Gå til innhold

farlig hvis kondensatorer/andre ting bråker?


_M@ts_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjetter på at du mener spoler, ikke kondensatorer.

Det er i grunnen normalt at de gir lyd fra seg, ingen fare med det. De kan dempes med lim eller silikon, men hvis det er komponenter som blir varme så bør man være forsiktig med slikt.

Forsøk deg fram med å ta på de under drift. Hvis det hjelper på lyden, og de ikke er varmere enn at du kan holde på de, så burde det være greitt å hive på lim. Araldit er vel det beste.

Lenke til kommentar

Hvis disse "spiralgreiene" er spoler som er viklet rundt ingenting (luftspoler) som ligger i nærheten av p4 pluggen og CPU bør du ikke lime på disse, fordi det kan forandre karakteristikken til spolen. Og det kan gjøre systemet ustabilt.

 

Det er mulig at strømforsyningen til CPU bråker litt (en svak during/dirring) uten at dette er unormalt. Har du noe problemer med hovedkortet ellers da?

Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 30/08/2005 : 02:42

  Alt funker bra. Har ikke merket noe, bare lyden som sakt.

Disse (gul runding i midten) tenker jeg på.

Ja, det er da spoler, som både Hårek og NorthWave snakker om, disse har av og til lim eller annet dempende stoff for og unngå vibrasjonslyd/dur/pip orginalt.

Og jeg personlig ville gjort som Hårek sier hvis det er veldig plagsomt. Men dette NorthWave nevner med at endret karakteristikk kan bli et problem, er litt nytt for meg, så jeg kan verken bekrefte eller avkrefte det.

Lenke til kommentar

Luftspole vil da bli den helt til venstre. Selv har jeg aldri sett slike på et HK, og det er vel lite trolig at slike skal kunne lage lyd. Men jeg er med på at slike ikke bør limes.

Slike spoler som den i midten finnes på nesten alle HK, de er for strømforsyningen til CPU. Det går svært mye strøm i en CPU (60 - 80 A) og dermed blir det en del magnetiske krefter, som kan lage lyd ved resonnans.

Lenke til kommentar

Dette er spoler viklet på ferrit og vil ikke endre karakteristikk dersom de limes, men kanskje bli litt varmere. :) Så dersom lyden er plagsom kan du kanskje dempe dette med lim.

 

Luftspoler kan da også lage lyd, men somoftes brukes disse for enda høyere frekvenser enn ferrit, og er derfor utenfor det hørbare området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...