Gå til innhold

Nikon 17-55mm F2,8G AF-S DX IF-ED


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av et nytt objektiv. Jeg skal ha et konge objektiv og har derfor sett på dette: Nikon 17-55mm F2,8G AF-S DX IF-ED.

 

Er det noen som har erfaring med dette eller har andre anbefalinger å komme med?

 

Takk på forhånd.

 

Terje Berg

Endret av dueno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til D70 antar jeg? Dette er et kongeobjetiv som jeg selv vurderer for tiden.

 

Sånn jeg ser det er det to bakdeler:

Gapet fra 55mm til min 70-200.

DX formatet dersom Nikon kommer med Full Frame.

 

Denne "erstatter" 28-70/f2.8 som var proff noramlzoomen på 35mm. Itillegg hadde man gjerne 17-35/f2.8 som vidvinkel zoom.

 

Nå med cropfaktor er det 12-24DX og 17-55DX. (Utsnitt lik ca 18-36mm og 25- 82mm)

 

Les gjerne omtalen på www.naturfotograf.com

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det er det to bakdeler:

Gapet fra 55mm til min 70-200.

 

Mange forskjellige måter å fotografere på, det innser jeg selvsagt, men jeg jeg ville ikke latt meg stoppe i forhold til å kjøpe et obj ELLER gått til innkjøp av overlappende brennvidde for å dekke opp et gap på 15 mm. Skal ikke mange skrittene til fram eller tilbake for å justere utsnitt for de millimeterne..

 

Jeg bruker som en del andre Canonbrukere 17-40 og 70-200, og har fylt tomrommet på 30 mm med en 50/1.8 som primært benyttes i de tilfeller hvor nærgrensa på 70 mm på 70-200 umuliggjør fotografiet eller i de tilfeller hvor f/4 40 mm blir for treigt. Har til dags dato ikke savnet å ha noe i mellom (annet enn at jeg selvfølgelig kunne tenkt meg en 10-300/1.4L IS macro så jeg kunne eliminere objektivskift fullstendig :) )

Lenke til kommentar

Dueno: Nei, det er nok ikke noe bedre alternativ enn Nikons eget proff objektiv dersom du er på jakt etter en normalzoom med vidvinkel. Har du pengene så er jeg helt enig i det å gå for kvalitet når du først skal kjøpe objektiv.

 

Olemm: Helt enig! Jeg lar meg ikke stoppe og ser vel heller ikke på det som noen problem, kun en liten bakdel når du er vant til 18-70DX.

Lenke til kommentar

Vignettering på vidvinkel er det største problemet med 18 - 70mm,

men dette forsvinner med å blende ned til f5,6.

Bortsett fra det er 18-70mm veldig bra, 17-55mm er bedre, med bedre

lysstyrke, men ikke så mye at den forsvarer prisforskjellen. I tillegg har den kortere brennvidde.

 

Jeg har Nikon 17-55mm - Nikon 18-70 og Nikon 70-200f2.8 VR nå, men angrer

litt på at jeg ikke kjøpte Nikon 12 - 24mm f4 i stedet for 17-55mm.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Nettopp det du sier om å angre på 17-55 kontra 12-24 når du har 18-70 har vært i hodet mitt et par ganger. På en annen side så tror jeg ikke det er altfor lenge til vi får se en ny vidvinkel (DX). 12-24 var det aller første DX objektivet Nikon lagde og jeg ser vel for meg at det kan komme en fast 12mm/f2.8DX e.l. etterhvert.

Ellers må jeg si det høres herlig ut med f2.8 kontra f5.6 og glimrende optiske egenskaper over hele zoom området - akkuratt som det er herlig med en nett liten 18-70mm og 12500,- sparte kroner.

 

hmmm........ :hmm:

 

 

Edit: Føler du noe problem med gapet fra 55mm til 70-200?

Har telezoomen selv.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Gapet fra 55 -70mm er ikke så stort problem. Da jeg kjøpte 70-200f2.8 VR var det en gedigen kvalitetsheving, da jeg fikk 17-55 ble det litt nedtur, ikke fordi den er dårlig, men mer fordi 18-70 er såpass bra at forskjellen ble for liten. En ny lyssterk 12-24f2.8 får vi håpe kommer. :)

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg har brukt 17-55 objektivet et halvårs tid nå. Det har blitt mitt standardobjektiv. Jeg er kjempefornøyd med det og synes at det var verdt pengene.

Biler som skjemmes av vignettering pleier jeg å korrigere i Nikon Capture (er ikke så mange av dem at det blir noe dagligdags problem akkurat...), jeg synes lysstyrken har øket fotograferingsmulighetene mine kraftig.

Du får ikke i pose og sekk, av og til skulle jeg gjerne hatt den litt kraftigere telebiten på 18-70, men tapet av tele synes jeg mer enn oppveies av lysstyrken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...