Gå til innhold

Hvordan Stress Teste en Dual Core CPU?


fujifrik

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha lest noen tråder har jeg fått inntrykk av at man må stress teste på en spesiell måte for å teste begge corene.. jeg tenker da på stress testing med programmer som prime 95.. e dette tilfellet eller kjører jeg bare vanlig prime 95 torture teste?

 

en ting til jeg lurte på.. ved overklokking skal cpuen klare hele testen? eller holder det med noen minutter? og hvilken av de forsjellige torturetestene er best egnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å teste begge kjernene, må du kjøre to Prime-programmer parallellt. Dette gjør du ved å kjøre samme programmet fra to forskjellige mapper.

Legg f.eks én mappe med alle Prime-filene i 'Programfiler' og én mappe med alle Prime-filene på skrivebordet.

Så er det bare til å starte opp begge og fyre opp CPU-testen.

 

Minnet kan du teste vha Memtest86.

 

Både CPU og minnetest bør kjøre feilfritt i minst 10 timer ved endelig hastighet for å sikre stabilitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gå heller hit og last ned SP2004. Dette er i prinsipp Prime95 med forbedret GUI uten annet "dill" som ikke har med stresstesting å gjøre.

Er vel egentlig selvforklarende i bruk, men start to instanser av SP2004.exe.. fjern avkryssing for "no affinity".. og sett den ene til å kjøre på CPU0 og den andre på CPU1..

 

Edit:

Når det gjelder hvor lenge testen skal kjøre feilfritt er det litt opp til hva du er ute etter å teste..

CPU er vel testet godt nok mht. stabil overklokk dersom det kjører feilfritt i ca. en halvtime. Dette er dog ikke godt nok for å teste at hele systemet er stabilt..

Temperatur stiger etterhvert betraktelig.. og har man ikke kjøling som senker/stabiliserer temp på lavt nok nivå.. vil det feile etter en viss tid.

"Purister" vil derfor at man skal kjøre "primeing" i minst 12timer uten feil...

PS.

Det sier seg vel selv at dette ikke går på ett lite rom uten utlufting på de verste sommerdagene, mens dette vil gå helt greit dersom systemet står "på kjøla".. SÅ derfor..:

Det spørs hva du skal sjekke ut... Hele systemet i daglig bruk ved full load, eller om CPU er klokket til maks. stabil hastighet..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...