Gå til innhold

Hva er det egentlig som gjør blåsyre så dødelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt ikker på hva du spør om, men om dette ikke er svaret du vil ha så bare si i fra.

 

Giftvirkningen skyldes at blåsyren hindrer at oksygen i blodet kan utnyttes av kroppens celler, og det inntrer da rask kvelning, først med angstfølelse, svimmelhet, hodepine, hurtig puls, kvalme og blodskutte øyne, siden med brekninger, pustebesvær, bevisstløshet, opphør av åndedrettet, hurtig og svekket hjerteslag

 

 

Greie fakta Blåsyre er ekstremt giftig og skal være dødelig ved 50 mg eller 0,05 g.

Den lukter bitre mandler og er i krimromaner ofte bare omtalt som cyanid så om du leser en krimroman der drikken eller maten lukter/smaker bitre mandler så vet du hva som kommer til å skje. I konsentrasjonskeirenne ble krystallisert blåsyre,Zyklon B brukt, Auschwitz til å ta livet av millioner

 

 

Ved mindre doser kan man behandless behandling med kunstig åndedrett, inhalasjon av oksygen og amylnitritt, injeksjon av motmiddel (mest brukt er kobolt-EDTA (Kelocyanor) og natriumtiosulfat) og skylling av magesekken med kaliumpermanganat eller koksaltløsning.

 

kilde: store norske leksikon

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Det jeg ble fortalt av løytnanten vår (under teori om stridsgass) var at blåsyre blir lettere tatt opp av cellene enn oxygen, og når blåsyren først har blitt tatt opp, vil den ikke forlate cellen. dermed vil du kveles fordi kroppen ikke klarer å ta opp luft, uansett hvor mye du prøver.

 

det vi ble fortalt hvertfall.

Lenke til kommentar
Det jeg ble fortalt av løytnanten vår (under teori om stridsgass) var at blåsyre blir lettere tatt opp av cellene enn oxygen, og når blåsyren først har blitt tatt opp, vil den ikke forlate cellen. dermed vil du kveles fordi kroppen ikke klarer å ta opp luft, uansett hvor mye du prøver.

 

det vi ble fortalt hvertfall.

jupp, det er den enkle og riktige utalelsen, det er de posten over også, men man trenger streng tatt ikke vite alt det..

Lenke til kommentar

kjemi lærern min, husker at det var flere ganger, når han helte ut visse cyanider(samme familie men midre flyktige of gifte versioner) i vasken, tenkte han det var bare flask at ingen hadde helt ut div. salter før han, fordi da hadde cyanidene fromet seg til til den cyandien vi alle er så glad i(hydrogen cyanid), og den hadde tatt gass form og tatt livet av alle i rommet på under 1 min, og kanskje tatt med seg flere i hele byggningen

 

 

edit: legger med wikipedia link: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanide

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
Hydrogen cyanide is a colorless gas with a faint, bitter, almond-like odor. Some people are unable to smell cyanide at all, due to a genetic trait. Sodium cyanide (NaCN) and potassium cyanide (KCN) are both white solids or powder with a bitter, almond-like odor in damp air.
Jeg håper de har tenkt seg frem til disse resultatene!
Lenke til kommentar
Hydrogen cyanide is a colorless gas with a faint, bitter, almond-like odor. Some people are unable to smell cyanide at all, due to a genetic trait. Sodium cyanide (NaCN) and potassium cyanide (KCN) are both white solids or powder with a bitter, almond-like odor in damp air.
Jeg håper de har tenkt seg frem til disse resultatene!

Nåja. Er ikke *alle* doser som er dødelige da :)

 

Det jeg ble fortalt av løytnanten vår (under teori om stridsgass) var at blåsyre blir lettere tatt opp av cellene enn oxygen, og når blåsyren først har blitt tatt opp, vil den ikke forlate cellen. dermed vil du kveles fordi kroppen ikke klarer å ta opp luft, uansett hvor mye du prøver.

 

det vi ble fortalt hvertfall.

 

Det der høres mer ut som karbonmonoksid (CO), sånn koslig sak man får av biler inne i garasje, nesten-nedbrennte parafinlamper etc. Eneste er at den binder seg til hemoglobin og nekter å slippe.

Lenke til kommentar

Det jeg ble fortalt av løytnanten vår (under teori om stridsgass) var at blåsyre blir lettere tatt opp av cellene enn oxygen, og når blåsyren først har blitt tatt opp, vil den ikke forlate cellen. dermed vil du kveles fordi kroppen ikke klarer å ta opp luft, uansett hvor mye du prøver.

 

det vi ble fortalt hvertfall.

 

Det der høres mer ut som karbonmonoksid (CO), sånn koslig sak man får av biler inne i garasje, nesten-nedbrennte parafinlamper etc. Eneste er at den binder seg til hemoglobin og nekter å slippe.

Er ikke så ulikt CO, men er mye sterkere (lavere konsentrasjon er dødlig)

 

INDRE KVELNING KAN INNTRE

Blåsyre (væske eller gass) kan tas opp både ved innånding, svelging og hudkontakt. Blåsyren som tas opp fraktes til kroppscellene med blodet. Blåsyren hindrer et enzym som står for oksygenopptaket i disse kroppscellene, slik at det oppstår en indre kvelning.

Lenke til kommentar
Hydrogen cyanide is a colorless gas with a faint, bitter, almond-like odor. Some people are unable to smell cyanide at all, due to a genetic trait. Sodium cyanide (NaCN) and potassium cyanide (KCN) are both white solids or powder with a bitter, almond-like odor in damp air.
Jeg håper de har tenkt seg frem til disse resultatene!

Kjemikere har en tendens til å smake på oppkokene sine. Etter sigende er alle kunstige søtningsmidler oppdaget på den måten. Blåsyre ble beskrevet som litt bitter... Beryll, også et stoff en behandler med den største forsiktighet, fikk navnet sitt fordi et salt av det smaker søtt.

 

Slike tendenser har det med å gå ut over gjennomsnittlig levealder til kjemikere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...