jacoweb Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Heisann! Jeg har nå planer om å gå til innkjøp av en Western Digital 34gb Raptor disk. Har en kjørende fra før. Så har jeg lest litt rundt om kring på nettet. Faktisk hørt fra en del folk rundt om kring i miljøet også. At ytelsen vil forbedre seg en del om jeg kjører 2stk i raid 0? Om jeg ikke tar helt feil nå. Jeg er ganske grønn når det gjelder RAID. Har 0 peiling på RAID i det hele tatt. Så derfor lurer jeg på om noen her kunne forklart meg litt mere anngående RAID. Spørsmål - Hvordan sette opp RAID. - Hva betyr de forskjellige RAID 0, 1 osv. - Hvorfor raid. Mvh Thomas.
blackbrrd Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Raid 0 vil si at du har to disker som jobber i paralell. Hvis du skal skrive dataene "abcdef", så vil "ace" bli skrivet til disk1 og "bdf" bli skrevet til disk2. Tilsvarende ved lesing. Hvis du skal skrive/lese store mengder med data vil dette øke ytelsen merkbart. Det er selvfølgelig en hake eller to.. For det første er ikke tilgangstiden blitt noe bedre, mao: hvis du skal lese 50 byte med data så tar det kanskje 8ms å finne dataene og 0,1ms å lese dem. Å halvere 0,1ms til 0,05ms vil ikke påvirke tiden det tar å få gjort hele operasjonen, som altså går fra 8,1ms til 8,05ms ved raid0. For det andre så vil du, hvis en av diskene ryker, miste alle dataene. Dette er fordi dataene som tidligere nevnt er spredd over begge diskene... De andre raid-mulighetene vil ikke øke ytelsen noe og er nok derfor rimelig uinteressante for deg. Dvs, du har raid 0+1, men da må du kjøpe 3 disker til, noe jeg tipper er uinteressant.
Psh Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Her er en guide. http://www.hardware.no/guider/raid/
jacoweb Skrevet 16. september 2005 Forfatter Skrevet 16. september 2005 Takker for utmerket svar! Forstår RAID mere nå. Går nok for RAID 0. Takker så mye for all hjelp! men en ting til jeg lurer på. Er det noe problem å sette det opp?
Snabel Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Hei! Sette opp raid med en raidkontroller er veldig enkelt. Du gjør det i bios'n til kontrollern. Snabel
jacoweb Skrevet 16. september 2005 Forfatter Skrevet 16. september 2005 Hei! Sette opp raid med en raidkontroller er veldig enkelt. Du gjør det i bios'n til kontrollern. Snabel ok! Jeg poster sikkert her om jeg får problemer, så får vente å se hvordan det går
Orjanp Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Husk at du miste all data som er på de to diskene du setter opp i raid.
jacoweb Skrevet 16. september 2005 Forfatter Skrevet 16. september 2005 Husk at du miste all data som er på de to diskene du setter opp i raid. Det er jeg klar over. Har ikke noe viktig data på diskene uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå