Gå til innhold

God batteritid, lett, billig, stille - hvilken pc?


Anbefalte innlegg

Hvis man holder seg til kjente internasjonale produsenter, hva har jeg å velge i ut fra disse kriteriene? Pris, støy, batteritid er de viktigste kriteriene, mens vekt og ønsket om en liten wxga kommer i andre rekke.

 

Konfigurasjon mht disk/ram/CPU osv er ellers ganske uinteressant da denne kun skal brukes til fjernstyring. Dog er Pentium M å foretrekke pga. hyggelig strømforbruk og muligheter for undervolting.

 

Ønsker å ekskludere maskiner som blir ferdig montert i Norge og solgt under forskjellige navn. Ett unntak kan være Zepto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Da ville jeg ha valgt en av de rimelige businessmodellene. Jeg kan tenke meg tre modeller som kan være interessante:

 

ThinkPad R50e

HP Compaq nx6110

ASUS A6L

 

Disse tre modellene er relativt like på papiret. Har ikke teste noen av disse selv, så jeg kan ikke så så mye utover det. Felles for dem alle er lang batteritid dersom du kjører i strømsparingsmoduser. De er utstyrt med svake skjermkort, men til gjengjeld bruker disse minimalt med strøm.

 

Thinkpad'en synes jeg virker svært lovende. Komplett kjører kampanje på denne modellen nå denne uken. IBM er kjent for god kvalitet på sine bærbare!

 

Hadde vært fint om noen med erfaring med noen av de nevnte modellene kunne ha sagt noe om sine erfaringer!

Lenke til kommentar

Asus`en ser virkelig interessant ut, selv om vekten kanskje er i høyeste laget. Om denne fantes med en lavspesifisert P-M kunne det begynne å ligne noe. Noen som har erfaring med støynivået på denne? Om den er tilnærmet lydløs kan jeg godt leve med Celeron M og litt svakere batteritid. Merker meg at en Cel-M-basert maskin fra Asus ble testet på hw.no nylig med god omtale mht støy.

 

Vi får se om vi finner en test ;-)

Lenke til kommentar

*oversett*

:)

Skal fjernstyre FRA den bærbare, ikke fjernstyre den bærbare. Det må nok bli noe med windows om jeg skal få det til.

 

Ibook begynner jo dessuten ganske høyt i pris i forhold til disse rimelige lappisene som er nevnt her. Har lyst på en Mac, men ikke til dette bruket og om det skulle bli kjøp av noe slikt blir det nok etter at vi ser hvordan det blir etter at Intel har gjort sitt inntog. Og touchpad med kun en knapp...det blir ikke aktuelt under noen omstendighet.

:!:

Lenke til kommentar

Sitter og titter på Asus-maskinen og finner foreløpig ikke noen tester. Den er jo faktisk utrolig godt utstyrt bl.a. med kraftig batteri. Ytelse og disk tilsidesatt, denne er jo faktisk perfekt til mitt bruk. Eneste skåret i gleden er at den er utrustet med Celeron, som ikke har strømsparing.

 

Kan greit gå litt opp i pris for å få en P-M, men det later til at maskinene som har denne cpu`en også er bestykket med mer ram, større/raskere disk, kraftigere skjermkort osv, noe jeg ikke har behov for. Prisen blir jo naturligvis deretter.

 

Vet noen om denne fjøla finnes i samme konfig, men med P-M, eller andre typer som kan imøtekomme mine krav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...