Gå til innhold

P4-D 820/Asus P5WD2 - Hvilken RAM?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brikkesettet i955X støtter inntil DDR2-533 så jeg ville satset på det.

 

Disse brikkene er noe av det råeste komplett har å by på (CL3), men de koster til gjengjeld flesk.

 

Angående latency og musikkproduskjon så har ikke det noe mer å si enn for annen programvare: litt høyere ytelse.

 

En annen ting er at jeg mener litt lavere latency ikke er verd pengene ytelsemessig. Da mener jeg det er mer fornuftig å bruke pengene på en litt råere CPU. (gjerne 830 eller opp til Athlon64 3800+ eller bedre).

 

PS. Hvis det går greit med 4x512 MiB så blir det mye billigere for deg. Da får du 2 GiB helt ned mot ca 2000kr på komplett.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å være påståelig, men jeg er nokså sikker på at latency er viktigere nettopp innen musikkproduksjon.

 

Rådene jeg har fått tilsier at jeg minst burde ha 2,5 CAS helst 2.

 

Hva taper jeg på å gå ned i bushastighet og ned i latency? Og vice versa?

 

EDIT:

Hvorfor skal jeg kjøpe denne (CL5) fremfor denne (CL4)?

 

Litt dårlige eksempler, men bare for å visualisere det litt

 

Og hva taper jeg på for eksempel på å gå ned til DDR med 2 i latency?

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Når det gjelder latency så er lavere tall = bedre. CL2 er veldig bra og CL5 er ganske dårlig.

 

Noe bedre enn CL3 får man dessverre ikke på DDR2-minne. Det er det kun DDR-minne som klarer.

 

Jeg vet ikke hvor du har fått rådene dine fra, men jeg mener at latency har like lite å si innen musikkproduksjon som på andre områder. Men jeg kan skjønne at noen tror det er en forskjell fordi latency også er et mål på forsinkelse innen lydkretser. F.eks mellom line in og line out på lydkortet. Latecny på minne og latency i lydkort er helt forskjellige ting. Latency i lydkortet påvirker absolutt opptakene, mens latency i minnet ikke påvirker opptak fordi latencyen er ekstremt mye mindre enn i lydkortene.

 

Latency i lydkort måles ofte i ms, mens latency på minne måles i ns, altså rundt en milliondel av ms. De tallene som oppgis på minnemoduler er latency målt i klokkesykluser, og ikke ns. Men det går fint an å regne om fra det ene til det andre ved å gange CL-tallet med 2000 og dele på klokkehastigheten: F.eks DDR2-533 CL5: 5*2000/533 = 18,75 ns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...