Gå til innhold

Valg av kabinett & psu (amd/SLI)


Anbefalte innlegg

Jeg setter sammen en liten spille pc - og står litt i tvil på enkelte ting - så jeg ber om litt hjelp.

 

Jeg har tenkt å handle et A8N-SLI premium, for jeg har tilfeldigvis 2 stk ASUS EN6800 liggende - og vil gjerne bruke dem snart (anti-statiske posene har begynt å få støv på seg...ush) - og cpu tror jeg blir en AMD 3500+ eller tilsvarende (spørs hva jeg finner brukt).

 

Videre vil jeg kun ha 1stk DVD brenner og 1 S-ATA disk (kanskje 1 til senere) og et creative audigy 2 kort - så det blir ikke fullt med ekstra utstyr.

 

Har tenkt å kjøpe en MIST 500W PSU fra Microplex, som jeg håper kan trekke lasset. Andre forslag mottas med takk, men støy er viktig.

 

Kabinett tenker jeg litt på

Yeong Yang YY-0221B

vs

Lian Li PC6070BSCAND

 

Det som virker digg med YY'en, er at den kan sikkert uten store problem huse vannkjøling i fremtiden, mens Lian-Li'en sikker må på ekstern hjelp (f.eks Zalman Z1 plus eller hva den heter - "tårnet").

Det er jo og litt vekt forskjell på dem pga stål vs alu - og jeg er litt redd at YY'en blir en del varmere (Lian Li'en har derimot støy matter som kanskje fjerner noe av fordelen til alu?).

PC'en skal ha høy samboer faktor :love: - og dermed skal denne se godt ut og lage lite støy

 

Er valget psu valget ok?

Kabinett - ser dere noen klare fordel/ulemper evt. lignende kabinett (bør ikke koste mer enn 1500,-) som jeg ikke vet om :hmm: ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har monternt en maskin i et sånt støydempa lian li som du linker til, og jeg ble skuffa. (det kosta riktignok 400,- mer da det ble kjøpt)

 

det er kun støydemping på sidedørene (og kanskje i taket, mene tviler). og det er et ganske tynt lag også. så effekten ble heller svak for å si det sånn. dersom jeg var deg så hadde jeg finni et annet lian li og heller kjøp med en haug matter på f.eks biltema og så dempa det selv, det blir mye bedre resultat da.

Lenke til kommentar

Har dette kabinettet selv, og er veldig fornøyd. Snill, grei og god PSU medfølger (har ikke hatt noen problemer med den i mine 6 mnd). God plass, og masse vifter (bråkete ja (viftestyring til alle vifter, går stille hvis du vil), men så absolutt ikke særlig varmeutviklende. GPUen min (MSI GeForce 6800GT PCI-E) går aldri over 60 C selv etter mange timers hard spilling (den er den varmeste delen i kabinettet mitt). Selv syns jeg det er et flott og kult kabinett, men alle har sine meninger.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med Tagan TG530-U15(?).

Jeg har ikke blitt klok på om Tagan 2force serien er stillere enn Easycon serien, har lest en drøss med reviews på nett, der Easycon blir roset som stille, mens 1 erfaring i prisguiden tilsier 2force ikke var så stille som han hadde håpet...

 

Er det noen som har egen erfaring med Tagan Easycon evt. 2force vs. MIST?

(Har også sett at viften går fortere ved høyere belastning, så i teorien skulle jeg kjøpt en Tagan 580w easycon el. 2force for at viftene skulle gå så stille som muligt?)

Lenke til kommentar

Støymatter er en INEFFEKTIV måte å fjerne støy i en pc.

De bidrar til varmere komponenter, som igjen lager mer støy.

 

Velg et kabinett som har god luftsirkulasjon, og komponenter som er stillegående!

F.eks Antec P180

(Har nettopp fått et selv, det ser drittøft ut og har smarte løsninger...)

 

En strømforsyning jeg har blitt anbefalt selv, er OCZ Powerstream 520W.

Denne er utrolig sterk og stabil, samtidig svært støysvak...

 

 

For tips, sjekk www.silentpcreview.com

Lenke til kommentar

det stemmer ikke at en kraftigere psu lager mindre støy. jeg er desverre ikke tekninsk nok til å forklare det så bra, mene det er folk her som har veldig god peil på sånt. send en PM til pcp160, han har veldig god peil på psuer. (hvis han blir gretten av maset så får du legge skylda på meg :p)

 

misten vil nok være det beste valget her. ja powerstreamen er god mene den er 400kr dyrere....

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har ikke sendt en pm til ham enda, men jeg har bare undersøkt pdf filer med grafer, og det viser at viften går fortere etter hvert som du bruker mer strøm. Så 60% load på en 600watt er jo 72% load på en 500wattt, så tenker jeg at så må jo også viften gå mer på 500watteren?

 

Det er sant nok 400,- i forskjell, men så tror jeg S12-600 er kraftig nok til både sli og dual core.

Men; det er fare for jeg ikke har SLI hvis jeg får dual core, og det er jo ikke sikkert jeg får dualcore uansett - så kanskje mitt strømbehov har nådd peak på 500w?

Lenke til kommentar

vel du trenger ikke mer enn 500watt enda, systemet mitt som det står nå trekker en plass mellom 200-250watt på max load.

 

misten er fremdeles det beste kjøpet. i motsetning til de fleste andre psuer så leverer den faktisk omtrent det den er oppgitt til å gi. dvs de juger ikke på watt ratinga. ta den hiper 580 wattern jeg har. misten er mer effekti enn den. og hiperen er ikke en dårlig psu i utgangspunktet

 

men du bør sende en pm til han pcp160, han har extremt god peiling og kan forklare alt så mye bedre enn det jeg kan.

Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 16/09/2005 : 14:29

men du bør sende en pm til han pcp160, han har extremt god peiling og kan forklare alt så mye bedre enn det jeg kan.

He, det var da volsomt til skryt :blush: Er nok flere andre her som kan mye mer enn meg om disse tingene, men det stemmer jo at jeg har brukt litt energi på og å forsøke å se hva forskjellige psu faktisk kan levere, og særlige da 12V effekt som etter mitt syn er det viktigste pr i dag. Og jeg er også opptatt av at man ikke bør la seg blende av glitter og jalla, samt aller viktigst; høy Wattrating til lite penger. Dette siste er en tabbe på linje med og kjøpe en 2,8Ghz P4 fremfor en 4000+ (2,4Ghz) fordi P4'en er raskere... Ting er ikke alltid hva det ser ut som.

 

Men til spørsmålene, ville valgt Easycon av de 2 Tangan psu, den har en stk 120mm vifte som suger på undersiden. Ut fra hva Tangan selv opplyser er det liten tvil om at den støyer minst av de to Tangan psu'ene.

12V effekten er 420Watt på Easycon, max 560W samtidig på alle linjer, og det er da mer enn nok til ditt oppsett. 2Force har forøvrig oppgitt 32A samtidig på 12V, også står det max 420W. Her er det noe som ikke stemmer helt, 32Ampere 12V er 384Watt...

Den Seasonic 600W er det ikke oppgitt om det er noen begrensning på samtidig belasning på 12V1 og 12V2. Hvis det betyr at det ikke er det, har den 432W 12V, og da max 600W totalt på alle linjer. Tør ikke påstå hverken det ene eller det andre ifht dette. Men hvis man faktisk kan trekke det som er oppgitt på de enkelte 12V linjene er det ganske unikt. Alle psu jeg har sett på "lyver".

 

Når jeg sier "lyver" betyr det at om man legger sammen det Amperetallet man kan trekke av hver enkelt linje, får man en sum som ligger langt over det psu faktisk kan levere totalt. Noen "lyver" da mye mer enn andre, og dette bidrar til og gjøre det vanskelig og sammenlikne ytelsen direkte mellom forsjellige psu.

Særlig forvirrende er dette på rev2 psu, som her 2 eller fler 12V linjer, det ser da ut som man har mye høyere effekt tilgjengelig, enn man faktisk har.

Mange rimlige psu har også "unødvendig" høy effekt på 3,3V og 5V på bekostning av lav 12V effekt. Det er i den sammenheng jeg tidligere har nevnt bla Hiper580W, som da i ren 12V ytelse faktisk er svakere enn feks Mist 500W.

Likevel er altså Hiperen totalt sett, sant nok sterkest, men spørsmålet er om effekten er der vi trenger den mest... Veldig forenklet; Cpu og skjermkort krever mest 12V, mens hd,pci kort, usb devicer gjerne i tillegg bruker en del 5V også.

 

Mist 500W har 380W samlet 12V effekt og max 500W totalt, og er dermed den svakeste i klassen, hvis vi skal tro tallene som er oppgitt hos de andre her. Når det er sagt tror jeg personlig man skal lete lenge etter et mer stille alternativ en Mist. Den er rett og slett utrolig stillegående, og i en klasse for seg selv ifht alt annet jeg har hørt. (men jeg har jo selvsagt ikke hørt alle da, så det er bare min mening)

 

Til det oppsettet ditt, med 2x 6800EN, og uten en haug med HD/CD/DVD vil jeg mene det nærmest blir en smaksak hvilken av disse du velger. Alle har nok ytelse, til både dual og EN6800 sli. Personlig holder jeg en knapp på Mist når det gjelder støy, og Tangan på ren ytelse. Seasonic er jeg litt skeptisk til merkingen på, men det er mulig jeg tar feil der...

AMD dual skal btw etter sigende ikke trekke spesielt mye ifht feks en Prescott singelcore, eller en eldre 130nm A64.

 

I det hele tatt er det først ved kraftig klokking at man kan begynne å snakke om at man virkelig trenger 500Watt+ psu. Et heftig klokket sli system kan trekke borti det dobbelte av et standard oppsett. Så om du har planer om WR i 3DMark og superpi er det høy effekt du vil ha, og så får man leve med støyen.

Det som kanskje bør nevnes ifht Mist, er at den pga det lave turtallet på viften, ikke er så kraftig i utsugningsevnen. Skal du kjøre luftkjølt cpu og sli, må det nok ekstra vifter inn. Men fordelen med å fordele utsugningen over flere vifter, er at disse kan kjøres saktere, og dermed nærmest lydløst. Har man en psu som suger kraftig, er det ingen mulighet til å begrense støyen om du senere går over på vann, og ikke lenger trenger så mye utsugning.

JoKr Skrevet 16/09/2005 : 12:26

  Hmm, jeg har ikke sendt en pm til ham enda, men jeg har bare undersøkt pdf filer med grafer, og det viser at viften går fortere etter hvert som du bruker mer strøm. Så 60% load på en 600watt er jo 72% load på en 500wattt, så tenker jeg at så må jo også viften gå mer på 500watteren?

He, ja du har jo unektelig et poeng her. Grunnen til at man gjerne sier som Spirre, at det ikke blir mindre støy av større psu, er at forbruket er like stort uansett, og det er hovedsakelig forbruket som avgjør hvor mye varme som produseres. Men om man tenker seg at vifteturtall styres ut fra en prosentvis andel av max effekt, vil man jo i teorien kunne få noe lavere turtall som du sier. Men uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet, tror jeg heller viften styres ut fra den faktiske temperaturen på kjøleribben i psu, og at den grafen er ment som en illustrasjon ved en gitt romtemp, og ved forskjellige belastninger.

En annen ting som dermed ytterligere kompeliserer regnestykket er at virkningsgraden (altså hvor mye som til en hver tid tapes som varme ifht uttatt effekt) ikke er konstant. Så vidt jeg husker er den stort sett best ved max load. Hvis jeg da husker rett, kan man snu teorien på hodet å si at man bør sørge for at psu belastes max hele tiden. (denne teorien skyter seg selv i foten, da den faktiske varmeprodusjonen som nevnt avhenger mest av faktisk forbruk så varmeproduksjonen er selvsagt høyere ved max, selv om virkningsgraden er bedre, så det er bare et eksempel for å belyse problemstillingen) Man kan ikke bare si at den ene belastes 70% den andre 60%= 10% mindre støy.

 

Uansett, dette blir bare urealistiske teorier, tror ikke det er mye å hente på å regne mer nøyaktig på dette, om ikke noen andre her har veldig lyst å arrestere/rette meg på det.

Man bør heller være opptatt av og dimensjonere psu så den ligger en del over det som er antatt max forbruk, for å sikre seg stabile spenninger hele tiden. Og heller se på virkningsgrad og mekansik utforming forøvrig når det gjelder støybegrensning.

 

Og se hva psu faktisk yter kan fort bli kompelisert, ikke fordi det egentlig er så fryktelig vanskelig, men fordi det ikke er helt klare retningslinjer for merking og Watt rating. Og hva som faktisk er best, kommer også litt an på nøyaktig hva man har av forbruk på de enkelte spenninger. Selv er jeg som sagt mest opptatt av 12V, fordi det etter mitt syn er den potensielt største flaskehalsen i en typisk klokke-spill-pc.

Vil holde meg for god for å kategorisk anbefale den ene fremfor den andre, da jeg kun har egenopplevd erfaring med Mist av disse vi snakker om. Så akkurat den kan jeg gå god for til alt annet en de helt ekstreme klokke- systemer (da har vi bla Silverstone 650, men det er litt overkill, og ikke særlig støysvakt heller.)

 

Ok, det ble atter en lang post, men håper det likevel er mer til opplaring, enn ytterligere forvirring :hmm: .

 

Til slutt, jeg regner meg overhodet ikke som noen ekspert på dette, prøver bare å se litt forbi total Wattrating. Så om noen har noen rettelser eller tillegg, kom gjerne med det. Skal man virkelig gå i dybden på psu er det mye mer man kan si enn det jeg har vært innom her :)

Lenke til kommentar

hiperen min har 1 12cm i bunn +1 8cm vifte bak, og når jeg slår av pcen så står den 8cm vifta å drar ut varmluft i noen minutter etterpå. det støyer ikke så mye, men om det er helt kav stille i rommet så hørere du den.

 

på den annen side så slår jeg aldri av maskina da. kun når jeg skal flytte på den (LAN) eller skru i den

Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 17/09/2005 : 16:35

  hiperen min har 1 12cm i bunn +1 8cm vifte bak, og når jeg slår av pcen så står den 8cm vifta å drar ut varmluft i noen minutter etterpå. 

Ja det er jo en fin funksjon da. Som nevnt i PM JoKr, tror jeg dette er snakk om knittring på samme måte som en bilmotor, tv, eller stekeovn ved nedkjøling, pga at metaller utvides ved oppvarming. Hadde den som Hpier'en da kjørt viften litt etterpå hadde neppe problemet vært der. Selv har jeg ikke hørt den lyden enda, så må understreke at dette kun er min teori, ut fra de beskrivelsene jeg har lest av lyden.

Får se om jeg kanskje kan prøve og tyne Mist'en så hardt jeg klarer her, også skru rett av fra full load og se om jeg får fremprovosert lyden da. :)

Lenke til kommentar

Etter det jeg leste i linken jeg postet der en klaget over lyden, fikk jeg inntrykket av lyden var konstant - ellers hvorfor skulle han slå av psu'et med svenske knappen om kvelden - knitringen kan umuligt var mer enn 10minutter, skulle faktisk max tro 5 min - ikke gjennom hele kvelden?

Skal se om jeg ikke kan PM'e ham og få hans erfaring i denne tråden.

Lenke til kommentar

Bra infopost pcp160 :thumbup:

 

Personlig sitter jeg med en OCZ Powerstream og en Mist 500.

Jeg har vært ute å kritisert Misten før for dens noe flukserende ytelse, men dette er basert på egne tester, med en Prescott på @ 4,0 ghz . Totalt yter den mere en bra nok for et Sli oppsett og ja den er helt stille.

 

Powerstreamen er etter min mening noe av det kraftigste en kan få, og støyen er eller ikke her spesielt stor.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 17/09/2005 : 19:10

  Bra infopost pcp160 

 

Personlig sitter jeg med en OCZ Powerstream og en Mist 500.

Jeg har vært ute å kritisert Misten før for dens noe flukserende ytelse, men dette er basert på egne tester, med en Prescott på @ 4,0 ghz . Totalt yter den mere en bra nok for et Sli oppsett og ja den er helt stille.

 

Powerstreamen er etter min mening noe av det kraftigste en kan få, og støyen er eller ikke her spesielt stor. 

Takk for det Alcohollyday ;) .

Powerstream ER også kraftigere enn Mist, den har 396Watt 12V, og 20W mer totalt. Dog er det viktig å merke seg at Powerstream 520 og Modstream 520 ikke er like i ytelse (Modstream har såvidt jeg husker 336W 12V). Powerstream 520 er heller ikke rev2, virkingsgraden er 63%, bortsett fra Powerstream 600W, den er laget etter rev2 speks, med virkningsgrad høyere enn 70%. Dette innebærer som nevnt mindre egenproduksjon av varme fra psu selv. Men dette er da i teorien, når feks Alcohollyday sier den er stillegående, tar jeg det for god fisk. Og hvis du atpåtil nå sier at Misten tross alt er enda litt stillere, tror jeg deg enda mer. ;)

 

Men Alcohollyday, jeg har desverre ikke sett din kritikk av Mist. Og jeg vil svært gjerne høre om det. Som jeg nevnte i pm til trådstarter her, skulle jeg i grunn likt å sett hvordan Mist'en hadde gjort det i en test ala Tom's hardware 24timers full load. Uten at jeg har lest noe om det noe sted, er jeg litt skeptisk til Mist sin driftstemperatur under langvarige ekstreme belastninger. Generelt yter psu dårligere jo varmere den blir, og jeg tror Mist kjører med ganske høy temp pga den lave viftefarten.

 

Har ikke merket noe fluksering her så langt, men jeg spiller ikke 24timer i strekk heller. Og pga vannkjøling produseres det heller ikke så mye varme inni kabinettet som ved luftkjølte annlegg. Prøvde nå forresten og kjøre 4 runder 3DMark med 2,8Ghz og 1,65V cpu og 460/1180 på 6800GT som da er så mye strøm jeg klarer å forbruke her, og skrudde av midt under siste runde, med hodet inni kabinettet. Kan ikke høre noe knitring fordet her jeg altså...

 

Ok, om du har laget en tråd med sutring Alcohollyday :p , kan du ikke pm meg en link, eller et kort resyme av dine observasjoner da? Jeg betrakter deg som en såpass seriøs person at dine egne tester er av stor interesse :)

 

JoKr Skrevet 17/09/2005 : 19:02

  Etter det jeg leste i linken jeg postet der en klaget over lyden, fikk jeg inntrykket av lyden var konstant - ellers hvorfor skulle han slå av psu'et med svenske knappen om kvelden - knitringen kan umuligt var mer enn 10minutter, skulle faktisk max tro 5 min - ikke gjennom hele kvelden?

Skal se om jeg ikke kan PM'e ham og få hans erfaring i denne tråden.

Ja, det hadde vært gull. Vet at det bla er nevnt i brukererfaringer, men om dette er noe mange plages av vet jeg ikke. Jeg skrur av/ dvaler pc'n hver natt, og sover like ved, og har ikke hørt noe så langt. Men har altså bare hatt den ca 1 mnd, så kanskje jeg har hatt flaks.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Flere har erfart at skal en 478 Prescott klokkes til 4 ghz kreves en meget kraftig PSU. Erfarne overklokkere på overclockers forums hevdet at det var kunn de aller kraftigste PSUene som klarte dette. Deriblandt Powerstreamen.

 

Av ren egeninteresse nappet jeg ut Powerstreamen og stappet inn en Mist for å teste om det var noe drastike verdiforskjeller Idle/Load på disse to PSU ene.

 

Ved full load (@ 4ghz)lå Powerstreamen stabil på 12.05v, mens MIsten droppet ned mot 11.50 tallet. Etter å vært i kontakt med Microplex valgte de å sende meg en ny MIST PSU. Denne var noe bedre, men undervoltet også ned mot 11.60 tallet ved full load.

 

Dette gav mistanke om skeive verdier fra hovedkortets sensorer så jeg

gikk anskaffelse av et multimeter og verdiene gjevnet seg ut en del, men MIsten var fortsatt klart svakere ved full load.

 

Derimot ble ikke systemet ustabilt med Misten selv om den viste lavere 12v verdier.

Lenke til kommentar

Ok, det var jo litt interessant Alcohollyday. Strengt tatt vil jeg jo si at du med din Prescott@4Ghz havner i den kategorien jeg vil kalle "ekstrem overklokking" og som dermed faktisk har behov for 500W+ psu. Og hvor Mist ikke lenger er det mest fornuftige valget. Den er jo som nevnt også i følge spesifikajonene litt svakere enn de andre her i rå ytelse.

At jeg mener den vil være et brukbart valg for trådstarter må ses i lys av at han først og fremst ønsker et stille system, har tenkt og bruke en 90nm AMD, og 2x 6800 som ikke er av de høyest klokkede varianten, samt at han ikke har en bråte med ekstra hardisker ol.

 

Dette er vel i grunn det du også sier selv Alcohollyday, men litt nyskjerrig bare; har du samme opplevelsen av Mist på A64'en din eller. Nå har nok A8N en tendens til å vise litt lav spenning generelt, men tenker på om det flukser mye der også?

Når jeg kjører OCCT torture en halvtime her ser jeg at spenningen 12V har variert mellom 11,98 og 11,87 da med 130nm A64@2,8 Ghz 1,63V. Det er godt innenfor det akseptable vil jeg mene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...