Gå til innhold

lese/tolke signaler fra bil


nomore

Anbefalte innlegg

Litt feil topic, men prøver :)

 

Har en pc stående i bilen, med eget utviklet system. Men i det siste har

eg fått mer og mer behov for å sjekke status på tenning, ryggelys og håndbrekk.

 

Å hente signalet er ikke noe problem. Alt ligger klart. Men eg tviler sterkt på at det bare er å koble 12V rett inn på parallell-porten(som eg vil tro er enklest å lese av).

 

Noen som har tips til krets, eller byggesett? Alle tips leses med stor takknemmelighet :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt etter som hva slags type bil du har så har du enten ODB-I eller ODB-II.

Har du den sist nevnte, kan du faktisk hente inn data bortimot et sekkund etter real time :)

 

PLuggen for å koble seg på ODB'n er forkskjellig i fra merke til merke, og det eneste man trenger da er et diagnostisk programm på PC'n.

Lenke til kommentar

Ja, eg kjenner til ODB, men eg klarer ikke å finne ut om bilen har det eller ikke.

 

Eg har snakket med forhandler, og de sier den har tilkobling til pc, men de vet ikke hvilken type. Eg har sett på disse elkam odb tilkoblingene, og denne ser ikke ut til å passe. Det er en mitsubitshi spacewagon fra 1997, og eg har funnet en tilkoblingskontakt i sikringsboksen i motorrommet. Men den ligner ikke på odb kontakt.

 

Så for å gjøre en kort historie lang, tenkte eg å bare koble til disse tre som eg trenger mest, hastighet får eg fra gps'en(men eg skulle gjerne hatt bilens målte hastighet).

Lenke til kommentar

ODB kontaktene er som sagt forskjellige på de forskjellige biltypene. Min bil, en BMW, har en rund plugg, mens andre biler har fks en plugg som ligner på en printer port.

 

Men, ligger pluggen inne i motor rommet, er det kun ODB-I du har.

Et av kravene til ODB-II er at kontakten er tilgjengelig i fra førerstolen! :)

 

EDIT: Selv om du har GPS målt hastighet, er det "skummelt" å ta utgangspunkt i den. Den måler distansen du har flyttet deg i rett linje mellom to punkter og avgir hastigheten etter det. Normalt sett er ikke det et problem, men på svingete vei... :) (Så kommer det jo ann på hvor fort GPS'n din oppdaterer seg).

Endret av Crinos
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er en OBD-2 plugg på bildet. Elektronikkbladet ELEKTOR hadde en artikkel om en slik for en stund siden. Den er å få kjøpt i "byggesett".

 

Vær oppmerksom på at kalbel ikke følger med i komponentsettet og må kjøpes separat.

 

Sjekk disse linkene:

http://www.elektor-electronics.co.uk/Defau...&ProductID=2582

http://www.elektor-electronics.co.uk/Defau...&ProductID=2581

 

Om du trenger kopi av artikkelen så kan jeg scanne den for deg, dend PM.

 

Good Luck

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...