Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er bedre med fiber?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gikk selv ifra 8 mbit adsl til 24/24 mbit fiber. Merkte ikke såå forskjell på nettet, men i spill så merkes det litt. Men det kan også komme av spillserveren, er ikke helt sikker.

Men det er jo nice download/upload hastighet da.

På nett er det ikek ofte servere gir deg mer enn 8mbit, så akkurat det er vel ikke noen stor overraskelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ok....Da vet jeg det....Hvor mye koster det for fiber-utstyr her som jeg skal ha hjemme da?

En terminator alene koster noen tusen, og fiber lå på rundt noen hundre kr per meter når vi kjøpte noe på skolen vår for 3 år siden...

En typisk skjøtemaskin ligger på ~120K (Fitel/Fujikura etc (typisk brukt i det profesjonelle telekom-segmentet i markedet)). Kabel-pris er ikke helt avskrekkende, en G12 SM ligger på i overkant av 40,-/m, hybridkabel med 4 kobberpar (cat5e) og 2 fiber ligger på typisk 10,-/m. Pigtails for å terminere med ligger på typisk 80++ pr. stk. til sluttbrukere (uten å ha regnet noe særlig på noen av prisene, basere disse tallene med hva jeg betaler hos leverandør med et påslag jeg ikke vil nevne).

 

Man kan jo selvfølgelig basere seg på å konnektere fiber selv med hotmelt etc. med det resultatet du kan forvente deg av det (typisk brukt i strukturerte kablingsmiljøer (kontorbygg etc) selv om det oftere blir brukt skjøtemaskiner som nevnt ovenfor).

 

 

For å lage en liten konklusjon, har man termineringsutstyret så koster det ikke mye å legge opp fiberkabling.

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...