Gå til innhold

Det sære bilavgiftsystemet vårt..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva har fjell med saken å gjøre egentlig? Greit nok at det er problematisk med fantastiske veier over fjellene - men det er jo ingen unnskyldning for å lage skikkelige veier på flate plasser? Er jo faktisk plasser det ikke er fjell...

Ja, bare se på E6 gjennom Østerdalen og Østfold og E18 gjennom Vestfold. Flate områder, men man har jo ikke klart det der heller! Det kommer seg imidlertid i Østfold nå der det vil være sammenhengende motorvei gjennom hele fylket i løpet av tre år. Vestfold er også godt på vei, der mesteparten av E18 gjennom fylket vil ha fire felt innen 2010. Det bygges bredere og bedre veier i Norge nå enn noen gang tidligere så vi er på rett spor.

Lenke til kommentar
Det blir vel færre trafikkulykke-ofre om man satser mer på kollektivtransport, enn privattransport?

Vel, jeg sier: Kollektiv til byene, privat til landet. Har bodd begge stedene, synes det er mest realistisk. Og mest effektivt. Noen unntak, men helhetlig.

Tja, kommer ikke til å reise mer kollektivt enn de lille jeg gjør av noen enkle grunner. Du kommer ikke nøyaktig dit du vil, MYE forsinkelser, treigere enn bil og setter man sammen de nevnte punkter og vurderer opp mot pris er det dyrt.

 

 

Litt politikk, problemet med den regjeringen vi etter all sannsynlighet får er til tider TOTAL mangel på logikk, og basic matte kunnskap. Null kontakt med virkeligheten hva angår priser, avgifter og som vi gang på gang ser så er utalelsene like bak mål.

 

Joda, å IKKE bruke mer penger til veibygging og lavere avgifter er indirekte å medvirke til..tja..mange unødvendige dødsfall.., kanskje litt drøy, men faktum at en ny bil er rundt 10X så sikker som en gammel en...ny og gammel kan vel kalles relativt, men gammel i norge er VIRKELIG gammel og ille. Oversatt litt kortere, når man vet med 100% sikkerhet at nye biler er mye sikkrere og vil spare liv, hvorfor senkes ikke prisene?

Som jeg nevnte, prisen idag har ingenting med miljø, sikkerhet eller inntekter fra avgifter å gjøre...er det noen som aner om det finnes en grunn(ikke noen fornuftig tror jeg..)

Lenke til kommentar
Jeg venter fortsatt på Utopia med sine lave dødsstatistikker jeg.

Sverige har med sine relativt lave bilavgifter redusert antallet trafikkdrepte med nærmere 30 prosent de siste ti år. I Norge har utviklingen vært langt mindre positiv. Det er imidlertid vanskelig å sammenlikne mellom land så lenge det også er andre faktorer enn avgifter som påvirker antallet trafikkdrepte. Det er likevel grunn til å tro at lavere avgifter ville gi en positiv effekt på trafikksikkerheten, selv om dette nok til noen grad ville motvirkes av økt salg av SUV-er og liknende.

Lenke til kommentar
http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/...4-03-04-01.html

 

Synes ikke Norge gjør det så aller verst jeg....

joda, men det er IKKE tilfeldig at Storbritania med sine millioner av inbyggere, trafikk som får utrykket rushtrafikk til å bli ikke eksiterende når vi snakker om norsk trafikk(du har ikke kjørt sikkelig rush før du har vært i feks. Los Angeles og det står BOM stille i 12filer...evnt London, M25 som er ringen rundt london..), har lavest risiko..

Bilprisene i england, selv om vi ser i forhold til innteker er lavere, mye lavere og de STORE veiene med trafikk som får E18 til å virke som en riksvei er mye bedre enn i Norge. GB har i tillegg en del like dårlige og muligens enda værre veier enn Norge det først er dårlig..

 

Det kan vel kalles en skam at Norge som verdens rikeste og visstnok beste land å bo i ikke har en bilpark som er bedre og tryggere enn polen...eller andre gamle østblokk land.

Lenke til kommentar
joda, men det er IKKE tilfeldig at Storbritania med sine millioner av inbyggere, trafikk som får utrykket rushtrafikk til å bli ikke eksiterende når vi snakker om norsk trafikk(du har ikke kjørt sikkelig rush før du har vært i feks. Los Angeles og det står BOM stille i 12filer...evnt London, M25 som er ringen rundt london..), har lavest risiko..

Bilprisene i england, selv om vi ser i forhold til innteker er lavere, mye lavere og de STORE veiene med trafikk som får E18 til å virke som en riksvei er mye bedre enn i Norge. GB har i tillegg en del like dårlige og muligens enda værre veier enn Norge det først er dårlig..

 

Det kan vel kalles en skam at Norge som verdens rikeste og visstnok beste land å bo i ikke har en bilpark som er bedre og tryggere enn polen...eller andre gamle østblokk land.

Om trafikken bom står stille er vel ikke risikoen så stor? :dontgetit:

 

Det sier seg selv at Storbritannia har helt andre forutsetninger for å bygge kostnadseffektive veistrekk enn her i Norge.

 

Jeg mener fortsatt at veier må være selvfinansierende.

 

Det er også en skam at folk ikke kan ta ansvar for eget liv slik at de får den sikre og nye bilen de har lyst på. Skyld på avgiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...