Gå til innhold

Sette opp filserver? Ingenting å vente på.


UAM

Anbefalte innlegg

Har nå endelig fått filserveren min opp og gå, har tenkt lenge på den men først nå ble planene satt ut i live. Dette må være dette beste oppgraderingen jeg har gjort. Rasket sammen min gamle pensjonerte K7T med en XP1700+, slengte inn det jeg hadde av store disker installerte XP og hev den ut i gangen. Kjører nå alt av Bittorrenter og P2P på den og styrer og overser det hele med "remote desktop". Det jeg har av filmer kjører jeg over nettverket og lever herrens glade dager. Etterhvert setter jeg nok opp en spillserver og Ftp, men intill videre får det vente. Så til alle dere som lurer på hva der skal gjøre med fjorårets træl. Sleng opp en filserver!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem med XP. Noen argumenter for at jeg valgte det.

 

- Hadde en ekstra CD med XP (ergo gratis og tilgjengelig)

- Har brukt XP siden den kom (dermed kjenskap til systemet)

- 600gig med NTSF formaterte disker

- Lett å integrere med andre XP installasjoner

 

Utover det hevder jeg på ingen måte at XP er det beste OSet til slikt isolert sett, men det er best for meg.

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve GNU/Linux eller FreeBSD? Det er gratis, og dessuten er GNU/Linux og FreeBSD bedre på nettverksytelse enn Windows. Fildeling får man til gjennom Samba, og Samba er enkelt å sette opp. Dessuten, velger man rett linux-distro eller FreeBSD, bruker man en del mindre systemressurser enn Windows.

 

Edit: nevnte jeg at filsystemene som GNU/Linux og FreeBSD bruker, er bedre enn makkverket NTFS?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Spurte for noen dager siden om forslag til OS, http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=467112&st=0. Og ingen kom med forslag til OS som var 100% kompatibelt med NTFS. Nå er det slik at å konverter til et annet filsystem ikke for tiden er opsjon, så om ingen vet om et OS som både har lese og skrive tilgang på overnevnte filssytem, konkluderer jeg med at XP eller Server 2003 er de eneste alternativene. Jeg hadde XP for hånden så valget var enkelt. Men disse linux løsningene, kan jeg kjøre remote desktop på de?

 

For meg virker det nesten som en motesak, at folk sier Windows ikke duger til en dritt. Men det gjør det, ihvertfall her. Skjønner faktisk ikke hva som er problemet?

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så rart, siden M$ ikke under noen omstendigheter vil frigjøre info om NTFS. Da blir det ikke så lett å utvikle full kompabilitet med NTFS i noe annet OS enn Windows. Men hvis du vil ha et godt og sikkert filsystem slik at filene dine ligger trygt, er ikke NTFS et godt alternativ. Fant ut at NTFS har problemer med å takle mange småfiler på et par MB hver.

 

Remote desktop: du kan både kjøre VNC (et alternativ til Remote Desktop) og SSH (kommandolinjestyring, kryptert). Synes VNC i kombinasjon med SSH fungerer svært godt, bedre enn Remote Desktop for Windows.

 

Om Windows-hat er en motesak: Jeg bruker ikke Linux/UNIX fordi det er en motesak, men rett og slett fordi jeg mener Linux/UNIX fungerer bedre enn Windows. Du slipper spyware/virus, man har høy sikkerhet out-of-the-box og filsystemene er svært stabile og sikre, i motsetning til NTFS. Nettverksytelsen i Linux/UNIX er svært god, en del bedre enn i Windows.

Lenke til kommentar

Jeg ser signaturen din. Du har en politisk agenda hva gjelder OS. Kan ikke ta alle dine betraktninger seriøst! Usikkert filsystem? Har aldri hatt problemer! Spyware og Virus, hadde alle hatt linux hadde ikke den vært skånet heller. Har ikke planer om å kjøpe en ekstra disk kun for å overføre og konvertere filssytemet mitt, men skal vurdere det når nåverende disker er fulle.

 

Har som sagt vurdert alternative OS, men som det ble konkludert med i tidligere refert tråd, ville XP være det absolutt enkleste for meg å integrere med nåverende config. Men om det dukker opp en distro med full NTSF støtte og Plug&Play mot XP så vil jeg absolutt prøve den ut.

Lenke til kommentar
Jeg ser signaturen din. Du har en politisk agenda hva gjelder OS. Kan ikke ta alle dine betraktninger seriøst! Usikkert filsystem? Har aldri hatt problemer! Spyware og Virus, hadde alle hatt linux hadde ikke den vært skånet heller. Har ikke planer om å kjøpe en ekstra disk kun for å overføre og konvertere filssytemet mitt, men skal vurdere det når nåverende disker er fulle.

Partisjonstabellen til lagringsdisken min (NTFS-formatert, dette var før jeg gikk over) forsvant på mystisk vis. Det var ikke fysiske feil på harddisken. Da jeg mottok 80 GB med småfiler på et par MB hver, forsvant 4-5 GB i løse luften. Gjorde samme overføring etter at jeg konverterte til linux-filsystem, og da mistet jeg ikke et eneste bit. Nå er Linux/UNIX bygd opp på en slik måte at disse operativsystemene ikke er sårbare for hverken spyware eller virus på samme måte som for Windows. De fleste distroer har automatisk detektering av maskinvare, og maskinvarestøtten er blitt ganske god. Full NTFS-støtte vil aldri skje, da M$ ikke vil frigi spesifikasjonene på NTFS. Hadde de gjort det, ville man sett full støtte for NTFS i Linux/UNIX for lenge siden.

Når det gjelder min signatur, er agendaen hovedsaklig forankret i teknologiske aspekter, selv om jeg også er imot M$ politisk. Er imot at M$ skal styre dataverdenen gjennom å ha tilnærmet monopol, spesielt når det finnes alternativer som er bedre og langt billigere.

Lenke til kommentar

Billigere? Vet du hva, det er vrøvl! Du vet likegodt som meg at det kun er kommersielle sluttbrukere som betaler for software. Så godt som ingen datatullinger har betalt et rødt øre for noe av softwaren de har på maskinen. Det er noe alle vet, men noe man helst ikke skal snakke om.

Lenke til kommentar
Billigere? Vet du hva, det er vrøvl! Du vet likegodt som meg at det kun er kommersielle sluttbrukere som betaler for software. Så godt som ingen datatullinger har betalt et rødt øre for noe av softwaren de har på maskinen. Det er noe alle vet, men noe man helst ikke skal snakke om.

Men meningen er jo at man skal betale hvis noe koster penger. Det man gjør, er jo å stjele. Og jeg snakker med ren samvittighet, siden hver windows-installasjon jeg har (har et par maskiner med dual-boot windows/linux) har jeg en lovlig lisens på. Som jeg har fått fra studiestedet mitt. Du bruker folks dårlige holdninger til kjøp av programvare for å kunne si at man ikke betaler for Windows. Og det er galt. Ved å bruke Linux/UNIX har man til og med ren samvittighet. Man stjeler ikke. En annen ting: piratversjonene av Windows er om mulig enda mer ustabile enn de lovlige versjonene.

Lenke til kommentar
En annen ting: piratversjonene av Windows er om mulig enda mer ustabile enn de lovlige versjonene.

En selvmotsigelse? Du hevder at Windows er så fordømt ustabilt, jeg har aldri hatt større problemer. Hvem av oss har kjørt piratversjon sa du? :!: :cool:

 

Det finnes fortsatt ikke et eneste argument du kommer med som tilsier at jeg er nødt til å bytte OS på min filserver. Instalasjonen og konfiggen gikk knirkefritt og maskinen kjøre stabilt. De få programmene jeg skal kjøre på den vet jeg av erfaring kjøre 100% stabilt på XP. Ikke merker jeg noe til ressursmangler heller. Om noen her skulle sette opp en filserver med jomfruelige harddisker vil jeg ikke hevde at XP er den beste løsningen, men den fungerer helt topp. :thumbup:

Lenke til kommentar
En annen ting: piratversjonene av Windows er om mulig enda mer ustabile enn de lovlige versjonene.

En selvmotsigelse? Du hevder at Windows er så fordømt ustabilt, jeg har aldri hatt større problemer. Hvem av oss har kjørt piratversjon sa du? :!: :cool:

 

Det finnes fortsatt ikke et eneste argument du kommer med som tilsier at jeg er nødt til å bytte OS på min filserver. Instalasjonen og konfiggen gikk knirkefritt og maskinen kjøre stabilt. De få programmene jeg skal kjøre på den vet jeg av erfaring kjøre 100% stabilt på XP. Ikke merker jeg noe til ressursmangler heller. Om noen her skulle sette opp en filserver med jomfruelige harddisker vil jeg ikke hevde at XP er den beste løsningen, men den fungerer helt topp. :thumbup:

Når det gjelder piratversjonen: broren min bruker en piratversjon, og han har store problemer med maskinen sin. Har selv prøvd maskinen hans flere ganger, og den er forferdelig å sitte på. Og jeg opplever flere ganger at Windows henger seg på min laptop uten grunn (den bruker en lovlig lisens). Dette har fått meg til å begynne å teste ut GNU/Linux og FreeBSD på laptop'en.

Det er ikke mitt problem at du ikke finner argumenter for å bytte til Linux/UNIX, jeg har faktisk presentert et par tungtveiende argumenter for et bytte slik jeg ser det. Men de som ikke vil gjøre en innsats i å sette seg inn i noe nytt, bør kanskje fortsette med Windows og holde seg unna Linux/UNIX.

Lenke til kommentar
Men de som ikke vil gjøre en innsats i å sette seg inn i noe nytt, bør kanskje fortsette med Windows og holde seg unna Linux/UNIX.

Nettopp! Plug & Play filserver.Ingenting for menigmann å være redd for å sette opp. Intensjonen med tråden var vel bare å belyse hvor positiv opplevelse det var for meg å flytte alt av nedlastninger og storehardisker til en egen maskin, og hvor lett det er å styre maskinen og benytte seg av filene med et enkelt hjemmenettverk. Hva slags operativsystem man bruker får vel bli opp til enhver å avgjøre.

Endret av UAM
Lenke til kommentar
Nettopp! Plug & Play filserver.Ingenting for menigmann å være redd for å sette opp.

Det er det som oftest ikke på Linux/UNIX-fronten heller. Alt avhenger av å ha litt vilje til å sette opp et skikkelig system. Men har man ikke den viljen, bør man holde seg til pek-og-klikk.

Vet ikke hva du prøver på jeg? Latterliggjøre Windowsbrukere? Kutt kødd!

Lenke til kommentar
Nettopp! Plug & Play filserver.Ingenting for menigmann å være redd for å sette opp.

Det er det som oftest ikke på Linux/UNIX-fronten heller. Alt avhenger av å ha litt vilje til å sette opp et skikkelig system. Men har man ikke den viljen, bør man holde seg til pek-og-klikk.

Vet ikke hva du prøver på jeg? Latterliggjøre Windowsbrukere? Kutt kødd!

Jeg uttrykker faktisk min ærlige mening.

 

Edit: ikke mitt ansvar hvis du føler deg latterliggjort.

 

edit edit: nå avslutter i hvert fall jeg denne diskusjonen. Den fører ikke frem uansett.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...