Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hviken forsterker passer til Linksys WAP54G?


Anbefalte innlegg

Har tenkt på å dele internett med en kompis, og vil i den anledning trenge en forsterker til signalet fra hans Linksys WAP54G som vi allerede har bestillt. Men siden jeg er ganske blå på området klurer jeg på en del ting.

 

Har fri sikt i luftlinje mellom de to punktene (se tegning). Begge maskiner er WinXPsp2. Men når jeg ser på antenne forsterkere, så her de en helt annen plugg enn Linksysen.

Har sett litt på denne, som det står har en "n-jack" kontakt.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24282

Men i informasjonen om Linksysen står det at den har RP-TNC tilkobling. Er det her snakk om et ekstra uttak, eller er dette kontaktene som de to medfølgende antennene er skrudd fast i? Må vi ha tak i en overgang, eller en spesiell type antenneforsterker her? Er denne antennen totalt overkill til 250meter?

 

Har også tenkt på muligheten for å bruke den bærbare i kjelleren i mottaker huset. Vil det la seg gjøre ved innkjøp av en ekstra Linksys WAP54G som bare står f.eks i 1.etg i mottager huset? Vil den da kunne fungere som repeater?

 

Mange dårlig formulerte spørsmål her, men håper jeg har gitt nok informasjon. Tusen takk for all hjelp!

 

2.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 250 + vegger, tror jeg du vil få problemer med linken. Regner med at ekstern antenne vil bedre dette, i beste fall kun på ene siden, i verste fall på begge sider.

 

Jeg har ikke linksys selv, så jeg kan ikke komme med anbefaling av antenner, men en retningsbestemt vil være det beste.

 

Men du må seff prøve først med det du har bestilt.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
250 meter er litt lang.

 

Har prøvd med et linksys ekstern adapter og en cisco AirOnNet trådløs router, og med en vegg av stål og 100 meter lenger unna får jeg ca 30 % signal.

 

Mvh

 

Kjetil

250m er litt langt? Det er bare tull.

Jeg har nå en wlanlink på 9km-1mil å den fungerer helt fint. Selvfølgelig bruker jeg Linksys WRT54GS bokser og 18dB antenner. Har låst den til 2mbit slik at linken skal bli stabil og fin. Slutt å mislede folka på forumet her ;)

Endret av melsom
Lenke til kommentar

De har også klart 110km i polen med 2 parabolantenner så alt går an bare du er villig til å hoste opp nok kroner til skikkelige routere og antenner. Regn med 5-700 kr for en linksys og 1000 lapp per antenne pluss kabler. Koster deg fort like mye som å installere billigste ADSL og nesten et år i avgifter hvis du tar binding (gratis installasjon)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen, dette er kjempemessig! Men er det noen som kan fortelle meg litt om kontakter? Jeg går utifra at jeg må skru av ene antennen på Linksysen som skal sende signalet, men det står i spesifikasjonene at den har RP-TNC tilkobling for antenne, noe som jeg ikke fannt igjen på noen av de eksterne antennene/forsterkerene. Er det en smal sak å bare oppdrive en adapter og koble til en hvilken som helst antenne?

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...