driver med det, ta kontakt med nærmeste golf-klubb, og si at du er interessert i å prøve.

 

 

Håper dette får folk som Tivolieselet til å se på golf med litt andre øyne. :smile:

 

Mvh. THX 1138

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 16:38, tivolieselet skrev:


sorry for å si det da, men hvem er det som kaller det en sport???


Du trener vel kroppen mere ved å blåse opp et par balonger i ny og ned???



 

Hvis du anser f.eks. spydkasting for å være en sport, hvorfor har du da problemer med å anse golf som en sport?

Lenke til kommentar

Folk som aldri har prøvd sporten aner vell ikke om hva de snakker om. Selv har jeg spilt i nesten 6 år, og dette er faktisk den mest krevende sporten jeg har vært borti. Har drevet med mye annen sport og.

Den ene dagen kan du spille helt fantastisk, mens neste dag helt forferdelig. Og "sosse" sport ? Ikke f.

Lenke til kommentar

yummy, takk :smile: er det mulig at jeg klarer å feilposte på Off-Topic? :lol:

Dan Hansen, jeg bor i skriverskogen. Hvordan det?

 

Og ellers - jeg for min del ser på golf som en (slags) sport, og jeg mener ikke å slå ned på golfere generelt. Det er stedet de absolutt må bygge banen som irriterer meg

 

Edit: Stedet i seg selv plager meg ikke. Men at de skal bygge golfbane der plager meg. Bare så ingen misforstår :razz:

 

_________________

Pentium 3 933MHz : Abit BX133-RAID : Creative GeForce3 Ti200 : 256MB SDRAM : Western Digital 60GB + IBM Deskstar 120GB : Logitech Dual Optical : IBM P200 20" :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-08-19 21:42 ]

Lenke til kommentar

Hehe, men da må du passe deg dersom noen roper "Fore!". Da er det nemlig en ball på avveie. Den korrekte måten å reagere på, og sannsynligvis den smarteste, er å snu seg vekk fra den retningen ropet kommer fra, huke seg ned og holde armene over hodet. På denne måten overlever du sannsynligvis, selv hvis ballen treffer deg.

 

Dersom du virkelig har lyst til å terrorisere golfspillerne, men synes jordfreser er noe drøyt, kan du jo luske rundt i buskene rundt golfbanen, og rope "Fore!" en gang i blant. Fører garantert til stor irritasjon. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...