Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 x adsl inn på samme lan?


Anbefalte innlegg

jeg vet om andre som har 2 adsl linjer fra 2 forskjellige leverandører for å begrense nedetid på internettforbindelsen. kunne godt tenke meg å ordne det samme på jobben.

 

hvordan kan man ordne det? det kan vel ikke bare være å koble til 2 adsl-linjer inn på samme switch? må vel bli rot med ip'er.

 

noen som vet noe om dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laget et script på en linux brannmur et sted jeg jobbet. Den var oppbygd med 3 nettverkskort, et til hver internett linje og et til lokalnettet. Scriptet fungerte ved at om den ikke fikk svar på ping over hovedlinjen, endret den automatisk standard gateway til den andre linja. Dette scriptet kjørte jeg via cron en gang i minuttet og det fungerte meget bra.

Lenke til kommentar
Laget et script på en linux brannmur et sted jeg jobbet. Den var oppbygd med 3 nettverkskort, et til hver internett linje og et til lokalnettet. Scriptet fungerte ved at om den ikke fikk svar på ping over hovedlinjen, endret den automatisk standard gateway til den andre linja. Dette scriptet kjørte jeg via cron en gang i minuttet og det fungerte meget bra.

det er en løsning ja.. men da må listen over adresser som du pinger være av litt størrelse slik at man er sikker på at det er linja som er nede og ikke bare adresser man pinger

Lenke til kommentar
det er en løsning ja.. men da må listen over adresser som du pinger være av litt størrelse slik at man er sikker på at det er linja som er nede og ikke bare adresser man pinger

Jeg pinga 3 forskjellige routere som jeg er sikker på at er meget stabile. Om det var dødt til alle tre kobla den om.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Enkleste er nok å bare konfigurere de to slik at internadressene til dem er på samme subnettet som alle PCer. Så setter du opp den ene som "default gateway" i PCen, mens den andre legger du inn via ROUTE ADD.

 

Etter du legger inn 192.168.1.1 som Default Gateway ser du noe slikt når du ser på ROUTE PRINT (i commandprompt i WinXP)

 

Active Routes:
Network Destination        Netmask          Gateway       Interface  Metric
         0.0.0.0          0.0.0.0    192.168.1.1    192.168.1.53         20
       127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1       1
Default Gateway:     195.139.171.3
===========================================================================
Persistent Routes:
 None

 

så skriver du

route add -p 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 192.168.1.2 METRIC 30

for å legge til enda en gateway (192.168.1.2). Den har høyere metric, dvs. lavere prioritet. "-p" betyr at du får denne routen tilbake når du rebooter systemet.

 

Selvfølgelig er denne løsning veldig billig og jeg tror at du kun får båndbredde fra den ene ruteren.

Lenke til kommentar
det er en løsning ja.. men da må listen over adresser som du pinger være av litt størrelse slik at man er sikker på at det er linja som er nede og ikke bare adresser man pinger

Jeg pinga 3 forskjellige routere som jeg er sikker på at er meget stabile. Om det var dødt til alle tre kobla den om.

Er det mulig å få det scriptet? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...