Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP-server og intern ip fra router


Anbefalte innlegg

Hei forum!

Har lenge hatt en ftp-server på min PC slik at jeg kan hente programvare og annet fra den når jeg er hos andre for å hjelpe med ditt & datt.

Har alltid hatt en switch og har alltid fått tildelt en ip fra min isp via den. Problemet nå er at jeg bruker en trådløs router og den gir meg en intern ip-adresse som da min FTP-server bruker. Hvordan får jeg min FTP-server til å ta en "virkelig" ip? Er jeg helt på jordet her eller?

 

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker fortsatt den ip som isp'en gir deg når du kombler deg til ftp serveren. I tillegg setter du routeren til å forwarde tilkoblinger som kommer på port 21 til den interne maskinen sin ip. Mulig det eren port til du må forwarde.

 

Det som skjer da er at ftp forespørselen kommer til routeren din. Den vet at alle tilkoblinger som kommer til port 21 skal til en spesiell maskin på nettverker. Routeren sender så trafikken videre til den maskinen.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Du bruker fortsatt den ip som isp'en gir deg når du kombler deg til ftp serveren. I tillegg setter du routeren til å forwarde tilkoblinger som kommer på port 21 til den interne maskinen sin ip. Mulig det eren port til du må forwarde.

 

Det som skjer da er at ftp forespørselen kommer til routeren din. Den vet at alle tilkoblinger som kommer til port 21 skal til en spesiell maskin på nettverker. Routeren sender så trafikken videre til den maskinen.

Har sett igjennom routerinnstillingene, men det ser ikke ut som om jeg kan forwarde noe som helst der... Har en Belkin router.

 

F828

Lenke til kommentar

Har sett igjennom routerinnstillingene, men det ser ikke ut som om jeg kan forwarde noe som helst der... Har en Belkin router.

Du kan garantert forwarde porter i ruteren din, da det er helt standard funksjonalitet. Noen ganger kan det hete noe annet slik som "virtual servers" eller lignende. Sjekk i manualen, eller se på http://www.portforward.com (hvis ruteren er med på lista der).

Lenke til kommentar

Når jeg nå forsøker å logge meg på FTP-serveren, får jeg beskjed om at "tilkoblingen til xxx.xxx.xx.xx (som er min ip) ble avvist.....

Hva gjør jeg galt da? -

 

Om jeg logger meg på serveren med den lokale ip`n som adresse fra en av PC`ne i nettverket, går jeg rett inn.

 

F828

post-61-1126945563_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...