dabear Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Dette har jeg lurt på ei stund nå, hvordan fjerner jeg filer fra et ext3/ext2/reiserfs filsystem permanent? Altså ikke bare slette fila, men sørge for at «undelete» ikke blir mulig. Endret 12. september 2005 av dabear Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Sjekk 'man shred' Har ihvertfall shred på min debian-burk. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Den mest effektive metoden er hammer, men det finnes programmer som f.eks Wipe. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Den enkleste løsningen er vel "shred /dev/disk"? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Den enkleste løsningen er vel "shred /dev/disk"? Tenkte mer på enkelte filer, ikke hele harddisker. Uansett, jeg kan/bør vel ikke bruke shred på ext3? CAUTION: Note that shred relies on a very important assumption: that the filesystem overwrites data in place. This is the traditional way to do things, but many modern filesystem designs do not satisfy this assumption. The following are examples of filesystems on which shred is not effective: * log-structured or journaled filesystems, such as those supplied with AIX and Solaris (and JFS, ReiserFS, XFS, Ext3, etc.) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 etc Oisann... Må tenke meg bedre om neste gang... Lenke til kommentar
Ümlaüt Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 DaBear: Du kan bruke shred eller wipe på et filsystem med journaling. Men det er ganske sannsynlig at de filene du vil ha overskrevet ikke blir det. Så det beste er å skrive over hele partisjonen (med shred eller wipe). Men selv da er det ikke sikkert at dataene er "borte". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå