Gå til innhold

Test: HP L2335 (23" Widescreen LCD)


Anbefalte innlegg

Merk: Noe av teksten er hentet fra mine tidligere innlegg på forumet. Bildene er tatt uten blitz for å unngå skjemmende reflekser. Jeg har heller ikke brukt stativ, men jeg tror bildene er skarpe nok. For å redusere størrelsen er de fleste bildene blitt komprimert moderat og nedskalert med 50% langs begge akser. Klikk på miniatyrbildene for å se større bilder. Videoklippene ble tatt med et Canon IXUS 50 digitalkamera.

 

Introduksjon

For omtrent en måned tilbake var jeg på utkikk etter en erstatning for min 22” CRT-skjerm (Philips 202P Brilliance). Jeg har vært litt skeptisk til å hive meg på flatskjerm-bølgen, siden flatskjermer stort sett ikke stiller helt i samme klasse med hensyn på fargegjengivelse. Jeg jobber en del med grafikk (mest på hobbybasis, men også i jobbsammenheng) så derfor var dette en viktig faktor for meg. Jeg ønsket også en forholdsvis responsiv skjerm siden jeg spiller litt i ny og ne.

 

Etter å ha fått demonstrert en rekke Apple Cinema-skjermer ble jeg imidlertid overbevist om at en flatskjerm kunne være en reell valgmulighet. Fargegjengivelsen var bra og størrelsen, den generelle billedkvaliteten og widescreen-formatet talte i flatskjermens favør.

 

Etter litt research fant jeg ut at HPs L2335 kunne levere samme kvalitet og samtidig gi mer for pengene enn Apple-skjermene (HP-skjermen kostet ca. 12.000 hos HP). HP-skjermen baserer seg på samme S-IPS panelteknologi (LG.Philips) som Apple, men har i tillegg komponentinnganger og støtte for 1:1 skalering av bildet, som kommer godt med i spillsammenheng. S-IPS regnes stort sett for å være den beste allround-teknologien, ettersom den leverer bra responstider og tilbyr den beste fargegjengivelsen (svartnivå og kontrast er en av de få områdene den ikke stiller like sterkt på).

 

Dells mye omtalte 2405FPW var også blant kandidatene, men etter å ha lest en rekke tester kom jeg frem til at HP’en nok var mer egnet for mine formål, selv om den kostet litt mer (Dell-skjermen er basert på Samsungs rimeligere PVA-teknologi). HP selger en såkalt ’hjemmekontor’-variant av L2335, kalt F2304. Denne er utstyrt med høyttalere og koster litt mindre enn L2335 (Komplett selger den for ca. 10.000). For meg var allikevel F2304 av liten interesse, siden jeg ikke har behov for skjermhøyttalere (de legger dessuten beslag på ekstra bordplass).

 

HP_samsung.jpg

[Kort visning av HP- og Samsung-skjermen (videoklipp, 45 MB)]

 

IMG_0035.jpg

[bakgrunnsbilde tilpasset 1920 x 1200-skjermer fra GameWallpapers.com]

 

Skjermspesifikasjoner

Mange av disse tallene er hentet fra HPs egne ark:

 

Skjermstørrelse: 23”

Panelteknologi: S-IPS (LG.Philips LM230W02)

Skanningfrekvens: Horisontalt: 30 94 kHz, vertikalt: 48-85 Hz

Visningsvinkel: 170° horisontal; 170° vertikal

Lysstyrke: 250 cd/m^2

Kontrastforhold: 500:1

Responstid: 16 ms

Bildepunkt per tomme: 0,258 mm

Oppløsning: 1920 x 1200 native (alle VESA-standard videomodi opp til 1920 x 1200)

Videoinnganger: D-Sub (VGA), DVI-I (analog/digital inngang), kompositt-video, S-video, komponent-video

Grafikkontrollere: Pixelworks PW172, Silicon Image DVI chipset

Strømforbruk: 100 watt (maks)

Dimensjoner (uten stativ): 54,5 x 8,5 x 37,0 cm

Vekt: 10,1 kg

Ergonomiske egenskaper: -5° til + 25° vertikalt vippområde, -35 til + 35° svingområde, 3,54 tommer/9,0 cm høydejustering

 

Førsteinntrykk

I pakningen følger det med en skjermfot, DVI-D-kabel (single link), VGA-kabel og en CD-ROM med ressursfiler. Den avtagbare foten gjør at skjermens høyde over bordet kan justeres (hvilket er nødvendig dersom du ønsker å rotere skjermen). Selve skjermen ser tiltalende ut designmessig, selv om den nok ikke ser like elegant og sexy ut som Apples Cinema-skjermer. Rammen er sølvfarget, i henhold til TCO’03s retningslinjer for visuell ergonomi.

 

Knappene til skjermmenyen er ikke akkurat av soft-touch typen, men den omfattende menyen er forholdsvis lett å navigere gjennom. Her kan man (foruten de tradisjonelle innstillingene) velge mellom ulike inngangskilder (komponent, S-Video, DVI og D-SUB) og oppsett for bilde-i-bilde.

 

IMG_0105.jpg

[Komponent-, kompositt- og S-Video-kontaktene er skjult bak et panel (fjernet på bildet). Monster-kabelen er vist på bildet.]

 

IMG_0088.jpg

[DVI-I og D-SUB tilkoblinger sees til høyre. Skjermen kom levert med VGA-kabelen festet såpass hardt at jeg måtte bruke tang for å løsne skruene!]

 

Oppsett

Jeg har i enkelte tilfeller vurdert billedkvaliteten opp mot noen andre produkter som jeg eier (CRT-skjermen har jeg siden kvittet meg med) . Disse er ramset opp i listen nedenfor. Nå kan det virke urettferdig å sette noen av disse skjermene opp mot hverandre med tanke på prisforskjellene, men tanken her er først og fremst å danne et sammenligningsgrunnlag for billedkvaliteten.

 

Jeg har brukt både den medfølgende DVI-D-kabelen og en dual-link DVD-D-kabel for tilkobling til skjermkortet (analog VGA via D-SUB ble ikke benyttet). For å teste skjermens ytelse ved tilkobling av DVD-spiller via komponent- og DVI-inngangene, brukte jeg en Denon DVD-3910 spiller. For å sikre signalintegriteten, brukte jeg en Monster Video 3 HDTV-komponentkabel av svært bra kvalitet.

 

Skjermer:

HP L2335 LCD (23” WUXGA)

Samsung Syncmaster 730BF LCD (17” SXGA)

Philips 202P Brilliance CRT (22” UXGA)

 

Signalkilder:

Gainward Ultra 7800GTX Golden Sample skjermkort

Denon DVD-3910 DVD/SACD/DVD-A spiller

 

Kabler:

Medfølgende DVI-D single-link kabel

AWM DVD-D dual-link kabel

Monster Video3 komponentkabel (tilkoblet Denon-spilleren)

Supra HF100 DVI-D kabel (tilkoblet Denon-spilleren)

 

Kalibrering og innstillinger

Fabrikkinnstillingene gir et bilde som er ubehagelig lysskarpt (ihvertfall under de litt dempede lysforholdene mine). Jeg satte derfor ned lysnivået og kontrasten til 50, valgte sRGB fargerom (6500K), og installerte ressursfilene til skjermen før jeg kalibrerte den manuelt vha. Adobe Gamma og DisplayMate. Skjerminnstillingene via DVI er ikke mange, men det er heller ikke noe stort savn, ettersom mange tilsvarende innstillinger kan justeres via skjermkort-driveren istedet.

 

Av en eller annen grunn fikk jeg ikke 75 Hz oppfriskningstakt ved bruk av dual-link. Det kan virke som om skjermkortet ikke støtter dual-link, men dette vil jeg se nærmere på ved en senere anledning.

 

Billedkvalitet

Siden jeg ikke har noen måleinstrumenter har jeg kun vurdert billedkvaliteten subjektivt basert på egne erfaringer.

 

Jeg har jobbet med og kikket en del på syntetiske og fotografiske bilder som jeg er godt kjent med fra CRT-skjermen. Det første som slår meg er at fargene virker naturlige og balanserte. Fargene har den samme karakteristikken som jeg er vant med fra tidligere. Den største forskjellen ligger (ikke uventet) i svartnivået og kontrasten, der CRT-skjermen makter å grave frem litt flere nyanser i de aller mørkeste partiene.

 

For sammenligningens skyld kan jeg nevne at Samsungs PVA-skjerm viser tendenser til utvanning av fargene, selv etter kalibrering. Den har også problemer med å gjengi lyse partier riktig, slik at lyse områder ser mørkere ut enn på HP-skjermen. Sammen med utvanningen av fargene gir dette et vesentlig mindre naturlig bilde.

 

IMG_0076.jpg

[L2335 i dualview-oppsett sammen med Samsung Syncmaster 730BF. Merk at det er et gjenskinn på HP-skjermen fra en uheldig plassert lampe, derfor ser bildet lysere ut enn det egentlig er.]

 

Tekst gjengis skarpt og klart, ihvertfall via DVI-D og uten ClearType. Selv om teksten fikk ’mykere linjer’ vha. ClearType, ga dette samtidig et utjevnet preg som ga inntrykk av at teksten ble mindre skarp (og dermed mer slitsom å lese for mine øyne).

 

Den totale visningsvinkelen er spesifisert til 170 grader horisontalt og vertikalt (85 graders avvik, dersom man ser for seg en sentrert normal på skjermen som utgangspunkt for avviket). Bildet kan riktignok sees klart fra skarpere vinkler, men lysnivået begynner å synke noe ved innsynsvinkler større enn 50-60 grader (120 grader totalt). Lysnivået synker enda raskere ved vertikale avvik.

 

I praksis er ikke dette så ille som det kanskje høres ut som, og synsvinkelen er bedre enn på de fleste flatskjermer jeg har sett. For meg er det viktigere at fargebalansen opprettholdes, og der klarer HP’en seg bra. Samsung-skjermen derimot, gir en fargeforskyvning (gult fargestikk) i tillegg til svekkelse av lysnivå som er merkbar etter bare 20-30 grader.

 

IMG_0095.jpg

[Finding Nemo-bakgrunnsbilde i 1600 x 1200 format.]

 

Hvis man jobber mye med grafikk og bilder, sier det seg selv at det er viktig at hele synsflaten vises uniformt. Jeg har imidlertid ikke observert noen problemer knyttet til fargeforskyvninger og konvergensproblemer ut mot kantene.

 

Baklyset er meget jevnt, men visse subtile variasjoner er synlige dersom rommet er mørkt, og dersom hele skjermen er helt svart. I praksis er disse ujevnhetene såpass vage at de ikke virker sjenerende (på Samsung-skjermen derimot er baklyset langs rammen ganske synlige mot mørke bakgrunner, selv under normale lysforhold).

 

IMG_0094.jpg

[Her vises miniatyrbildene til venstre, mens større bilder vises til høyre.]

 

Film

Jeg prøvekjørte en rekke DVD-filmer, deriblant Sin City og The Incredibles. Billedkvaliteten via komponentvideo var ikke så veldig mye å skryte av. Siden både kabelen og DVD-spilleren er av høy kvalitet, er det nærliggende å tro at videokonverteringen i HP-skjermen utgjør det svake leddet her. Fargene virket ihvertfall litt tamme og skjermen maktet ikke å ivareta et helt korrekt aspektforhold.

 

Med DVI-D oppkobling ble billekvaliteten vesentlig forbedret. Fargemetningen, svartnivået og skarpheten var klart bedre. Jeg hadde imidlertid litt problemer med signalet, og bildet datt ut i omtrent et sekund med jevne mellomrom (det er mulig dette problemet lett kan løses via innstillinger på DVD-spilleren, men det har jeg ikke hatt anledning til å prøve ut ennå.) Kjøring av film direkte fra PC’en ga også bedre resultater (naturligvis), men bildet blir noe mykt på grunn av den kraftige oppskaleringen av bildet.

 

HD-klipp av bra teknisk kvalitet, som f.eks. Batman Begins-traileren og mange av Microsofts HD-demoer i 1080p, er derimot en fryd å se på. En av HD-filmene mine (Total Recall: Special Edition) tar seg langt bedre ut enn DVD-versjonen, mest på grunn av den høyere oppløsningen. Siden HP-skjermen takler full HD-oppløsning kommer alle detaljene til sin rett, og bildet får en dybde man ikke er vant med fra DVD og SD (standard definition).

 

Spill

HP-skjermen hadde ingen problemer med etterslep i spillene jeg prøvde, deriblant Counterstrike. Hvis man kaster et kritisk blikk på skjermen vil man kanskje kunne ane litt etterslep (er litt subjektivt, og enkelte er mer følsomme for dette enn andre), men for meg er etterslepet såpass lite at det ikke har noen praktisk betydning.

 

cs_assault0030.jpg

[Counterstrike uten skylapper...]

 

Etter at jeg byttet skjerm oppdaget jeg imidlertid at mitt eldre 6800GT-kort ikke klarte å henge helt med i svingene i 1920 x 1200 oppløsning. Jeg skaffet meg derfor et raskere 7800GTX-kort, slik at jeg slapp å måtte spille i lavere oppløsning (litt av hensikten med en slik skjerm i spillsammenheng ville jo ellers falle vekk).

 

For spillere har HP-skjermen en finesse som kan komme godt med i lavere oppløsninger: Under ’Custom Scaling’ finner man ’One to One’-skalering av bildet som gjør at det ikke strekkes ut i lavere oppløsninger (HP-skjermen er en av de forholdsvis få flatskjermene som støtter denne finessen). Du vil riktignok få svarte ’sørgerander’, men for folk flest er det nok langt bedre enn strekking av bildet, som ikke bare fører til antialiasing-artifakter men også galt aspektforhold (i de tilfellene hvor proporsjonene er annerledes).

 

IMG_0072.jpg

[CS i 1280 x 1024 oppløsning ved bruk av One To One-skalering (bevegelsesuskarpheten skyldes den lange lukkertiden på kameraet).]

 

CS.jpg

[Counterstrike på HP-skjermen. Etterslepet i opptaket skyldes kameraet (videoklipp, 42 MB)]

 

Konklusjon

Alt i alt er jeg meget fornøyd med denne skjermen. Den er svakere enn CRT-skjermen på enkelte områder (svartnivå, kontrast, fargerom), men forskjellene er små og HP-skjermen kommer bedre ut med hensyn på skarphet, klarhet og lesbarhet. Billedkvaliteten er generelt sett veldig bra, selv om det er rom for mindre forbedringer her og der hvis man skal være veldig kritisk. Skjermen har vist seg å fungere meget bra både til grafisk arbeid og litt spilling i ny og ne. HP'en har en rekke videoinnganger som kan være av praktisk betydning, men jeg vil allikevel anbefale å kjøre filmer fra PC’en for best mulig billedkvalitet.

 

Dersom du har latt deg friste av Apples flotte Cinema-skjermer, vil jeg råde deg til å gi L2335 en sjanse. Den baserer seg på samme S-IPS-panelteknologi og gir attpåtil litt mer funksjonalitet for pengene.

 

surfing.jpg

[bredformat gjør det mer praktisk å ha flere vinduer åpne side om side.]

 

word.png

[Kan være kjekt med to synlige sider i 100% størrelse]

 

Edit:

Det verserer litt motstridende opplysninger omkring panelteknologien til Samsung-skjermen. På sidene jeg har sjekket, samt den offisielle australske Samsung-siden står det at skjermen er PVA-basert (står ingenting om denne skjermen på den offisielle, globale hjemmesiden), mens andre kilder hevder at det dreier seg om et TN-panel. Uansett har det ikke så mye å si hvilken paneltype det dreier seg om i denne sammenhengen (selv om rett skal være rett), det endrer ikke min oppfatning av skjermens billedegenskaper.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare nesten? ;)

 

Jeg glemte å nevne i omtalen at jeg ikke fikk anledning til å teste ut skjermen med Xbox'en min via en VGA2XBOX-adapter (konverterer videosignalene fra XBOX for visning på CRT/LCD-skjermer). Adapteren har blitt litt forsinket, men jeg vil skrive litt mer om denne når den kommer.

 

Sin City-filmen er importert vare forresten (den kommer ikke til salgs her før om et par måneder).

Lenke til kommentar

En meget god og gjennomført test! :thumbup:

 

Av en eller annen grunn fikk jeg ikke 75 Hz oppfriskningstakt ved bruk av dual-link. Det kan virke som om skjermkortet ikke støtter dual-link, men dette vil jeg se nærmere på ved en senere anledning.

 

En DVI-tilkobling støtter ikke mer enn 60Hz. Du må derfor kjøre skjermen analogt om du vil benytte 75Hz.

Endret av apwr
Lenke til kommentar
En meget god og gjennomført test! :thumbup:

 

...

En DVI-tilkobling støtter ikke mer enn 60Hz. Du må derfor kjøre skjermen analogt om du vil benytte 75Hz.

Ingen årsak :)

 

Jeg kjører 75 Hz på Samsungen min (i vesentlig lavere oppløsning vel og merke), så DVI klarer mer enn 60 Hz :)

 

Her dreier det seg om dual-link (to DVI-kanaler over én kabel), og den skal fint klare 1920 x 1200 @ 75 Hz (i motsetning til single-link, som er mest vanlig for DVI-kabler). Men det forutsetter naturligvis at skjermkortet støtter dual-link.

Lenke til kommentar
Akkurat nå koster skjermen 9127,- hos Vaagen.

Synes snaue 9000 kr. er bra pris for en slik skjerm (selv om hjemmevarianten F2304 har kostet under 10K kr. på Komplett i en lengre periode).

 

Har nå byttet ut Samsungen med en Xerox (se signatur). Denne skjermen er bedre enn Samsungen med tanke på fargegjengivelse, men det er fremdeles et stykke igjen til L2335 :) (ikke så veldig rart i, med tanke på prisforskjellen)

Lenke til kommentar
Du kunne ikke fått Dell til å sende deg en 24" til test da :?

 

Kunne jo vert artig da, kansje du har noen venner som har 2405 av Dell, kunne vert artig å sammenlignet.

Hva med objektiviteten i en slik test? Om eieren av en skjerm skal teste konkurrende produkt vil det vel være en aldri så liten bias tilstede. Da måtte man i såtilfelle fått en second opinion fra Dell eieren eller en uavhengig 3depart.

Endret av UAM
Lenke til kommentar
Du kunne ikke fått Dell til å sende deg en 24" til test da :?

 

Kunne jo vert artig da, kansje du har noen venner som har 2405 av Dell, kunne vert artig å sammenlignet.

Hva med objektiviteten i en slik test? Om eieren av en skjerm skal teste konkurrende produkt vil det vel være en aldri så liten bias tilstede. Da måtte man i såtilfelle fått en second opinion fra Dell eieren eller en uavhengig 3depart.

Alt er jo mulig!

Lenke til kommentar
Du kunne ikke fått Dell til å sende deg en 24" til test da :?

Beklager at jeg har vært litt treg med å svare. En sammenligning med Dell'en er nok lite aktuelt siden jeg ikke har tilgang til en slik skjerm.

 

Har forøvrig fått X2VGA+ adapteren fra Neyoa, men har ikke fått den til å fungere helt slik den skal ennå (kan være problematisk å koble opp mot LCD-skjermer). Vil poste en oppdatering så snart jeg har fått ordnet sakene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Ja fin test :)

Jeg gikk for Dell 2405FPW pga prisen og det at den er 1" større.

Har en Eizo T966 21" CRT også, og jeg kan tydelig se at den har bedre farger og sortnivå! Men det betyr ikke at Dell skjermen ikke viser gode bilder.

 

Så det hadde vært interresant å se HP og Dell skjermen ved siden av hverandre!

Ikke sikkert forskjellen hadde vært så stor når alt kommer til alt ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...