Gå til innhold

[LØST] Er det lov med inkasso etter én purring?


Anbefalte innlegg

Topic sier det meste...

 

Må krangle litt med fotoknudsen nå...

 

Har dere eventuelt noen paragrafer fra lover å vise til? Sliter skikkelig.. De sendte bare én purring, og så gikk det rett til inkasso, så det er litt frustrerende, spesielt siden de sendte både bildene og første regning til feil adresse.. Dvs, ikke til sommeradressen som ble lagt inn som ny adresse på nettsidene dems..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, de fleste sender ut to purringer før saken sendes til inkassobyrå, men om det finnes noen regler for at dette skal utføres, vet jeg faktisk ikke. Det at de har sendt til feil adresse er jo deres feil, noe de må ta på sin regning. Siden du aldri fikk bildene, så kunne du jo ikke heller vite at du skulle betale noe. Du får krangle litt med Fotoknudsen, men jeg kan nesten garantere deg at du må betale inkassosalær likevel. Når saken først er gått til inkassobyrået er det så og si "umulig" (i hvert fall så mye arbeid for foto knudsen til at de gidder å gjøre noe med det), å få det reversert. Det er mulig du kan få en godskriving fra FotoKnudsen dog.

Lenke til kommentar

Betyr det at de ikke kan sende det som samme brev?

 

I første purring står det at overnenvte beløp blir oversendt inkasso etter 14 dager.. Holder dette?

 

EDIT: Fikk bildene da vi kom hjem fra sommerferien.. Men pga flytting så ble da første regning litt borte... :(

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Jeg tror de har sitt på det rene, såvidt jeg forstår inkassoloven, og da §9. Da skal du få et varsel, og om dette er i forbindelse med en purring tror jeg er OK.

 

At man skal ha 2 purringer veit jeg de fleste gjør, men det er neppe fordi det er noen lovfestet regel. Kan hende andre har noen formening om det.

 

Men, hvis de har bittelitt vett i skallen gjør de om på det der hvis du snakker med dem. Hadde for noen uker siden nøyaktig samme sak, men ikke med Foto Knudsen, og litt forståelse for situasjonen er alt som skal til.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Du har nok ikke krav på mer en et varsel før det blir sendt til inkasso.

 

Hentet fra Forbrukerportalen.no

 

Inkassovarsel

 

Du har krav på et inkassovarsel før et krav sendes til inkasso. Kravene til et inkassovarsel er:

 

    * det skal være skriftlig og på papir

    * fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt

    * det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager

 

Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd!

 

Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal:

 

    * ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen

    * opplyse om kravets størrelse

    * opplyse hva kravet gjelder

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

De kan ikke sende det som samme brev. Først skal FotoKnudsen eller inkassofirmaet sende deg en betalingsoppfordring (purring) som gir deg en frist på 14 dager til å betale. Når oppdreaget så er sent til inkasso ska de så sende det som heter varsel om inkasso som igjen får en minste betalingsfrist på 14 dager.

 

Edit: Dette gjelder før kravet sendes til RETTSLIG inkasso, det er helt riktig at man kan sette i verk inkassotiltak etter en purring. Håper dette klarte litt opp i det hele.

 

Og merk at det ikke er noen grunn til å bekymre seg over at saken har gått til inkasso. For å få en betalingsanmerkning må det nemlig ha vært satt i verk rettslig inkasso. No worries -enda :p

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Noen firmaer sender automatisk inkassovarsel etter bare en purring. Særlig hvis du har en "dårlig" betalingshistorie hos de før. Hos Telenor er det nok å ha hatt en inkasso og noen purringer så er du dårlig betaler. Sånn er det nok hos mange firmaer, men husk, de aller fleste bruker automatiske faktureringssystemer, så at de holder på med en vendetta mot DEG personlig må du ikke tro. Det er bare PC'n som skriver ut regninger, så blir de pakka og posta og sendt. Ingen ser hva som står på de.

 

Med mindre det er snakk om små firma kanskje.

Husk også at inkassovarsel ikke er det samme som Inkasso, det går enda 14 dager før det blir sendt dit (fra utsendingsdato, ikke dato du får den i posten)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så får du purring etter å ikke ha betalt. Deretter får du inkassovarsel tidligst 14 dager etter purring. Deretter går saken til inkasso etter nye 14 dager. Dersom du førte inn en ny og riktig adresse, og fotoknutsen sendte første regninga til feil adresse, så er det jo de som er skyld i denne misforståelsen. Ring dem og forklar situasjonen. Si at det må ha skjedd noe feil i systemet der da du la inn den nye adressen, og på grunn av flytting havna ting litt i den store boka. De fleste har forståelse, men du må nok betale minst et purregebyr. Inkassovarsel har vel også et "purregebyr" tror jeg, men jeg mener at du ikke bør trenge å betale purregebyr på første purringa, da det var på grunn av at fotoknudsen bomma med adressa.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Som Benny skrev, husk at det første brevet fra inkassoselskapet er en betalingsoppfodring (varsel om inkasso), og ikke en inkassosak. Du vil ikke la saken bli inkasso fordi alt sjekkes mot betalingsanmerkninger nå for tiden, f.eks. om du skal ha mobiltelefon.

 

Kan ellers nevne at det stilles krav til at kreditor klarer å levere kravet til den adressen du har oppgitt (og at kravet er på riktig beløp). Hvis du kan sannsynliggjøre at du ville betalt kravet tidligere om du hadde fått det levert til rett adresse vil det i det minste skaffe deg et senere innslagspunkt for når klokka begynte å tikke. Om jeg skal synse litt, om du kan sannsynligjøre at du beregnet bestillingen slik at du ville fått og betalt regningen før du dro på ferie om du hadde fått levert det til riktig adresse, bør ikke klokka begynne å tikke før du kom tilbake til den adressen som regningen ble feilsent til. Dette igjen kan bety at inkassovarslet er ugyldig, dvs. at det ble sendt for tidlig i forhold til den nye, senere løpedatoen på første regning. Det er et absolutt krav at det skal gå et visst antall dager mellom opprinnelig regning og inkassovarsel, hvis ikke er inkassovarselet ugyldig.

 

Jeg vil anbefale en telefon med FK først for å prøve å ordne opp i saken, det er enklere en å deale med et inkassoselskap. Alle vil ha betalt uten noe bråk, bortsett fra inkassoselskapene som tjener penger når du ikke betaler.

Lenke til kommentar
Har følelsen av at jeg er shafted...

 

Ringer FotoKnudsen og hører med dem..

 

EDIT: Føler meg litt bedre etter å ha lest hva Benny skrev......

Men, litt på :cry: ennå...

Fotoknudsen har gjort det "etter boken" her, så det enkleste for deg er å bare betale regningen fra inkassobyrået. At du mistet regningen under flytting er ikke en god nok grunn til å slippe inkasso, særlig hvis du ikke kontakte Fotoknudsen før betalingsfristen på purringen gikk ut.

 

Betal giroen fra inkassoselskapet å få saken ut av verden. En regning fra et inkassoselskap gir deg ikke noen anmerkning, men det kan du fort få dersom du roter mere med diskusjoner.

Lenke til kommentar
EDIT: Fikk bildene da vi kom hjem fra sommerferien.. Men pga flytting så ble da første regning litt borte... :(

Har du rotet bort regningen så er det vel ikke de du har handlet fra som har noe med det og gjøre. Får bare betale for en tjeneste du har kjøpt og se glad ut. Og ikke minst ta annsvar for att man er ett rote hue og mister regningen.

Ta godt vare på bildene for dem ble vel dyre.

Lenke til kommentar

Hvis de sendte bildene til feil adresse synes jeg ikke du skal gi deg. Har "uheldigvis" mye erfaring med inkasso-selskaper, de er kjempegreie de, mye lettere å forholde seg til dem enn de som sendte regninga til inkasso til å begynne med. De tar rett og slett ikke sjansen på rettslig inkasso hvis det er den minste tvil, da stryker de heller de påløpte ekstra-utgifter og lar deg betale kun det opprinnelige beløpet.

 

Virker som inkasso-selskapene er vant med at diverse firmaer sender tvilsomme saker til inkasso, de som jobber med inkasso er langt mer erfarne og klarer å se en sak fra begge sider. Du skal bare fortelle dem at det er ikke din skyld at de sendte bilder til feil adresse. Og ikke spør, bruk en litt mer "krevende" tone men såklart uten å virke ufin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Har følelsen av at jeg er shafted...

 

Ringer FotoKnudsen og hører med dem..

 

EDIT: Føler meg litt bedre etter å ha lest hva Benny skrev......

        Men, litt på  :cry:  ennå...

Fotoknudsen har gjort det "etter boken" her, så det enkleste for deg er å bare betale regningen fra inkassobyrået. At du mistet regningen under flytting er ikke en god nok grunn til å slippe inkasso, særlig hvis du ikke kontakte Fotoknudsen før betalingsfristen på purringen gikk ut.

 

Betal giroen fra inkassoselskapet å få saken ut av verden. En regning fra et inkassoselskap gir deg ikke noen anmerkning, men det kan du fort få dersom du roter mere med diskusjoner.

Så så, betalingsanmerkning kan du kun få ved at det foreligger en dom i forliksrådet og det er en ganske lang vei dit. Det er ikke slik at inkassobyråene kan bestemme at de vil gi deg en betalingsanmerkning.

 

Men merk at det kan bli ganske dyrt etterhvert som salæret øker.

 

Men til syvende og sist er det inkassator som må sannsynliggjøre at kravet er rettmessig, og det tror jeg kan bli vanskelig i denne saken. Hvis det er slik at regningen er sendt til feil adresse og dette er FK sin feil foreligger det såkalt kreditormora og du skal selvsagt ikke belastes for annet en det opprinnelige kravet. Men husk at du bestrider kravet skriftlig overfor FK eller inkassobyrået så fort som mulig. Det holder med en kort beskrivelse -hvem som helst klarer det. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...