Gå til innhold

PT forventer lavere ringepriser som følge av vedta


Anbefalte innlegg

PT har pålagt Telenor og NetCom et øvre tak på termineringsprisene som vil gjelde frem til 31.12.06. I dag er gjennomsnittlig minuttpris for terminering i Telenors mobilnett kr 0,73. Fra 01.11.05 vil Telenor maksimalt kunne kreve kr 0,68 per minutt og fra 01.07.06 vil prisen ikke kunne overstige kr 0,65. NetCom opererer i dag med en høyere gjennomsnittlig minuttpris og krever kr 1,01 for terminering i sitt mobilnett. Fra 01.11.05 vil NetCom kunne kreve maksimalt kr 0,91 i gjennomsnittlig pris per minutt, mens prisen fra 01.07.06 vil kunne være maksimalt kr 0,83. Med til sammen 8 øre reduksjon per minutt for Telenor og 18 øre for NetCom er altså kravet om reduksjon i NetComs termineringspris vesentlig større enn for Telenor.

 

Link/kilde :

 

http://www.npt.no/portal/page?_pageid=121,..._c=&p_d_v=45624

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott at P&T endelig gjør noen krafttak. Dette hjelper jo på en måte både netcom og telenor selv da de begge har både stor inntjening men også store merutgifter grunnet termineringsavgiftene...

 

 

Men hvorfor skal Telenor-kunder subsidiere NetCom med å betale høyere termineringspris?

 

Den riktige termineringsprisen hos NetCom bør være kr. 0,65!

 

Kilde npt.no :

PT finner at det nå ikke vil være forsvarlig eller forholdsmessig å regulere NetComs termineringspris ned til samme nivå som Telenor Mobil i den forholdsvis korte reguleringsperioden det legges opp til frem til 31.12.06.

Lenke til kommentar

Ganske logisk siden markedsleder er telenor, tenk på det slik: når netcom har 1/3 av markedet vil i snitt 2/3 av samtalene til deres kunder gå til kunder som har nett hos telenor og telenor vil dermed kunne kreve termineringsavgift av netcom. Kun 1/3 (omtrent) av samtalene fra telenor går til netcom siden kun 1/3 har netcom. På sikt ville utgiftene til netcom blitt vanvittig mye høyere om telenor og netcom hadde hatt like termineringspriser. Om chess blir kjøpt opp av teliasonera og flyttet over på netcomdekning vil derimot omkring 40% av alle norske mobilbrukere ha netcom, dermed ville jeg sett på det som mer naturlig at de har like termineringsavgifter. Håper noen skjønner mitt ressonnement! Jeg synes uansett at netcom burde tatt litt mindre i termineringsavgift, men jeg skjønner godt at de tar mer enn telenor akkurat nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...