Gå til innhold

Virtuell server på linux


xeon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.. fungerte det..

 

Litt kult egentlig.. Spørsmålet er bare hvor nyttig det er... Litt stress å få installert ting, må nesten installere det på en annen maskin og overføre det, eventuelt så må man ta ned hosten.. uansett så fungerer det nå.. unstable av xen er forøvrig akkurat det :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet satser Fedora sterkt på Xen... du bruker yum til å istallere et "standard-system" inn i en katalog, som du så booter.

 

Største fordelen er vel at du kan flytte "hosts" mellom maskiner uten å ta dem ned (migrering), kjøre flere hosts på en og samme maskin (kompartamentalisering), etc.

Lenke til kommentar

Virker som at Xen er TheThing akkurat nå.

Novel statser vel også på Xen. Har ikke dem en eller fler fingre med i utviklinga?

SuSE 9.3 kommer uansett med Xen out of box... eller hva pooker det heter på ytenlandsk.

 

Ellers fins jo VMWare til GNU/Linux, men det spørs om du vil punge ut for det...

Kanskje også Bochs. Den er kanskje ikke sterk nok til å teste ut kritiske servere, men det er galninger som har klart å kjøre win2K i Bochs.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Det som hadde vært det aller beste hadde vært om man kunne kjørt umodifiserte kerneler stabilt og tilnærmet like raskt som uten virtualisering, men det får så være. Xen virker som sagt ganske greit og kult å kunne starte en ny maskin og få opp en console til den i f.eks. screen..

 

Anbefeler andre å se litt på det også, ikke så mye arbeid som skal til :)

 

oh, btw.. Xen 2 støtter ikke 64-bit, men Xen 3 gjør det. Dessverre er den som sagt unstable.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Det som hadde vært det aller beste hadde vært om man kunne kjørt umodifiserte kerneler stabilt og tilnærmet like raskt som uten virtualisering, men det får så være. Xen virker som sagt ganske greit og kult å kunne starte en ny maskin og få opp en console til den i f.eks. screen..

 

Anbefeler andre å se litt på det også, ikke så mye arbeid som skal til :)

 

oh, btw.. Xen 2 støtter ikke 64-bit, men Xen 3 gjør det. Dessverre er den som sagt unstable.

Derfor jeg skulle ønske at RH hadde kjøpt den qemu-kjernemodulen og open-sourca den + laget en fin gui :p

 

(grunnen til at jeg sier RH er at de har en tendens til å slippe ting under GPL rimelig kjapt. Og han som har laget den sier at han gjerne ønsker at "en stor bedrift" skal kjøpe modulen og open-source den)

Lenke til kommentar

xen fungerer tydeligvis ikke med sata_nv :S

 

aka. ikke noe xen på meg foreløpig :-/

 

Litt kritisk til uml foreløpig da det ikke virker som om det skjer noe der lenger.. lite updates på siden etc..

 

Solaris er ikke aktuelt, ei heller bsd. Kanskje ta en titt på qemu, litt kjedelig at kqemu(?) ikke er opensource...

Lenke til kommentar
Solaris er ikke aktuelt, ei heller bsd. Kanskje ta en titt på qemu, litt kjedelig at kqemu(?) ikke er opensource...

Hvorfor ikke? FreeBSD er ikke ulikt GNU/Linux, og Containers i Solaris skal fungere svært bra. Begge alternativer er gratis.

Fordi jeg ikke liker opplegget til *bsd og solaris har jeg ikke så veldig lyst til å teste. Dessuten ønsker jeg å få det opp på centos som er den plattformen jeg stort sett benytter på servere.

Lenke til kommentar
Fordi jeg ikke liker opplegget til *bsd og solaris har jeg ikke så veldig lyst til å teste. Dessuten ønsker jeg å få det opp på centos som er den plattformen jeg stort sett benytter på servere.

Hva er det du ikke liker med "opplegget" til BSD og Solaris? At disse operativsystemene ikke bruker GPL? Dessuten, det er lite trolig at GNU/Linux har tilsvarende løsninger som det FreeBSD og særlig Solaris har. Både FreeBSD og Solaris er gratis og bruker en god lisens, så det burde ikke være i veien for å ta i bruk.

Lenke til kommentar
Fordi jeg ikke liker opplegget til *bsd og solaris har jeg ikke så veldig lyst til å teste. Dessuten ønsker jeg å få det opp på centos som er den plattformen jeg stort sett benytter på servere.

Hva er det du ikke liker med "opplegget" til BSD og Solaris? At disse operativsystemene ikke bruker GPL? Dessuten, det er lite trolig at GNU/Linux har tilsvarende løsninger som det FreeBSD og særlig Solaris har. Både FreeBSD og Solaris er gratis og bruker en god lisens, så det burde ikke være i veien for å ta i bruk.

Jeg sa ingen ting om lisenser. Men når du nevner det er jeg ikke helt fornøyd med det heller ;)

 

Det jeg tenkte på var ports-greine og tendens til å leggge alt under /usr/local..

 

Solaris føler jeg bare ikke noe stort behov for å teste..

Lenke til kommentar

Ports er jo bare helt genialt. Det er noe av det beste med FreeBSD etter min mening. Ports-treet inneholder flere tusen applikasjoner som man lett kan installere ved hjelp av kommandoen 'make installl clean'. Alt av dependencies blir tatt hånd om. Ser ikke noe problem i at ting blir lagt inn i /usr/local. Det har ingen praktisk betydning. Men vil du ikke teste, så er det greit nok. Jeg sier bare at man ikke kontant bør avskrive alternativer på grunn av smådetaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...