Jump to content
Sign in to follow this  
Guest medlem-82119

Watt regnestykke i bil

Recommended Posts

Guest medlem-82119

En vanlig bil har et bilbatteri på ca 60 Amper, og med en ideell ladespenning på 14,6 Volt har man totalt sett 876 watt tilgjengelig totalt.

Av disse i underkant 900 wattene går 110 w til frontlysene, 40-50 watt til baklysene, man har ofte på varmeapparat eller vifte, varmetråder i bakruten, gjerne varmetråder i setene, vindusviskere osv osv.

Hvis man også tar hensyn til at bilen er noen år og kanskje ikke har ladespenning mer enn rundt 13,5 Volt, ett slitent batteri på 50 amper (nede i 675 Watt totalt tilgjengelig).

Jeg vil da anta at det er et sted mellom 50 og 100 watt igjen til bilstereoen.

Hvis man da kobler til en 300 watts forsterker, er det jo rart om man putter 100 watt inn og tar 300 watt ut.....eller har jeg misforstått noe her?

Share this post


Link to post

Du har nok missforstått litt.

Som regel kjører man når man hører på musikk, derfor er det ikke batteriet som avgir strøm og spenning til anlegget, men bilens egen dynamo.

Denne er både på mer volt og amper enn batteriet, hvor stor varierer fra bil til bil.

Men du sitter igjen med ca 30% av dynamoens kappasitet til eget bruk.

Personlig har jeg 60a dynamo og sitter derfor igjen med pluss minus 20a til eget bruk.

 

I tillegg vil ikke en 300W forsterker trekke 300 watt konstant, elementet spiller jo forskjellige toner, stille partier, soloer osv, så det er veldig sjeldent en forsterker faktisk trekker på sin max kapasitet.

 

Det skal også nevnes at veldig mange produsenter "lurer" deg ved å skrive opp jukse watt.

Watt som ikke er der.

De aller fleste cd-spillere for biler har i dag innebygd 4X50 watt.

Men i realiteten er mange av dem (ikke alle, men mange) ikke på mer enn 4x10 watt.

 

Har du et lettdrevent basselement, et godt frontsett og en kvalitetsforsterker eller to vil de fleste biler klare å drive dette uten problemer.

 

Slik har jeg forstått det, kan godt være jeg tar feil

Håper det hjalp litt.

Share this post


Link to post

Ved normalt lyttevolum drar en ikke mer enn ca 50 - 60 W på et normalt anlegg, men skal en spille grisehøyt drar det fort ivei med endel. Spesielt om en har kraftkrevende sub(er)

 

Skjønner godt resonnementet ditt, men her er det endel andre variabler som spiller inn også. Mhp hva bilstereo er det en putter inn på forsterkern strøm og spenning og produktet av disse samt virkningsgraden påforsterkern er den akk så overfokuserte verdien Watt :)

 

Uansett; skal en ha grobunn for å handle inn strømsterke forsterkere og slikt vil en tur til høggern på jakt etter en dynamo fra en tilsvarende bil med dieselmotor gjøre susen da disse ofte gir 90A - 150A.

Oppgradering av det originale ledningsnettet fra dynamo til batteri, batteri til jord og dynamo til jord er også viktig.

Likeledes er et godt batteri å foretrekke. Optima og Maxima er saker, men skal en virklig trå til er det Odyssey som gjelder. Disse batteriene selges også under navn som Stinger og EFX.

 

Klokere? :)

Share this post


Link to post
Guest medlem-82119

Husker at dette ble diskutert endel på elektroskolen, etter at faglæreren forklarte det slik som jeg gjorde.

Det er vel heller ikke dynamoen som går rett i forsterkeren, den lader vel kun opp batteriet (en stor dynamo lader opp raskere/holder batteriet på topp bedre enn en liten original dynamo).

Slik at selv om man hadde hatt en 1000 Ah dynamo, ville man fortsatt ikke kunne hente ut mer enn batteriet gir.

 

Forøvrig er jeg fullstendig klar over juksewatt (bruker rms verdier selv) og alt det andre som ble påpekt.

Har man store anlegg så velger også mange å legge til et ekstra batteri, og man kan jo dempe strømpeakene ved korte belastninger ved å legge til en kondensator.

 

Poenget mitt er å diskutere hvis man tar en ordinær bil så har man vel kanskje ikke mer enn i beste fall en 100 W tilgjengelig til bilstereo og forsterker.

Jeg har også en "standard" Clarion bilstereo med 4x50w forsterker, men skulle man fått det (gitt at juksewatt var faktiske watt) var vel forutsetningen at man hadde 200 W tilgjengelig inn på bilstereoen, inkludert å kunne kjøre nesten 14 A gjennom originalledningene (200W/14,6)?

Share this post


Link to post
Det er vel heller ikke dynamoen som går rett i forsterkeren, den lader vel kun opp batteriet (en stor dynamo lader opp raskere/holder batteriet på topp bedre enn en liten original dynamo).

Slik at selv om man hadde hatt en 1000 Ah dynamo, ville man fortsatt ikke kunne hente ut mer enn batteriet gir.

 

Det er dynamoen som avgjør hvor mye du kan trekke.

 

Batteriet bruker du "kun" når bilen ikke går..

 

Så dynamoen skal gi strøm til anlegget og batteriet ditt..

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...