Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt internt-net etter tukling med ruter.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nett fra NGT. Som en del av dere sikkert vet sender NGT deg et modem som gir maskinen din en intern IP. Altså fungerer den som en ruter. For å ha et trådløst nettverk har jeg også kjøpt en Linksys WRT54GS (trådløs ruter) som er satt mellom dette ruter/modemet fra NGT og alle maskinene mine. For dermed å slippe "dobbel" NAT-filtrering har jeg skrudd av DHCP Server, slik at den fungerer som en slags switch. Dette har fungert strålende en stund men jeg har fått problemer.

 

Plutselig kobler nettet ut, jeg får meldingen "Cannot Associate With The Access Point". Etter litt tukling her og der kommer det tilbake og fungerer fint kanskje 1-3 timer så skjer det samme igjen :cry:

 

Er det noen som kan hjelpe meg? :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ergo du sitter på trådløst siden det varsles at den ikke får kontaktet Access Point.

 

Første jeg ville gjort ville vært å sette opp det trådløse helt på nytt med SSID (skjult), WEP eller WPA kryptering og evt MACfiltrering. Om ikke det løste problemet ville jeg prøvd å resette Linksys routeren. Sjekk også om du har ok signalstyrke når du har kontakt, om det er hele tiden lavt signalstyrke eller mindre så burde man kanskje prøve å endre vinkel på antennene eller posisjon på routeren etc slik at signalstyrken blir bedre.

Lenke til kommentar

Hvis du slår på ip passthrough, så vil den eksterne ipen (altså 80.xxx.xxx.xxx) bli gitt til en bestemt maskin/router. Kjøpte nettopp trådløs router selv og har gjort det på den måten

 

 

Slik gjør du:

1) Du begynner med å gå på http://endring.nextgentel.no/, og logger inn. Sørg så for at du har nyeste firmware (ihvertfall versjon 8.2r2).

 

Nå har du TO muligheter, den førstnevnte er den letteste: (Mulighet 2 brukes kun der 'universal-passordet' ikke fungerer)

 

Mulighet 1:

2) Telnet til routeren, og oppgi brukernavn og passord "ngt" og passord "Tshml55". (uten hermetegnene)

 

Mulighet 2:

2) Bruk den tynne runde tingen til å resette routeren. Dette gjør du ved å stikke den inn i et lite rundt hull som er bak på routeren, ved siden av strøm-inntaket. Du må presse inn i et par sekunder, det kan være du må skru av og så på routeren mens du gjør dette.

3) Logg så inn på routeren med brukernavn "admin" og passord "noway" (den skal ha IP 10.0.0.1)

 

Mulighet 2, gjør så følgende valg på menyen:

* WAN Configuration

* Display / Change Connection Profile

* Standard

* Encapsulation Options...

* Send Host Name: Skriv inn ROUTER BRUKERNAVN (P + kundenummer - 10 000)

* Send Secret: Skriv inn ROUTER PASSORD

 

Felles for mulighet 1 & 2: (fra "grunnmenyen", den første du kommer til)

* WAN Configuration

* Display / Change Connection Profile

* Standard

* IP Profile Parameters...

* NAT Options...

* IP Passthrough Enabled: Yes (bruk TAB også enter for å velge)

 

Har du statisk IP eller /30-subnet:

* IP Passthrough DHCP Enabled: No

Har du dynamisk IP:

* IP Passthrough DHCP Enabled: Yes (samme)

* IP Passthrough DHCP MAC address: Skriv inn MAC-addressen til en maskin på innsiden som skal være transparent ut til nett

 

* Gå så to menyer tilbake, og velg "Commit"

 

Om du valgte Passthrough DHCP Enabled så skal nå maskinen med den gitte MAC-addressen få IPen. Hvis du valgte Passthrough DHCP Disabled så setter du kun opp en maskin på innsiden av nettverket med den eksterne IPen. (Jeg har kun personlig erfaring med /30-subnet, men vil anta det er like lett(?) med statisk IP)

 

Det er også lurt å skifte passord på superuser kontoen så fort som mulig (av sikekrhetsgrunner), og kanskje også brukernavn.

 

Dette gjør du ved å velge følgende: (fra "grunnmenyen", den første du kommer til)

* System Configuration...

* Security...

* Superuser Configuration...

* Name (19 characters max): Skriv inn ønsket brukernavn (eller bare bruk 'admin')

* Password: Skriv inn ønsket passord

* CHANGE SUPERUSER

Du bør selvfølgelig skrive ned dette brukernavnet og passordet på et trygt sted, slik at du slipper å resette routeren for å få tilgang igjen (og da må du jo selvfølgelig gjøre alt på nytt)

 

Da så det slik ut hos meg når jeg hadde dynamisk:

Kode:

1;0 root@mental:~# ifconfig

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:04:43:9E:F5

inet addr:80.202.146.xx Bcast:255.255.255.255 Mask:255.0.0.0

UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:30773730 errors:8 dropped:0 overruns:0 frame:9

TX packets:6425362 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:109

collisions:4344 txqueuelen:100

RX bytes:787288127 (750.8 Mb) TX bytes:2276330318 (2170.8 Mb)

Interrupt:9 Base address:0xd800

 

 

Og det ser slik ut nå (med /30-subnet):

Kode:

insane:~# ifconfig

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:4A:F5:7F

inet addr:213.145.191.129 Bcast:213.145.191.131 Mask:255.255.255.252

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:5913710 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:6425362 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:37214 txqueuelen:1000

RX bytes:3780263452 (3.5 GiB) TX bytes:2084031157 (1.9 GiB)

Interrupt:11 Base address:0xd800

Endret av dreden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...