Gå til innhold

Enkelt OS til filserver.


UAM

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg i nær fremtid skulle sette opp en filserver ved hjelp av rester av gammel PC, den skal også fungere som skriverserver. I den forbindelse lurte jeg på om det finnes alternative OS som enkelt kan fungere sammen med XP. Håper på så lite ressurskrevende OS som mulig. Helst gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg grøter, men jeg sa enkelt. Poenget er at diskene skal inkluderes i nettverket mitt hjemme. Hverken FTP eller noe annet er interessant. Hvis linux ol. med få enkle tastetrykk vil dukke opp under mine nettverk i XP og jeg kan aktivisere de filene som ligger på maskinen, da er det et godt forslag. Om jeg må konfigurere meg blå i trynet, får jeg vel bite i det sure eple og satse på W98 eller i værstefall bare installere XP. Har aldri så mye som sett Linux i reallife på en maskin.

Lenke til kommentar
Men det er et lite tema. Jeg har x00gig med filer på disker formatert med NTSF.

Skal sette opp en filserver på LAN'et hjemme i nær fremtid og har også lurt på dette med NTFS på linux.

 

Hvis alle diskene må kjøre filsystem for linux spørs det nok om det ikke blir MS OS på serveren min :/

Lenke til kommentar

Fant info:

 

"Put it in a windows box, and share it. There are NTFS drivers for linux, but they are recommended to be used READ-ONLY. Writing to NTFS partitions is considered EXPERIMENTAL. "

 

 

Takk for tipsa folkens. Ser ut til at XP er det enkleste.

Lenke til kommentar

Hva slags hardware er det du har? Hvis maskinen har minst 64MB minne og en Pentium-prosessor kan du jo satse på win 2000. Det vil gå greit, bare litt treig i oppstarten :) Ellers har du jo gode gamle NT 4.0, men det bør i så fall bli en nødløsning. I tillegg er alle sikkerhetspatcher et must.

 

Vil du lære litt, bruker du en enkel linux el. BSD distro med samba på slik flere har foreslått.

 

edit: manglet noe

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
Hva slags hardware er det du har? Hvis maskinen har minst 64MB minne og en Pentium-prosessor kan du jo satse på win 2000. Det vil gå greit, bare litt treig i oppstarten :) Ellers har du jo gode gamle NT 4.0, men det bør i så fall bli en nødløsning. I tillegg er alle sikkerhetspatcher et must.

 

Vil du lære litt, bruker du en enkel linux el. BSD distro med samba på slik flere har foreslått.

 

edit: manglet noe

Jeg har 1gig med 133SDRAM liggende, en XP1800 prossesor, samt en liten bunke allerede oppfyllte IDE disker. Jeg ønsker på enklest måte å få disse diskene ut av min nåverende maskin og tilgjengelig på et nettverk bestående av 3 maskiner. Samtidig ønsker jeg en enkel skriverserver og muligens at denne maskinen kan kjøre noe P2P programmer og kan fungere som spillserver en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Ah.. jeg tolka "rester av gammel" PC litt feil. Du har relativt ny og meget oppegående maskinvare :)

 

Hvilket OS jeg hadde kjørt på den maskina kan du se i signaturen. Men for ditt bruk trenger du ikke å bekymre deg for å finne noe som er lite ressurskrevende. Bare sleng inn den windows-versjonen du er mest komfortabel med. Med XP pro kan du til og med kjøre remote desktop for enkel administrasjon over nettverket.

 

Et lite tips, siden vi snakker om en filserver her kan det være lurt å sørge for et bra nettverkskort. Altså ikke realtek eller cnet wannabe-bumerang-ut-av-vinduet kort.

 

edit: fjerna quote, la til litt

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
Det spiller absolutt ingen rolle hvilket filsystem det er på linux serveren din (kan godt være Ext3, ReiserFS eller hva du vil).  Så lenge linux selv klarer å bruke det, vil alle Windows klienter få tilgang til diskene via Samba (linux's egen versjon av "Windows Network").

Problemet er vel det motsatte, slik jeg leser det. Posteren har en maskin med faksen gig med NTFS disker som han vil kjøre som filserver, men uten å reformatere diskene. Tror nok at en eller annen windowsvariant er det eneste som fører noen vei da. (Du har ikke en NT4 CD liggende noe sted? Kjørte det en gang på P90 / 64 MB med helt grei ytelse)

 

M.

 

edit: Jaha, ser ut som om det er litt forskjellige meninger omkring om hva som er gammel hardware (Mimre: Fikk den bakoversveisen første gang jeg så en maskin telle til 20 MB... men 640k er jo nok for alle)

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Når du helst vil ha det gratis, ville valget for min del falt på en enkel distro. f.eks. Ubuntu (veldig enkelt og brukervennlig).

 

Men som du selv hinter fram på, så er kanskje en ulovlig versjon av Windows det rette for deg, i med at du sier "Helst gratis"!

Endret av firepack3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...