Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

120000 i året for bredbånd


Anbefalte innlegg

er det som står i partiprogrammet.

Og du tror virkelig at FRP vil nasjonalisere bredbåndsutbygging, mens de vil privatisere resten.

 

Ja, ja, hva kan en forvente av et parti som tror at lommeboken til staten er tilnærmet uendelig. Og som hopper på alle ting som kan få velgere og ting som er i vinden. Og ikke minst fremmer forslag på alt mulig (også fornuftige ting), slik at de senere når verden har forandret seg kan si at dette hadde de et forslag om for x antall år siden. Men da ble det nedstemt, selv om muligens det skyldes at det var med på i annen uspiselig pakke eller var fremmet på totalt feil tidspunkt i stortinget.

 

Ja, ja, ikke noe tvil på hvilket parti jeg ikke stemmer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen bedrifter i distriktsnorge betaler 120000 i året for bredbånd. Er det telenor som må ta skylda, eller burde bedrifter vite bedre? Hvordan kan det ha seg at slik essensiell infrastruktur i disse dager fortsatt kan være så blodig dyrt?

 

"Betaler 100000 meir enn nabo for breiband" [firda.no]

Slik jeg forstår det så er det Enivest som selger til begge firmaene som er nevnt.

 

Sjølv om det er Enivest som krev inn den største rekninga, så legg ikkje Birkeland utan vidare skulda på den lokale breiband-leverandøren

 

I utgangspunktet vil jeg si at det er skyld deling. Sannsynligvis har ikke Enivest utstyr til å ta imot den digitale leide linjen i nærmeste telelosji eller noe i nærheten. Derfor må de leie en digital leid linje over en lang avstand (siden bedriften ligger for langt unna sentralen for shdsl), noe som koster mye siden jo lengre avstand jo dyrere. Gjelder i Oslo gryta også det. I tillegg skal vel Enivest ha sin bit på toppen, sannsynligvis rundt 2000 kr i mnd.

Lenke til kommentar
er det noken av dere som bur i Sogn of Fjordane?

Har bodd der ja, har hus i ei lita byggd på ca 80 innbyggere og nå legges det fiber og bygges ut med ADSL der. TN sin ADSL-delning i SF er ca 77% noe som er nesten nederst i fylkesoversikten. DEt skal da finnes ADSL2 utstyr i Aurland og Flåm men der brukes det primært for lengre rekkevidde og ikke hastighet.

Lenke til kommentar
Skal vedde 512 kbps av linja mi at den duden sitter på en leid linje fra Telenor

Ja dette minner om griseprisene den gamle monopolisten tar for leide linjer.

Nei, hvis man bort 13 km eller mer unna nærmeste sentral

Hvem har sagt at han bor 13 km fra sentralen? Han holder til 13 km fra den andre bedriften som er envnt i artikkelen.

må han nesten betale det koser.

"Bare jeg får billig linje, så skit i resten"

Klart det er mulig å skaffe også Bjørvikstranda bredbånd for en langt lavere pris enn dette. Uten subsidiering.

Lenke til kommentar

hva faen er det snakk om, SELVSAGT koster det mere for brebånd enkelte plasser enn feks i oslo. Det skulle jo bare mangle, bedriften har jo mye større utgifter med å levere til dem. Hva faen er dette for noe tull? det blir jo som å klage på et forum at colaen er dyrere på Statoil enn på Rema.

 

 

Markedet bestemmer(å takk og pris for det) hvis de ikke er villig til å betale det markedet vil ha for å levere brebånd, la vær eller flytt!

 

 

og det med å stemme FRP? FRP er latterlig, de sier ja til ALT som kan skaffe dem lette stemmer. Utrolig useriøst donald parti. Dems politikk hadde ført norge på galt kjør, med 20% infolasjon

Endret av chil
Lenke til kommentar
Uansett om han hadde valgt telenor som leverandør, så hadde han kunn fått marginalt mindre pris, pga telenor må gi samme pris til enivest som til privat kunden, så det er telenor som håver inn penger på den dealen der.

Hvorfor?

I følge kapaks er sentralen han tilhører utbyggd av TN og han burde da kunne fått SHDSL derifra og ikke via en sentral lengre unna.

Lenke til kommentar

Isj og fysj!

 

Direkte reklame for politiske parti hører vel ikke hjemme i en nettverksdiskusjon?

 

Og så klart kan prisene variere, det kan jo være komplett umulig å legge ut fiber rundt hele Norge, og forvente at det koste like mye?

 

Er tross alt ikke Danmark heller her ;D

 

Når prisforskjeller skal regnes ut, så skjønner jeg at det kan koste mye, tenk bare på driftskostnader for at 1 person tilknyttet en stasjon skal ha vedlikehold og liknende. Da må jo den ene personen regne med å dekke kostnadene.

 

Et godt tips er å alliere seg med flere i bygder, så når utbygging finner sted, så er det flere som deler regningen.

Lenke til kommentar
eg sier bare, skyld deg sjøl når du selv velger å legge noe til de mest grisegrente strøk i Norge. I de sentrale områdene av landet er det ingen problem å få bredbånd til en nogenlunde ok pris, når du da sjøl velger å ha tilholdssted 20 mil fra nærmeste nabo kan du bare takke deg sjøl.

 

Jeg bor midt oppå fjellet i en av de mest kraftproduserende kommuner i Norge, jeg har noen minutter og gå til nærmeste nabo, men jeg har bredbånd 4000/600 fra Telenor. Neste år får vi fiberoptisk med full pupp. Jeg betaler veiledende priser jeg. Ikkeno dyrere en i byen.. Fiberoptiske som kommer neste år blir billig billig 100mbit til under tusenlappen.

 

Så til deg med kommentaren din over : Up yours dude! *Smiler*

 

EDIT: Men bedriftsbredbånd er fremdeles dyrt her oppe og..... Support og service kanskje?

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
eg sier bare, skyld deg sjøl når du selv velger å legge noe til de mest grisegrente strøk i Norge. I de sentrale områdene av landet er det ingen problem å få bredbånd til en nogenlunde ok pris, når du da sjøl velger å ha tilholdssted 20 mil fra nærmeste nabo kan du bare takke deg sjøl.

 

Jeg bor midt oppå fjellet i en av de mest kraftproduserende kommuner i Norge, jeg har noen minutter og gå til nærmeste nabo, men jeg har bredbånd 4000/600 fra Telenor. Neste år får vi fiberoptisk med full pupp. Jeg betaler veiledende priser jeg. Ikkeno dyrere en i byen.. Fiberoptiske som kommer neste år blir billig billig 100mbit til under tusenlappen.

 

Så til deg med kommentaren din over : Up yours dude! *Smiler*

 

EDIT: sletta

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...